• Skogsflickan

Hjälp ang vårt babyskydd!

Jag är lite konfunderad. Vi har ett babyskydd som vi fick nytt. På insidan (tillverkarens dekal) så står det på tyska att det endast är för barn på max 9 kilo. Försäljaren gav luddiga svar och sa till 10 kilo och det svenska europeiska dekalen säger 13 kilo...

Vilket av dessa gäller då??

Kolla bilden (lite taskig kvalite)...

• Svar på tråden Hjälp ang vårt babyskydd!
  • Psykologstudenten

Fast är inte dom flesta barn som väger 9 kilo redo för en riktig bilstol?

• Skogsflickan
    Psykologstudenten skrev 2010-07-16 01:01:27 följande:
    Fast är inte dom flesta barn som väger 9 kilo redo för en riktig bilstol?
    Jo, men inte alla. Jag märker att våran inte är sååå jättestabil i nacken och huvudet..
  • Skogsflickan
    Skogsflickan skrev 2010-07-16 01:04:00 följande:
    Jo, men inte alla. Jag märker att våran inte är sååå jättestabil i nacken och huvudet..
    Han väger lite över 8 kilo o blir 4 månader på måndag
  • wuut

Det är nog E-lappen du ska tro på, som bevisar typgodkännandet.

• Misery

Det är den oranga lappen alltså till 13 kg. Men så fort barnet är stadigt och kan sitta själv så är det bättre att byta till en riktig bilbarnstol.

• Skogsflickan

Jo vi har ju köpt en stol från 9-25 kilo men kan inte byta nu då han fortfarande är lite ostabil.

Tack för alla svar

• vanessa79

Har för mig att man ska gå mer på längd än vikt, men jag kan vara helt ute å cykla...

• Misery

Ja det är viktigt att inte huvudet går över kanten på bilstolen.

• Joico

Har ni provat att sätta honom i den nya stolen? Det är inte jätteviktigt att han uppnått den undre viktgränsen på 9kg, så länge han sitter bra i stolen. Bältena måste hamna rätt och han ska inte sitta som en säck potatis. Vad har ni köpt för stol?

Huvudet får inte gå ovanför kanten öht på babyskyddet, och viktgränsen är 13kg. Vilket babyskydd är det?

Svar på tråden Hjälp ang vårt babyskydd!