• Marpal

Diskmedel i ögonen; Hur gick det sen?

Min lilla flicka fick igår handdiskmedel i ögonen. Lite mer i det ena än det andra. Hon är jättesvullen och knallröd. Vi har varit hon läkare och fick droppar mot torra ögon och beskedet att det skulle bli bättre inom några timmar.
    Nu har det snart gått ett dygn. Vi märker ingen förbättring och jag har pratat med sjukvårdsupplysningen och de rekommenderade att vänta på att barnmottagningen ska öppna.

Om det finns någon som har råkat ut för något liknande, hur gick det sen? Naturligtvis är vi jätteoroliga att hon har skadat sina ögon.

• Svar på tråden Diskmedel i ögonen; Hur gick det sen?
  • Myran 08

Vår son körde massor med diskmedel i ögonen och han var röd och svälld i 2 dygn ungefär. Men efter det hade han inga men. Han kände inte av att han var röd lr svullen, var mer vi föräldrar som såg det och tyckte det såg jobbigt ut. 

Handdiskmedel är snällare än vad maskindiskmedel är. Vi träffade vår sons ögonsköterska dagen efter av ren slump då han skulle kolla sin syn. Hon sa att vi kunde andas ut och ta det lugnt.  

• Marpal
    Myran 08 skrev 2010-07-16 08:02:50 följande:
    Vår son körde massor med diskmedel i ögonen och han var röd och svälld i 2 dygn ungefär. Men efter det hade han inga men. Han kände inte av att han var röd lr svullen, var mer vi föräldrar som såg det och tyckte det såg jobbigt ut. 

Handdiskmedel är snällare än vad maskindiskmedel är. Vi träffade vår sons ögonsköterska dagen efter av ren slump då han skulle kolla sin syn. Hon sa att vi kunde andas ut och ta det lugnt.  
    "körde massor av diskmedel..."! Ibland måste man le när man läser vad barn kan hitta på!
    Tack, du ger mig hopp, hon ser för jäklig ut i ögonen men verkar faktiskt glad ändå. Vi ska in till vårdcentralen för en extra koll om ett par timmar.
  • Myran 08

Japp, massor körde han. Vi har en blomspruta med diskmedel i, för att kunna dra av bord/stol (allt) med och då fick han tag på den... blev nog några sprut innan både son och pappa (som då var vaken) insåg vad som hände. Men det gick bra.

• Myran 08

Men vad skönt att det blir en till kontroll. Ja första dygnet var hemskt, kommer jag ihåg. För sonen kunde det komma lite skum när han grinade ca 1 dygn efter men det var inget som retade honom. Berätta gärna sedan hur det gick på kontrollen, det kommer gå kanon bra. 

• Marpal

Usch. Nu har vi varit hos doktorn och efter en jobbig undersökning kom svaret att hon har en skada på hornhinnan. Det är en frätskada som har orsakat en inflammation men dock finns det gott hopp om att slippa en permanent ögonskada. Nu blir det medicin i 1 vecka och sedan återbesök. Svårt att känna sig riktigt glad just nu och uppe på detta har Lillan även blivit förkyld och fått feber...

• Myran 08

Men usch då. Håller tummarna att allt blir bra för henne och att hon kryar på sig från sin förkylning. 

Svar på tråden Diskmedel i ögonen; Hur gick det sen?