• mammi 76

Varför får hon röda prickar runt munnen när hon äter mat?

Tänkte ngn ville vara snäll och hjälpa mig att klura ut varför min dotter på 6 mån får prickar runt munnen vid mat.

Vet inte vad dettta beror på hon har bara prickarna runt munnen och ingen annan stans på kroppen. Hon har även haft så här för ca en mån tid höll i sig i ca en vecka sen var prickarna som bortblåsta. O nu har de kommit tillbaka igen. Jag upplever att de blir värre vid intag av mat.
    Däremot har jag inte lyckats klura ut vilket födoämne i så fall hon skulle reagera mot.
    Någon som varit med om ngt liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-16 10:00
    Kan det också vara så att ett barn kan ha tålt ett födoämne o sen helt plötsligt inte tål det?
    Blir också nojjig att jag kan ha provocerat fram allergi hos henne genom att ge yoghurt som mellan mål? Kan detta ha gjort att hon fått en allergi mot mjölkprotein som hon annars inte skulle ha fått om jag inte gett henne yoghurt?
  • Svar på tråden Varför får hon röda prickar runt munnen när hon äter mat?
  • vittra

Det är extremt vanligt och brukar röra sig om en känslighet och visar sig väldigt sällan vara en allergi. Tomat och jordgubbar är tex något som ofta ger sådana symptom.

Såhär skriver livsmedelsverket:
    "En del barn kan reagera mot rödorange frukter och grönsaker som jordgubbar, tomater, nypon och paprika. Det yttrar sig ofta som röda prickar runt munnen eller irriterad hud. Sådana reaktioner beror oftast inte på allergi. Om du avvaktar en tid och sedan provar i små mängder igen, när barnet är lite äldre, går det troligtvis bra."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/%C3%B6dorange

• vittra

Mjölkproteinallergi brukar inte visa sig som prickar runt munnen.

• Lillsnufflan

Instämmer med vad vittra säger, men tillägger att om problemen blir värre och du inte kommer på vad som orskar det kan du vända dig till BVC, de kan säkert hjälpa dig.

• Majan78

Min son fick så av morot i början, det gick över sen. Låter inte som en allergi, mer som känslighet som någon skrev...

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Ullis38
    mammi 76 skrev 2010-07-16 09:47:04 följande:

Tänkte ngn ville vara snäll och hjälpa mig att klura ut varför min dotter på 6 mån får prickar runt munnen vid mat.

Vet inte vad dettta beror på hon har bara prickarna runt munnen och ingen annan stans på kroppen. Hon har även haft så här för ca en mån tid höll i sig i ca en vecka sen var prickarna som bortblåsta. O nu har de kommit tillbaka igen. Jag upplever att de blir värre vid intag av mat.
    Däremot har jag inte lyckats klura ut vilket födoämne i så fall hon skulle reagera mot.
    Någon som varit med om ngt liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-16 10:00
    Kan det också vara så att ett barn kan ha tålt ett födoämne o sen helt plötsligt inte tål det?
    Blir också nojjig att jag kan ha provocerat fram allergi hos henne genom att ge yoghurt som mellan mål? Kan detta ha gjort att hon fått en allergi mot mjölkprotein som hon annars inte skulle ha fått om jag inte gett henne yoghurt?
    Hejsan mamma 76..
    Jag har en pojke som är multiallergisk med astma i botten och han blev sjuk när han bara v ar tre månader han är tonåring idag. Så man har fått vart sin egen läkare många gånger. När dom är så små så är det ett Detektivarbete..  Röda prickar kan komma från ex Tomat, kiwi, jordgubbar, färgämne mm mm
    Det du ska göra är att skriv upp ALLT barnet äter sen får man utesluta saker..
    Du kan inte provocera fram en allergi.
    Mjölk är det inte för tål man inte det så rasar magen, dom får svåra diareér, magen krampar, dom kan spy sen går dom inte upp i vikt.
    Och Tyvärr JA. man kan tåla en sak ena veckan sen vipps så är dom super allergiska mot det nästa..
    Det är viktigt att dom INTE får det som dom inte tål för då KAN det växa bort. det som inte växet bort är Jordnötsallergi.. Tyvärr..
    Om du har tur men det är inte alltid det gör det. Det gjorde det inte på min pojk det tillkom saker hela tiden.
    Så han får ha med sig Epipen och inhalator vart han än går.. Han har nämligen en livshotande jordnötsallergi åxå.. Så detta med allergier har man nästan blivit en expert på.. Men skriv upp saker han äter, det är det tippset du kommer få på bvc åxå antar jag.. Ammar du än mellan målen så får du skriva upp vad du äter åxå..
    Hoppas bara att det är något tillfälligt, för det är inget roligt alls med ett sjukt barn..
    Lycka till.
  • annah75

Min dotter får röda utslag när hon äter sylt (med hela ansiktet) :)....antar att det är jordgubbarna  hon reagerar på men de försvinner en stund efter....

• vittra
    Ullis38 skrev 2010-07-16 10:19:28 följande:
    Hejsan mamma 76..
    Jag har en pojke som är multiallergisk med astma i botten och han blev sjuk när han bara v ar tre månader han är tonåring idag. Så man har fått vart sin egen läkare många gånger. När dom är så små så är det ett Detektivarbete..  Röda prickar kan komma från ex Tomat, kiwi, jordgubbar, färgämne mm mm
    Det du ska göra är att skriv upp ALLT barnet äter sen får man utesluta saker..
    Du kan inte provocera fram en allergi.
    Mjölk är det inte för tål man inte det så rasar magen, dom får svåra diareér, magen krampar, dom kan spy sen går dom inte upp i vikt.
    Och Tyvärr JA. man kan tåla en sak ena veckan sen vipps så är dom super allergiska mot det nästa..
    Det är viktigt att dom INTE får det som dom inte tål för då KAN det växa bort. det som inte växet bort är Jordnötsallergi.. Tyvärr..
    Om du har tur men det är inte alltid det gör det. Det gjorde det inte på min pojk det tillkom saker hela tiden.
    Så han får ha med sig Epipen och inhalator vart han än går.. Han har nämligen en livshotande jordnötsallergi åxå.. Så detta med allergier har man nästan blivit en expert på.. Men skriv upp saker han äter, det är det tippset du kommer få på bvc åxå antar jag.. Ammar du än mellan målen så får du skriva upp vad du äter åxå..
    Hoppas bara att det är något tillfälligt, för det är inget roligt alls med ett sjukt barn..
    Lycka till.
    Inte för att skrämma någon, men man kan visst provocera fram en allergi. Det är vanligt exempelvis med sojaprodukter, varför man avråder att ersätta mjölkprodukter med just soja om man har ett mjölkallergiskt barn.

Däremot rör sig detta som sagt bara om en känslighet och man behöver absolut inte hålla på med detektivarbete, det är inget farligt! Det försvinner ju automatiskt med ålder och mognad. Förstår att du känner som du gör med ett hyperallergiskt barn, men prickar runt munnen tyder faktiskt inte på någon allergi...

Om problemen blir värre och aldrig försvinner vad barnet än äter, då kan man misstänka allergi. Tex även mot mjölk, eftersom mjölkallergi kan få väldigt olika symptom och behöver inte alls vara så extremt som du påstår. Det kan räcka med utslag som prickar på kroppen eller eksemliknande utslag utan några andra märkbara symptom.

Förövrigt brukar bvc mest rycka på axlarna till sånt här och säga att det får de flesta när de börjar med smakisar. De säger kanske att om det blir värre får man återkomma. De har nog sett sånt här åtskilliga gånger...
Svar på tråden Varför får hon röda prickar runt munnen när hon äter mat?