• Längta78

Stel och ont i fötterna, amningskomplikation?

Har en son på två månader som jag delammar. Sedan några veckor tillbaka får jag efter att ha suttit eller legat väldigt ont i fötterna och till viss del även knäna när jag reser mig upp och ska till att gå. Det är som en stelhet som smärtar. En vän till mig nämnde att amningen på något vis kan ge dessa symtom. Är det någon annan som känner till detta fenomen? och vad gör man i sådana fall åt det?

Ska ringa vårdcentralen nästa vecka, men slänger ut frågan här ifall någon besvärats av liknande!

Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • Svar på tråden Stel och ont i fötterna, amningskomplikation?
  • chiqita

Hej.
    Jag hade problem med stela händer i början. När jag tänker efter var det nog i knäna också Nu när jag slutat amma har det blivit klart bättre. Fick också höra att amningen kunde vara orsak. Något om att man får vätskebrist eller liknande. Själv är jag dålig på att dricka vatten men vet inte om det kan ha med saken att göra...
    Hoppas du blir bättre snart!

• Tigrino

Jag har fått väldigt stela händer sen jag började amma, diska är jättejobbigt. Tror iaf att det beror på amningen, eller så är det nåt helt annat som bara kommit samtidigt.
    Säg gärna vad VC sa!  

• hannis

Jag har med ont i fötterna och har trott att det är något efter graviditeten. Skall bli intressant att höra vad de säger till dig.

• Fjärilslarven

Jag har också ont i fötterna, och till viss del även i knän och händer. Är också nyfiken på om det kommit mer info!

• Längta78

Var hos läkaren idag. Tog blodprover för att utesluta problem med sköldkörteln eller B-12 brist som båda kan ge dessa symtom. Men han sa också att både under graviditet och amning kan hormoner påverka lederna vilket i sin tur ger liknande symtom. Så det är väl bara att vänta och se, om det är hormonernas fel så ska det försvinna när jag slutar amma.

Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • omni

Jag har samma problem och jag ammar INTE! Födde barn för ca 3 månader sen. När jag ska upp på natten för att ge flaska eller t ex stiga upp på morgonen gör det ordentligt ont i fötterna. Det gör ont, är stelt och värker. Efter en stund brukar det bli bättre Har även värk i ena handleden, ska snart till doktorn och kolla upp det.

• Psykologstudenten

Jag hade samma sak efter att ha fått mitt första barn, när jag vinklade fötterna efter att ha haft dom avslappnade i soffan eller sängen så gjorde det asont!

Det gick över efter några månader dock.

Jag ammade inte. 

• Lottaa

Hrm..
    Jag har fått ont under foten.. nästan vid "hålfoten" (eller vad f*n kallas det??) och en liten bit under hälen... vid trampdynan.. (krångligt det blev.. men ni händer med? är nog lite för trött)
    Jag ammar inte längre, och det kom för kanske 2 veckor sedan.
    Precis som "omni" skriver, det blir bättre efter en stund uppe.
    Men resa på sej på mornarna är hemskt!!

Det där med händerna som några skriver här..
    Kan det vara så att ni fått karpaltunnelsyndrom?
    Hade det innan graviditeten, och fick mkt i båda händer under graviditeten, när sonen kom tog det kanske 1-2 månader, sedan kände jag det knappt. Nu, ja, ensådär 1-2 veckor tillbaka måste jag återigen sova med skenor, och värken kommer titt som tätt.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • tessilus

en till med fotont. har bara trott jag gått för mycket:-P

• omni

Jepp, hade karpaltunnelsyndrom under graviditeten och trodde i min enfald att det skulle gå över när barnet var fött. Använder skenan igen. Ibland är det svårt att lyfta sonen Hoppas att det ger med sig, får höra vad farbror doktorn tror

Svar på tråden Stel och ont i fötterna, amningskomplikation?