• M2003

HJÄLP! och varning för Ruccola!

För fem år sedan köpte jag en liten planta ruccoli som vi skulle skörda lite då och då av och njuta med lite Italiens annan mat och gott vin. Plantan planterade jag i en kruka. Tyvärr så gick den i blom och efter det har jag ett ohejdbart ogräs i form av Ruccola som helt enkelt inte går att utrota. Jag har gjort nästan allt, bytt jord, dragit upp alla plantor jag ser, men ändå poppar de upp  oavbrutet, nya Ruccola planter. Jag har Ruccola överallt på tomten och nu såg jag att en ny planta som jag missat gått i blom - never ending story!

Några som har några tips hur jag skall kunna få bort Ruccolan från tomten?

• Svar på tråden HJÄLP! och varning för Ruccola!
  • Diablo

Roundup?
    Vill man inte använda gift så klipp av dem hela tiden och på detta viset utarma roten.
    Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Lady Namárië

Mina sympatier! Vi har exakt samma problem med oregano som de tidigare ägarna planterade.

Det hjälpte rejält att vända upp jorden där moderplantan satt tidigt på våren förra året, så att rötterna frös. Men om du till och med har bytt jord kanske det inte är till hjälp för dig.

So say we all
  • M2003

Tack för tips. Round up blir ju inte bra i hela trädgården kanske på vissa ställen. De är bara så himla lömska de där ruccoliplantorna och växer förvånandsvärt snabbt.
    Jag har vänt upp och ner på hela trädgården och tilloch med lagt på väv, men de v'äxer tilloch med igenom väven! Jag har lagt på sand ovanpå väven och ändå verkar de trivas!

• Diablo

Spruta på varje planta, vänta tills det är vindstilla så att du inte får det på fel ställen. Och så spruta vid jämna tillfällen så att inga nya plantor går upp i blom.

Har man tur behöver man inget vett!
  • M2003

Jag har köpt round up idag. Hoppas att det funkar!

Svar på tråden HJÄLP! och varning för Ruccola!