• Ilsa

Dålig tillväxt. Bvc vill toppa upp med ersättning. Osäker.

Mn son är två veckor gammal. Hans födelsevikt var 4 350, sen gick han ner till 4,2 (helt normalt), sen upp till 4,3 men på de senaste fyra dagarna har han bara gått upp 20g och en bvcsköterska vill nu att jag börjar fylla på med ersättning efter varje mål. Hon säger att han anledningen till att han vill amma hela tiden är för att han inte blir mätt, att han somnar vi bröstet för att han är utmattad och inte orkar suga och att han sover mycket i övrigt är tecken på att han inte är så pigg som han borde vare utan undernärd. Hon säger att han måste få ersättning omedelbart.

Jag vet inte.. jag vågar liksom inte chansa utan kommer att ge honom ersättning, men hade helst inte velat eftersom jag gärna vill helamma. Med mitt förra barn havererade amningen vid 10 veckor och den här gången bara vid två!?

I mitt tycke är han ett ganska nöjt barn. Att han vill ligga vid bröstet hela tiden vid den här åldern är väl fullt naturligt - och de flesta nyfödda sover väl jämnt? Hade han inte sagt ifrån mer om han var så utsvulten? Igår kväll var han vaken mellan 10 - 02 ryckte och slet desperat i bröstet och sög frenetiskt, släppte, pickade och sög etc. Så, ja då var han ju inte nöjd. Men det är andra gången det hänt.

Men 20 g är ju extremt lite (väl?). Ni amningskunniga: har jag några alternativ? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-16 13:52
    ENDA gången det hänt ska det ju stå.

• Svar på tråden Dålig tillväxt. Bvc vill toppa upp med ersättning. Osäker.
  • vittra

Kan bara berätta hur det var för oss, och bvc tjatar om allt möjligt hela tiden men tycker sällan de har något vettigt att komma med tyvärr... vår tjej tog väldigt lång tid på sig att gå upp i vikt, de flesta tar ungefär 2 veckor på sig men det är verkligen inget konstigt eller ovanligt att han ännu inte är riktigt, riktigt där ännu. För oss tog det över en månad innan hon kommit upp i sin födelsevikt igen. Det bästa man kan göra om man faktiskt vill amma är att helt enkelt fortsätta amma. Amma tätt och vid minsta tecken på missnöje eller hunger. Verkar han sömnig och slö? Vår tjej var tom rätt slö i början, men trots detta behövdes inget extra i form av ersättning (förutom enda gången då hon fick på bb). Om han somnar till, så försök med alla medel att hålla honom vaken så att han ammar en stund till varje gång. I övrigt tycker jag faktiskt det låter helt normalt, den oro bvc skapar med alla sina jäkla råd är betydligt värre än en bebis som beter sig precis som de ska i den här åldern! Amningen behöver ju liksom tid på sig att komma igång, han är bara 2 veckor än så risken är ju att produktionen inte får den stimulering som behövs om du börjar ge ersättning nu...

• vittra

Ska tillägga en sak föresten, som jag läste tidigare någonstans. Vet inte om det stämmer, men att stora bebisar ofta tar längre tid på sig att gå upp i sin födelsevikt rent generellt...

Ytterligare än sak är att man absolut inte ska väga för tätt eftersom det egentligen blir helt missvisande då... maximalt en gång i veckan, och det brukar faktiskt de flesta bvc också känna till...

• Ilsa

Tack! Pratade just med amningshjälpen och de sa ungefär samma sak som du. Han verkar ju lite slö. Men jag jämför ju med min dotter som var ett ganska rastlöst barn och missnöjd vid bröstet på ett helt annat sätt. (Det kom kanske senare iof...)

Usch, det är så svårt. Nu är det ju ganska varmt också och om han är slö och Bvc-tanten säger utmattad vågar jag ju inte chansa.

Men jag tror att jag ska prova att hålla om honom vaken ordentligt och intensivamma idag så gott det går iaf. 

• Dr Mupp

Stirra dig inte blind på kurvan utan titta på din son. Att väga med 4 dagras intervaller är förövrigt helt sjukt, nykissad, nybajsad och nyäten kan ge viktskillnad på närmare 100 gram.

Vill du ge ersättning så ge det isåfall i mugg så riskeras inte amningen på samma sätt som med flaska.

Förörvigt gick min lille upp 90 g på 6 veckor. Visserligen är han 6 månader men han är liten som en 3 månaders. Frisk och kry och mat finns det så det räcker. Han ska bara vara liten.

• Ilsa
    Dr Mupp skrev 2010-07-16 14:07:56 följande:
    Stirra dig inte blind på kurvan utan titta på din son. Att väga med 4 dagras intervaller är förövrigt helt sjukt, nykissad, nybajsad och nyäten kan ge viktskillnad på närmare 100 gram.

Vill du ge ersättning så ge det isåfall i mugg så riskeras inte amningen på samma sätt som med flaska.

Förörvigt gick min lille upp 90 g på 6 veckor. Visserligen är han 6 månader men han är liten som en 3 månaders. Frisk och kry och mat finns det så det räcker. Han ska bara vara liten.
    Ja, men det var precis det amningshjälpen sa också. Och han hade ju inte ätit så mkt under fm innan vi kom dit. Tack för svar. Ska nog avvakta lite. Det svåraste nu är att lugna barnets pappa som har en stark tilltro till all form av auktoritet.  Och om en Bvc-tant säger att ens barn svälter är det svårt att motargumentera... "Grabben ska väl inte behöva gå hungrig.." etc
  • Boo 79

Min son gick ner lite för mycket, 10% av sin kroppsvikt första veckan, så jag har gett honom ersättning som komplement. Tycker det är jättebra, jag slipper stress, han blir mätt och det har inte påverkat amningen, så för min del tycker jag att många verkar vara lite väl rädda att ta till ersättning som komplement. Har gett båda sönerna tillägg, för övrigt, och det har funkat jättebra båda gångerna.

Oliver född november 2006 och Lukas född 2 juli 2010.
  • k girl
    Boo 79 skrev 2010-07-17 17:10:49 följande:
    Min son gick ner lite för mycket, 10% av sin kroppsvikt första veckan, så jag har gett honom ersättning som komplement. Tycker det är jättebra, jag slipper stress, han blir mätt och det har inte påverkat amningen, så för min del tycker jag att många verkar vara lite väl rädda att ta till ersättning som komplement. Har gett båda sönerna tillägg, för övrigt, och det har funkat jättebra båda gångerna.
    För mig gick det också jättebra att ge tillägg, men vi behövde bara ge tillägg under två dagar. Sonen hade gulsot och var för trött för att suga, så han fick amma och sedan komplettera med både urpumpad bröstmjölk och ersättning. Men min kusin, hennes son vägrade bröstet sedan han fått flaska.

TS: Det jag fick göra med min son, för han VAR trött och slö och medtagen av gulsoten, det var att truga, truga och åter truga. Somnade han vid bröstet killade jag honom under fötterna, masserade hans handflata och killade honom bakom örat. Oftast fick jag igång honom att suga igen två-tre gånger på det sättet.
  • Dr Mupp
    Boo 79 skrev 2010-07-17 17:10:49 följande:
    Grejen är den att det kan gå jättebra att kombinera ersättning och amning, men det kan lika gärna bli början på slutet framförallt om man ger i flaska och vill man amma så vill man kanske inte riskera amningen i onödan.
  • msKitten

Om jag vore du skulle jag lyssna på Amningshjälpen och inte BVC. I amningsfrågor är Amningshjälpen svårslagna kunskapsmässigt. De är experter när det kommer till amning, det är inte BVC. Du kan hälsa din man det förresten. (Amningshjälpen utbildar BVC-sköterskor, barnmorskor på BB-avdelningar osv)

• Melly

Har du provat att amma tätare? Klä av honom och lägg honom så att hans hud är mot din hud eftersom att dom blir piggare och mera villiga till att suga om dom är hud mot hud. Amma hellre korta tillfällen tätt än att du ammar sällan men länge i taget.

Hur kissar han? Om han kissar i minst 5 blöjor per dygn så är det lugnt. Och att kisset ska vara ljusgult alltså inte för mörkt till färgen.

Jag tycker att det låter lite hysteriskt att ge råd om ersättning redan. Han är ju nästan tilbaks till sin födelsevikt! Och dom får lov till att ta tre veckor på sig för att komma tillbaks till sin födelsevikt. En enstaka vägning säger inget heller utan att det kan ju mycket väl vara att han har gått upp mer nästa gång.

Om blöjorna är torra och han är slö och svår till att få att suga så behöver ni ge ersättning (med kopp, inte flaska isåfall) men om han kissar som han ska och är pigg och sugvillig vid bröstet så är det lugnt.

• straw2008

För mig gick det jättebra att kombinera att amma o ge extra flaska. JAg skulle aldrig kunna älta o älta att föreviga min EGEN önskan om att få amma om mitt barn inte gick upp i vikt, någon måtta får det väl vara.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Helene70
    straw2008 skrev 2010-07-19 11:09:08 följande:
    För mig gick det jättebra att kombinera att amma o ge extra flaska. JAg skulle aldrig kunna älta o älta att föreviga min EGEN önskan om att få amma om mitt barn inte gick upp i vikt, någon måtta får det väl vara.
    Barnets behov framför allt!
  • Melly
    Fast att för mig så funkade det skitdåligt att kombinera amning och flaska tyvärr. Min dotter lärde sig fel sugteknik utav flaskan och började sen att vägra att amma.

Så att det är nog mycket olika om det funkar bra eller inte. Kan funka bra men oxå inte

Jag tycker att om TS helst vill amma och inte vill riskera att amningen havererar som hon skriverom,  så ska hon kontakta en amningsmottagning eftersom att det ofta är dåliga amningskunskaper på BVC tyvärr.
  • vittra
    Fast nu står ju inte TS barn still i vikt, han har tvärtom gått upp alldeles ypperligt! Anser knappast att man har ältat och ältat när bebisen bara funnits i livet i ett par veckor...
  • Melly
    vittra skrev 2010-07-19 11:17:46 följande:
    Fast nu står ju inte TS barn still i vikt, han har tvärtom gått upp alldeles ypperligt! Anser knappast att man har ältat och ältat när bebisen bara funnits i livet i ett par veckor...
    Håller med. TS bebis väger som jag fattar det nu 4320 gram vid två veckors ålder och det fattas bara 30 gram upp till födelsevikten. Det är fullt tillräckligt än så länge och om mamman VILL amma och bebisen inte visar tecken på att må dåligt (svår att få till att suga, kissar dåligt osv) så är det för tidigt att börja prata om ersättning i det här läget tycker jag.
  • k girl
    Helene70 skrev 2010-07-19 11:12:41 följande:
    Barnets behov framför allt!
    Alltså, det är ju löjligt att göra detta till en principdiskussion då TS barn bara är två veckor gammalt. Men eftersom ni skriver som ni gör:

MIN son avstannade i princip i vikt när han var tre månader gammal - 250 gram på två månader, efter att ha ökat närmare ett halvkilo i veckan. Under hela den tiden var han pigg, glad och alert och kissade som han skulle. Han ökade även i längd. Vi var på täta kontroller hos BVC under hela den här tiden, för att se att han utvecklades som han skulle. Enligt er skulle vi alltså skyndsamt ha börjat med ersättning och övergett amningen för att inte vara egoister som tillfredsställer ett eget behov istället för barnets.

Nu är han åtta månader och älskar amningen. Vi tilläggsmatade honom visserligen med ersättning - något som inte direkt gav några resultat och enbart gjorde att jag blev ännu mer stressad - men när vi fick börja med mat släppte allt. Amningen började fungera skitbra och han har den senaste tiden gått upp i snitt ett kilo per månad och har tagit igen allt och lite till. Men det skulle jag - vi - ha offrat för att inte "älta"? Tröttsamt.
  • Ilsa

Hej alla ni - och tack för era tips och svar! 

Jag gav ersättning en gång, eller rättare sagt min man gjorde det under tiden jag la den äldre dottern igår. Han åt upp alla 100 ml och sen låg han resten av kvällen vid mitt bröst . Som jag redan visst var det alltså inte att han var så hungrig som gör att han vill ligga vid bröstet hela tiden, men som faktiskt toktanken på BVC hävdade. Dock blev min man så oroad av BVCs oro över bristande viktuppgång att han gav tillägg ändå.

Var där idag och vägde och han har gått upp 150g. Bvc-tanten sa att det var tack vare ersättningen och jag sa inte mycket - det är liksom ingen idé. Speciellt inte då hon gav råd om hur vi skulle truga för att få honom att ta napp och inte låta honom ligga vid bröstet för mycket för att det skämmer bort honom Herregud.. 

Melly - jag ammar honom i princip hela tiden, fast jag väcker honom inte en gång i timmen, han får sova sina tre timmar i sträck om han vill så länge som han verkar må bra. Men jag försöker hålla honom vaken när han ligger vid bröstet åtminstone så att han hinner klunka på ett tag. 

KOnichiwa Girl - precis så var det med min dotter. Hon växte mest på längden. Och då hade vi en klok BVC-tant som sa att det var förlegat att stirra sig blind på vikten utan att man även skulle se till längden.

Straww008 och Helene70 - ja, barnets behov fram för allt. Jag är inte emot ersättning som princip, min dotter fick det från 8 veckor och det funkade ypperligt. Jag och min man kunde dela på det, jag kände samma närhet som vid amning etc. Hade min son verkat det minsta medtagen och inte fullt frisk (kissar genomskinlig, bajsar mkt, skriker bestämt vid behov, sover gott, var stor vid födsel etc) så hade jag nog varit mer övertygad. Men jag tycker generellt att BVC allt för ofta ger idiotiska råd tyvärr.

• Melly
    Ilsa skrev 2010-07-19 14:11:50 följande:

Jag gav ersättning en gång, eller rättare sagt min man gjorde det under tiden jag la den äldre dottern igår. Han åt upp alla 100 ml och sen låg han resten av kvällen vid mitt bröst . Som jag redan visst var det alltså inte att han var så hungrig som gör att han vill ligga vid bröstet hela tiden, men som faktiskt toktanken på BVC hävdade. Dock blev min man så oroad av BVCs oro över bristande viktuppgång att han gav tillägg ändå.

Var där idag och vägde och han har gått upp 150g. Bvc-tanten sa att det var tack vare ersättningen och jag sa inte mycket - det är liksom ingen idé. Speciellt inte då hon gav råd om hur vi skulle truga för att få honom att ta napp och inte låta honom ligga vid bröstet för mycket för att det skämmer bort honom Herregud.. 

Melly - jag ammar honom i princip hela tiden, fast jag väcker honom inte en gång i timmen, han får sova sina tre timmar i sträck om han vill så länge som han verkar må bra. Men jag försöker hålla honom vaken när han ligger vid bröstet åtminstone så att han hinner klunka på ett tag. 

KOnichiwa Girl - precis så var det med min dotter. Hon växte mest på längden. Och då hade vi en klok BVC-tant som sa att det var förlegat att stirra sig blind på vikten utan att man även skulle se till längden.

Straww008 och Helene70 - ja, barnets behov fram för allt. Jag är inte emot ersättning som princip, min dotter fick det från 8 veckor och det funkade ypperligt. Jag och min man kunde dela på det, jag kände samma närhet som vid amning etc. Hade min son verkat det minsta medtagen och inte fullt frisk (kissar genomskinlig, bajsar mkt, skriker bestämt vid behov, sover gott, var stor vid födsel etc) så hade jag nog varit mer övertygad. Men jag tycker generellt att BVC allt för ofta ger idiotiska råd tyvärr.
    Hjälp vilka dåliga råd ni har fått utav eran BVC-sköterska. Sååå tråkigt. Kan ni inte byta sköterska? Ofta så finns ju mer än en eller så kan ni kanske byta till ett annat BVC?

Helt normalt att små bebisar vill bo vid bröstet typ hela tiden. Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet för dom små bebbarna

Om du känner att din man behöver lära sig lite mer om amning för att inte tro på alla dåliga råden ifrån BVC så kan ni låna en bok på bibblan som heter Amningsboken utav Kristin Svensson och Malin Nordgren. Där står det allt som man behöver veta om att amma och den boken har jag haft stor hjälp utav
  • Dr Mupp
    Ilsa skrev 2010-07-19 14:11:50 följande:

jkag blir så arg på okunniga BVC-sköterskor. Det borde gå att anmäla dem nånstans när dekommer med idiotråd som går emot vedertagen forskning och bara är deras okunskap. Skulle vårdpersonal visa samma okunskap inom andra områden skulle hen snabbt bli varnad men BVC-sköterkosr får fortsätta med sina vansinnigheter.
  • Ilsa

Melly: det är inte vår ordinarie, utan bara en som vi har besökt på semesterorten.

Tjabba eller nått: ja, det är verkligen helt otroligt. Jag är dock van sen min tidigare, som förvisso hade sina kloka stunder men som ändå gav luft åt åsikter som: "Det är helt onaturligt att mata ett barn till sömns. Inte tar väl du med en ostmacka när du går och lägger dig i sängen."

Svar på tråden Dålig tillväxt. Bvc vill toppa upp med ersättning. Osäker.