Dålig tillväxt. Bvc vill toppa upp med ersättning. Osäker.
Mn son är två veckor gammal. Hans födelsevikt var 4 350, sen gick han ner till 4,2 (helt normalt), sen upp till 4,3 men på de senaste fyra dagarna har han bara gått upp 20g och en bvcsköterska vill nu att jag börjar fylla på med ersättning efter varje mål. Hon säger att han anledningen till att han vill amma hela tiden är för att han inte blir mätt, att han somnar vi bröstet för att han är utmattad och inte orkar suga och att han sover mycket i övrigt är tecken på att han inte är så pigg som han borde vare utan undernärd. Hon säger att han måste få ersättning omedelbart.
Jag vet inte.. jag vågar liksom inte chansa utan kommer att ge honom ersättning, men hade helst inte velat eftersom jag gärna vill helamma. Med mitt förra barn havererade amningen vid 10 veckor och den här gången bara vid två!?
I mitt tycke är han ett ganska nöjt barn. Att han vill ligga vid bröstet hela tiden vid den här åldern är väl fullt naturligt - och de flesta nyfödda sover väl jämnt? Hade han inte sagt ifrån mer om han var så utsvulten? Igår kväll var han vaken mellan 10 - 02 ryckte och slet desperat i bröstet och sög frenetiskt, släppte, pickade och sög etc. Så, ja då var han ju inte nöjd. Men det är andra gången det hänt.
Men 20 g är ju extremt lite (väl?). Ni amningskunniga: har jag några alternativ?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-16 13:52
ENDA gången det hänt ska det ju stå.