• Pärla

Hur länge tidsmässigt ska man amma?

Hej!

Min fråga är,  hur länge ska man amma en 4 veckor gammal bebis? Är 20 minuter normalt, eller är det för lite?
    Min dotter suger då och då när jag ammar henne, och knappt nästan i 20 minuter..Är detta vanligt hos så små bebisar, eller är  min flicka lite " lat " och inte vill suga helt..?

Nån erfaren som kan vara snäll och svara?

• Svar på tråden Hur länge tidsmässigt ska man amma?
  • xoxonathalie

sug tills hon släpper :) alltså tills hon är nöjd. Min lille han sög bara i ca 3-5 minuter meed ca 5 timmars mellanrum. Ja va såklart orolig at nått var fel men icke han går upp precis som han ska han ligger till o med på det översta strecket. Ibland har man mycket mjölk vilket ja har o då blir bebisarna nöjdare fortare. O ibland har man mindre o då suger barnet längre. Så sålänge hon går upp som hon ska är det normalt

• TheMother

Min son sög i max 5min, men istället kunde han äta säkert minst 2 ggr/timme. Tror inte jag hade så jättemycket mjölk, men längre stunder än så var han inte så intresserad av att äta. Ligga å snutta däremot, det gjorde han oftare å längre, typ när han sov eller bara ville mysa.

Så länge din dotter går upp i vikt ska du inte behöva vara orolig, alla barn verkar ha olika rytm på ätandet.:)

Mamma till Anton 080920
  • Kazeer

Jag lät sonen äta tills han släppte taget själv. Det brukade ta 40-45 minuter. Jag använde amningsnapp (dessutom en för liten sådan ) och jag vet inte om det har påverkat tiden det tog för honom att bli mätt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Juni 06

Min son är 2månader. Ibörjan körde jag med amningsnapp då åt han mellan 15-20min. Nu har jag slutat med den och nu äter han mellan 5-10min. Tror han blir mättare fortare nu när jag inte kör med amningsnappen. Han är så nöjd. Ibland äter han från 1 bröst och ibland från båda två.

• PHofie

Tror det där är sjukt individuellt! Min son är 10 dagar är äter ibland i 5-10 minuter per gång och ibland upp till en halvtimme. Dom första dygnen i hans liv åt han sjukt länge!! Kunde ligga och amma honom i 3 timmar! =/ Sen nu när mjölken blivit matigare, och han förmodligen effektivare på att suga, behövs inte lika mycket! 
    Du behöver absolut inte oro dig! I Sverige kollas ju barnen upp hela tiden så att dom ökar i vikt som dom ska och så. Vilket jag oxå tror är lite överdrivet, men bättre att dom kollar för mycket! Går hon upp i vikt och verkar mätt är det inte någon som helst fara skulle jag tro. Är du riktigt orolig kan du ringa BVC eller fråga nästa gång du går dit.  

• Emmers
    Kazeer skrev 2010-07-16 14:53:47 följande:
    Jag lät sonen äta tills han släppte taget själv. Det brukade ta 40-45 minuter. Jag använde amningsnapp (dessutom en för liten sådan ) och jag vet inte om det har påverkat tiden det tog för honom att bli mätt.
    Jag var tvungen att använda amningsnapp de första 3-4 månaderna. När jag tillslut kunde sluta minskade ättiden drastiskt. Från en halvtimme till 5-10 minuter.
  • Pärla

Ok, för jag ammar nu i knappt 20 minuter, och därefter ger jag ersättning i nappflaska, eftersom hon inte blir mätt. Hon somnar lätt och gnäller ibland. Kan det vara att hon inte får tillräckligt från brösten? Jag har mycket bröstmjölk att det rinner som bara den! Vet nån varför hon gnäller och släpper min bröst när jag ammar?

Ersättningen suger hon åt sig bra, och tar slut på flaskan..

• Cillisen

Parlar: Varför ge ersättning om du har mkt mjölk? Antagligen släpper hon dina bröst för att du ger flaska. De e 2 olika sugtekniker...

• Pärla
    Cillisen skrev 2010-07-17 22:05:37 följande:
    Parlar: Varför ge ersättning om du har mkt mjölk? Antagligen släpper hon dina bröst för att du ger flaska. De e 2 olika sugtekniker...
    Jo, men hon blir inte mätt på min bröstmjölk. På bvc sa dom att jag ska amma 10 minuter på vardera sida, och sen ge ersättning..

Vad ska jag göra så att hon kan suga på mina bröst?? Jag vill amma henne, men jag var rädd för att hon skulle vänja sig vid nappflaskan, och det blev hon eller? Hur kan jag göra så att hon kan vilja ha min bröstmjölk igen?
  • Emmers
    Pärla skrev 2010-07-17 22:33:14 följande:
    Jo, men hon blir inte mätt på min bröstmjölk. På bvc sa dom att jag ska amma 10 minuter på vardera sida, och sen ge ersättning..

Vad ska jag göra så att hon kan suga på mina bröst?? Jag vill amma henne, men jag var rädd för att hon skulle vänja sig vid nappflaskan, och det blev hon eller? Hur kan jag göra så att hon kan vilja ha min bröstmjölk igen?
    Om du upplever att du har mycket mjölk borde det väl funka att bara amma. Blir hon inte mätt ändå så kan du ju amma tätare under några dagar. Kan kännas jobbigt att vara konstant mjölkmaskin ett tag, men när produktionen sedan ökar blir hon kanske nöjd med mängden.

BVC sa nämligen en liknande sak till mig, men jag kände att det var fel och gjorde som jag själv kände var rätt. Det visade sig att jag, hör och häpna, faktiskt kände mitt barn bäst. Risken med att ge flaska efter bröstet är ju att hon sedan bara vill ha flaska eftersom maten kommer fortare där.
Svar på tråden Hur länge tidsmässigt ska man amma?