• mirre67

Fy fasen vad dyrt det är med glasögon!!

Vår sexårige son har kraftig nedsatt syn och har haft glasögon sedan han var 16 mån. Vi får byta glasögon till honom varje år och det blir DYRT..Vi har beställt nya till honom nu, 3095 kostade det, och då är ändå bidraget på 800 kr avdraget. Jag undrar väldigt mycket över varför just synnedsättning ska vara så dyrt, hörselnedsättning t ex är ju inte alls lika dyrt. Likadant med t ex diabetes. Tandvård upp till 20 år är ju helt gratis. Jag kan inte förstå varför inte det kan vara likadant med glasögon, kanske inte att de kan vara helt gratis, men iallafall att det inte skulle kosta så himla mycket. Och bidraget på 500 som alla får till barnglasögon plus de 300 extra bidrag vi får eftersom han ser så jättedåligt, försvinner efter nästa år, det gäller bara till barnet är 7 år. Ja, ja vet egentligen inte vad jag ville med det här inlägget, mest gnälla lite tror jag!! Men orättvist tycker jag det är..

• Svar på tråden Fy fasen vad dyrt det är med glasögon!!
  • jamila2000

Kolla med specsavers.
    Köpte nya till mig själv för 395kr och har för mig att dom har barnglasögon för 695.
    Finns fler butiker på nätet som har billiga glasögon för barn men specsavers har ju även butiker
    så man kan prova glasögonen på plats och även få hjälp. 

• Probably the best    in the

Min sons kostade 4500....han är 9...och ganska stor så det var inte läge för billigaste barnbågarna heller. Dessutom extra speciella glas...inte fick vi två par heller som de med "normala" synfel får.
    Specsavers finns inte häromkring, 10 mil till närmaste. Funkar väl för mig men när man behöver in och rätta till bågarna lite då och nu känns det inte aktuellt. Möjligt vi kan spara in lite pengar på bågarna men inte på glasen.

• nike81

Jag tycker också att det är förbaskat dyrt för det mesta! Men jag köpte nyligen två par för 1500:- plus synundersökning 295:-. Det var på smarteyes. De hade både herr, dam, barn och solglasögon och det var mycket billigare än andra jag tittat på. Jag blev supernöjd!

• Probably the best    in the
    jaghopparhögt skrev 2010-07-17 01:33:45 följande:
    Vad har era barn för synfel eftersom det krävs så dyra glas?
    Han har så stor skillnad mellan ögonen så det krävs specialslipning för att han inte ska få helt sneda glasögon. Glasen beställs tydligen från Tyskland eller nåt sånt. Har försökt att förstå mig på det där med slipningar och hur man gör för att hjärnan ska uppfatta det rätt när det är så olika signaler som ges från varje öga, men det är krångligt tycker jag
  • nike81
    Probably the best in the skrev 2010-07-17 01:41:31 följande:
    Han har så stor skillnad mellan ögonen så det krävs specialslipning för att han inte ska få helt sneda glasögon. Glasen beställs tydligen från Tyskland eller nåt sånt. Har försökt att förstå mig på det där med slipningar och hur man gör för att hjärnan ska uppfatta det rätt när det är så olika signaler som ges från varje öga, men det är krångligt tycker jag
    Aha, då kanske det är svårt att komma billigt undan kanske... Känns helt klart orättvist! Men om det går att få glasögonen någon annanstans ifrån så skadar det ju inte att fråga runt på olika företag, för det kan skilja mycket i pris. Hos ett företag sa de att jag måste ha special-nånting som skulle bli jättedyrt bara för att jag har så kraftigt synfel, medans hos ett annat företag så gick det visst att ordna för samma pris. Men jag vet ju inte hur speciellt er sons synfel är... Hoppas ni kan komma billigare undan i framtiden hur som helst!
  • susannemalmö

Jag har också all möjliga fel på mina ögon och har inte fått ett par glasögon för under 5000 innan.
    Nu senast köpte jag dock dem på smarteyes, de tar alltid 995 kr och då ingår allt.

• Chris Cross

Specsavers har billiga glasögon, problemet med dem är att "glasen" inte är av så bra kvalitet. Blir liksom repiga inuti glasen...men om det ska köpas nya glasögon varje så så kan det ju vara okej med dem från Specsavers. Blir sådär efter några månader dock.

• Mille b

Hej

Det behöver inte vara så dyrt!
    Vi köpte glasögon på Lensway.se till våra barn.

666 kr för ett par barnglasögon med vilken styrka som helst!

Vi har Lensway även små butiker där man kan prova glasögon "live".
    De finns i följande gallerior:

Nacka Forum
    Liljehols torget
    Stinsen
    Tyresö Centrum

Lycka till!  

Svar på tråden Fy fasen vad dyrt det är med glasögon!!