• Pearl

Saker att göra med barn som inte kostar så mycket.

Hej alla! Jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan hitta på för kul med barnen när man inte har så mycket pengar att spendera. Barnen är 15 månader och 4 år. Vi vill gärna hitta på nåt kul med dem nu när vi är lediga. Det bör helst vara i skåne eller iaf södra delen av landet så man inte behöver åka bil så långt. Det är ju så jobbigt i denna värmen. Har tänkt åka till stranden nån gång. 
    Tack på förhand. 
    /Jenny 

• Svar på tråden Saker att göra med barn som inte kostar så mycket.
  • Roxter

Picnic!! Vid en lekpark så man kan leka en massa oxå, nåt annat mysigt ställe eller på stranden. Vi käkade middag på stranden här i veckan, supermysigt!

• camave

bada bada bada!!!!!!! ta med mat i kylväska och du har en gratis utflykt som så små barn älskar.
    passa på när barnen är små och inte kräver så mycket :)

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Roxter

Större projekt om man vill komma iväg lite mer skulle väl kunna vara att tälta. Där har jag däremot inga tips om det, men tält finns ju ganska billiga och man behöver kanske inte ha värsta utrustningen eller vara borta dölänge heller.

• Pearl

Tack för era svar! Känner ni till nåt bra ställe där det finns lekpark eller som är bra anpassat för barn?

• Lincon

Ja TS, stranden är fantastisk! Folkets park är trevligt tycker jag, där kan man titta på lite djur och de brukar annordna teater och annat för de små. Du kan kolla på deras hemsida. Biblioteket i Malmö annordnar också massor av aktiviteter för barnen, värt att kolla upp! Finns en fin lekplats bredvid stadsbiblioteket som är inhängnad, är ganska skönt när man har små barn för då behöver man inte gå en meter efter dem hela tiden för det är svårt att rymma därifrånGlad Ta med fika och lite gammalt bröd till parken så kan man mata fåglarna.

Hmm... märks det att jag bor i MalmöObestämd

• Pormoicheia

Promenad på något ställe med mycket natur med tillhörande picnic.
    Bondgårdar brukar kunna vara positiva till besök (ring och kolla upp)
    Lekpark
    Strand
    "Skattletarpromenad" (ta en varsin väska och ta en promenad och leta saker, ta en paus och fika någonstans. Ta sen era skatter och gör något pyssel med dem)
    Rita, måla
    Ha temadag (ha soffan som sjörövarskepp och bygg en koja under bordet i köket m.m. - funkar bra vid dåligt väder)

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Pearl
    Lincon skrev 2010-07-16 17:38:50 följande:
    Ja TS, stranden är fantastisk! Folkets park är trevligt tycker jag, där kan man titta på lite djur och de brukar annordna teater och annat för de små. Du kan kolla på deras hemsida. Biblioteket i Malmö annordnar också massor av aktiviteter för barnen, värt att kolla upp! Finns en fin lekplats bredvid stadsbiblioteket som är inhängnad, är ganska skönt när man har små barn för då behöver man inte gå en meter efter dem hela tiden för det är svårt att rymma därifrånGlad Ta med fika och lite gammalt bröd till parken så kan man mata fåglarna.

Hmm... märks det att jag bor i MalmöObestämd
    Ja men det kan ju vara kul bara att komma till en annan stad och leka och gå i parker.  Det var ett bra tips med. :)
  • Milleman

Vet inte om din 4åring gillar att cykla? Det är väldigt uppskattat här. Cykla till en sjö och mata fåglar med gammalt. bröd. Nöjen behöver inte kosta något alls. För så små barn som du har är en liten småsak (för vuxna sett) en stor grej... Så som någon nämnde - picknick... Hur kul som helst, lite plockmat som frukt och mackor och kanske plättar :)

• Lincon

Föresten, om ni ska till Folketspark så kan det vara bra att ta med badkläder till barnen, de finns två plaskställen där barn brukar bada!

• Ova

Ängelholms hembygdspark är väldigt trevlig med djur och lekplats.

• Kärnan

Ett alternativ till stranden kan vara att åka till någon bondgård / slott i närheten med picknick. se på djuren och promenera i parker, titta på fontäner och arkitektur. Barn brukar tycka gamla hus och slott är intressanta om man berättar för dom om historien runt omkring.
    Min son som är fyra år tycker om att gå promenader och balansera på murar och gå in i kyrkor. Det kan vara en stor upplevelse för ett litet barn att komma in i en gammal kyrka och se de välvda taken, glasfönster och målningar. Många museum är ju också gratis.

• Pearl

Tror att det kommer att bli nån pick nick i någon trevlig park också då.

• Pearl

tack för alla bra tips! 
    Kom gärna med fler om ni vill.  

• Kinya

Ni skulle kunna cykla eller gå på Ven. Man kan hyra cykel där med släpvagn där det finns två cykelstolar där man kan spänna fast barnen. Båtresan kostar 90 kr/vuxen ToR och barn under 6 år åker gratis. De har sanslöst god glass precis vid hamnen i Bäckviken! De gör egen i Vens glassfabrik. Kolla på nätet på Landskrona stads hemsida om mer info om Ven.

Annars kan man åka till stranden, till skogen, Skånes djurpark är trevligt och det kostar inget för barnen och biljetter gäller för hela året så ni kan åka dit flera gånger eftersom de har öppet även på höst och vinter. Så ju fler gånger ni åker dit desto billigare blir inträdet kan man säga...

• Pearl
    Kinya skrev 2010-07-16 18:10:04 följande:

Ni skulle kunna cykla eller gå på Ven. Man kan hyra cykel där med släpvagn där det finns två cykelstolar där man kan spänna fast barnen. Båtresan kostar 90 kr/vuxen ToR och barn under 6 år åker gratis. De har sanslöst god glass precis vid hamnen i Bäckviken! De gör egen i Vens glassfabrik. Kolla på nätet på Landskrona stads hemsida om mer info om Ven.

Annars kan man åka till stranden, till skogen, Skånes djurpark är trevligt och det kostar inget för barnen och biljetter gäller för hela året så ni kan åka dit flera gånger eftersom de har öppet även på höst och vinter. Så ju fler gånger ni åker dit desto billigare blir inträdet kan man säga...

Jag känner väl till ven, men har aldrig varit där. Mina föräldrar bor i Landskrona.  

Vi har varit på Skånes djurpark en gång i år så vi har biljetter. Kommer nog åka dit någon gång till sen.  
  • Miss Obsessive

Så små barn brukar vara ganska "lättflörtade" vad gäller aktiviteter och att göra något tillsammans behöver inte bli så dyrt. Förutom de typiska sommaraktiviteterna "bada" och "picknick i lekpark", så följer här några förslag på billiga aktiviteter Solig

* Gå på museum

* Gå på bibliotek och låna sagoböcker, läs under en mysstund utomhus

* Utomhuslekar; kasta gris, blåsa såpbubblor, björnen sover, kurragömma, bygga sandslott, 

* Plocka blåbär och baka en blåbärspaj

* Gå på djurpark eller 4h-gård och titta på djur, kanske prova på ponnyridning

Länkar till barnkul i Skåne:

www.tropikariet.com/go/sv/

www.tosselilla.se/

www.aqvakul.se/

www.kiviksmusteri.se/main/default.asp

www.unikkeramik.nu (länken funkade inte när jag kollade, men googlar du namnet så finner du tel.nr+adress)

www.mandelmann.se/

• Pearl
    Miss Obsessive skrev 2010-07-16 19:12:18 följande:
    Så små barn brukar vara ganska "lättflörtade" vad gäller aktiviteter och att göra något tillsammans behöver inte bli så dyrt. Förutom de typiska sommaraktiviteterna "bada" och "picknick i lekpark", så följer här några förslag på billiga aktiviteter Solig

* Gå på museum

* Gå på bibliotek och låna sagoböcker, läs under en mysstund utomhus

* Utomhuslekar; kasta gris, blåsa såpbubblor, björnen sover, kurragömma, bygga sandslott, 

* Plocka blåbär och baka en blåbärspaj

* Gå på djurpark eller 4h-gård och titta på djur, kanske prova på ponnyridning

Länkar till barnkul i Skåne:

www.tropikariet.com/go/sv/

www.tosselilla.se/

www.aqvakul.se/

www.kiviksmusteri.se/main/default.asp

www.unikkeramik.nu (länken funkade inte när jag kollade, men googlar du namnet så finner du tel.nr+adress)

www.mandelmann.se/

Tack för många tips! Tropikariet lät intressant. Inte så himla dyrt inträde. 
Svar på tråden Saker att göra med barn som inte kostar så mycket.