• numeraengelsk

rul på onsdag, orolig! vad kollar dom egentligen?!

Nu närmar sig rul på onsdag, då vi äntligen ska få veta om det är en liten flicka eller pojke vi väntar, otroligt spännande och en väldigt efterlängtad dag! innan varje ultraljud vi haft har jag varit jätteorolig, sist var i vecka 12, då var jag super orolig för att MA och allt vad man läst om, men visst var allt bra, bebisen hoppa och sprattla därinne och hjärtat slog fint.

I förra veckan var vi hos BM och fick lyssna på hjärtslagen, otroligt kul :) nu är jag alltså inte orolig för att något ska ha hänt sedan dess, utan jag oroar mig för vad det är dom kommer kolla efter på rul? har ju förstått att allt är mer utvecklat och att man nu kan se mycket på bebisen osv.

Är alltså orolig för att bebisen ska va sjuk eller att något ska vara fel :( vi har gjort down syndrome biten och fick 1:37000.

Nu undrar jag vad är det exakt dom kollar vid rul?  

• Svar på tråden rul på onsdag, orolig! vad kollar dom egentligen?!
  • Här och nu

Barnets fysiska hälsa. Hur alla organ ser ut. Beräknar nytt födslodatum. Berättar kön om du vill.

• Takhiza

De kollar bebisen hälsa, försöker bedömma storlek på barnet och räknar ut födelsedatumet. Det är inte på alla ställen de berättar kön utan de är olika ifrån kommun till kommun vilken pollecy de har och det är inget de lägger energi på att kolla. Syns det inte så gör det inte typ, det är inte de UL är till för utan de är för fosterdiagnostik och hälsa Lycka till!

• numeraengelsk

tack för era svar :) jag bor i england dock, och där vi bor får vi veta könet som tur är :)

för att omformulera mig lite, VAD tex kan dom upptäcka på rul? dvs vilka typ av sjukdomar, är det tex några speciella sjukdomar dom kollar?

uppskattar att ni tar er tid att svara! 

• Takhiza
    numeraengelsk skrev 2010-07-16 18:40:37 följande:
    tack för era svar :) jag bor i england dock, och där vi bor får vi veta könet som tur är :)

för att omformulera mig lite, VAD tex kan dom upptäcka på rul? dvs vilka typ av sjukdomar, är det tex några speciella sjukdomar dom kollar?

uppskattar att ni tar er tid att svara! 
    Tja.. de kan upptäcka tex ryggmärgsbrock, acrani, hjärtavvikelser som de inte upptäckt innan (extra hjärtslag osv) hål på hjärtat, onormal tillväxt... mm De finns mycke men för det mesta går de fint.
  • Michiyo

har inte du fått en sån där liten mapp med information på vad dom kollar?

hjärtats kammrar.. lårbenets och huvudets längd/bredd.
    hjärnan och lill hjärnan. nacken. sen iaf här i wales kollar dom navelsträngens genomströmning och mängd fostervatten. om allt ser bra ut kommenterar dom inte det dom gör.

hälften av allt dom kollar säger dom inte ens nått om och du märker inte ens att dom kollar något speciellt. ser mer ut som att dom bara tittar runt för det går så fort.

• Riley

Bor också i England och vid mitt 12v UL fick jag en broschyr om vad man kollar efter på 20v UL, är tyvärr på jobbet och har den inte med mig men kan kolla i helgen om du vill?

Svar på tråden rul på onsdag, orolig! vad kollar dom egentligen?!