• Anonym (flickvännen)

Hur stor risk att få cancer av snus?

Min pojkvän snusar, tar ca 4-5 snus per dag. Han slutade röka när vi blev tillsammans för att jag hatar cigarettrök, och gick istället över till snus. Jag är ju inte glad för det heller, vill helst att han ska vara helt fri från skiten.. Men jag antar att man måste få unna honom något..  Obestämd

Är mest orolig för att han ska drabbas av sjukdomar längre fram. Vill inte förlora honom i cancer eller att tänderna ska ramla ut.
    Såvitt jag vet har ingen i hans familj haft cancer, men oroar mig ändå.. Är risken stor?

• Svar på tråden Hur stor risk att få cancer av snus?
  • RackarnsMamma

Jag snusar kanske en halv dosa om dagen och oroar mig jag med.
    Men det är klart att det inte är bra. Fast en sak är ganska läcker, I sverige är vi ju såklart det landet som snusar allra allra mest..men vi är också det land där få människor har drabbats av läppcancer.

Om han snusar bara 4-5 snus om dagen så kan han inte ha så stora problem med att sluta om du verkligen vill det. Tänk mig... ungefär 15 om dagen!!

• RackarnsMamma

Måste tillägga att jag menar att i andra länder än just sverige, drabbas fler av läppcancer, än i sverige där det snusas som mest!

• Anonym (flickvännen)
    RackarnsMamma skrev 2010-07-16 21:21:11 följande:
    Om han snusar bara 4-5 snus om dagen så kan han inte ha så stora problem med att sluta om du verkligen vill det. Tänk mig... ungefär 15 om dagen!!
    Grejen är att han säger det jämt.. "Jag kan sluta om jag vill", men när jag ber honom göra det så tycker han det är jobbigt - "för det är ju så himla gott med en snus, och han tar ju ändå så få per dag".
  • RackarnsMamma

ah men man kan inte lita på hur farligt det är och inte. Det är såhär att man kan ha snusat en snus i hela sitt liv, men ändå drabbas. En annan kanske snusar 2 dosor om dagen men klarar sig fint!

Det där får du nog prata med honom om tycker jag, det är ända sättet att lösa det på!!

• Anonym (flickvännen)
    RackarnsMamma skrev 2010-07-16 21:28:15 följande:
    Det där får du nog prata med honom om tycker jag, det är ända sättet att lösa det på!!
    Jo, jag har tagit upp min oro med honom, men han tycker inte det är nått att oroa sig för. Det är därför jag startar denna tråd, med min undran över ifall det ÄR något att oroa sig för?
  • Anonym

vem tror du kan svara på det?
    INGEN =) det är mitt svar till dig..
    frågar du en läkare så vill han/hon att man inte ska snusa..
    Frågar du storsnusarn så skiter han i vilket..
    frågar du en expert så är det en fråga som inte går att svara exakt rätt på för just din kille.
    DET ÄR INTE BRA ATT SNUSA, INTE FÖR NÅGON!

• Anonym
    TT: När det gäller cancerrisken - kan man säga hur mycket snusandet faktiskt ökar risken?
    - Underlaget är inte tillräckligt för att säga hur mycket risken ökar. Men klart är att snus inte är ofarligt, bukspottkörtelcancer är en relativt vanlig cancerform med mycket dålig överlevnad. Här handlar det alltså om att förebygga cancer, säger Göran Pershagen.

Trots att studien inte ger något belägg för att snuset ökar risken för andra cancerformer är det ändå för tidigt att frikänna snuset i detta avseende, anser Pershagen.

Oansvarigt och tillrättalagt - så lyder omdömet från tobaksföretaget Swedish Match om Folkhälsoinstitutets rapport om snusets skadliga effekter.

- Institutet har gått ut med ett antal larmrapporter kring snus under årens lopp. Men vi minns exempelvis att man fick lägga sig när det gällde diskussionen kring snus och varningstexter. EU granskade forskningen och kom då fram till att det fanns ingen förhöjd risk kring snus och cancer, säger Ulf Svensson, informationsdirektör vid Swedish Match, till TT.

I stället för en noggrann forskningsöversikt handlar den aktuella rapporten om "ett politiskt utspel" riktat mot Swedish Match - som dessutom bygger på en mycket selektiv tolkning av vetenskapliga bedömningar, anser Ulf Svensson.

Ingen tvekan finns om att forskarna bakom kunskapsöversikten är mycket kompetenta - däremot finns skäl att nyansera bilden när det gäller hur cancerrisken ska tolkas.

Det anser Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd och professor i tumörbiologi vid Uppsala universitet.

- Tittar man på själva rapporten är slutsatserna ganska återhållsamma. Där sägs att snus "kan vara en riskfaktor" för bukspottskörtelcancer, och det tror jag är en klok formulering. Sedan är förstås detta en risk man måste ta på allvar, det är inget man ska negligera, säger han till TT.

Tony Axéll, professor och överläkare i oral medicin vid sjukhuset i Halmstad, är mer kritisk:

- De senaste tjugofem årens forskning i Sverige och i Skandinavien visar inget belagt samband mellan snusning och förhöjd risk för munhålecancer. Därför är det märkligt att Folkhälsoinstitutet för fram detta som en ökad risk. Om de bedömt andra aspekter i rapporten på samma sätt, då har man tolkat resultat på ett sätt som inte är forskarmässigt, säger han.

www.svd.se/nyheter/inrikes/folkhalsoinstitutet-snus-ger-cancer_484687.svd

Verkar som att det råder delade meningar. En del säger att det ökar risken för cancer, andra att det inte gör det.
Svar på tråden Hur stor risk att få cancer av snus?