• Anonym

Vita prickar på halsmandlarna, hur får jag bort det?

Jag blir galen, har sådana där vita prickar i halsen och det skaver så! Jag vet att de åker ut av sig själva tillslut med kan jag göra något NU? Vill få bort det...för de skaver....har inte halsfluss. Får sådana här då och då i perioder.

• Svar på tråden Vita prickar på halsmandlarna, hur får jag bort det?
  • Anonym

Min mor brukar ta en sticka (en sån där som man använder när man stickar till exempel en tröja) och så använder hon knoppen till att trycka ut det vita som kommer ur halsmandlarna.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-16 22:07:09 följande:
    Min mor brukar ta en sticka (en sån där som man använder när man stickar till exempel en tröja) och så använder hon knoppen till att trycka ut det vita som kommer ur halsmandlarna.
    men gud det låter ju helt livsfarligt.
  • Anonym

Jag brukar peta bort dem med en tops!

I förebyggande syfte kan man gurgla med vademecum eller saltvatten...

• Anonym

Tack..får se om jag pallar ta med tops. Kommer ju få spyreflexer

• Anonym

Jo tack....vet att de stinker. Men jag får inte bort den jag räcker inte enda in.....

• Anonym

Om du trycker till halsmandeln ganska hårt med fingret? Och liksom klämmer den åt olika håll. Ibland ploppar de ut då efter ett tag. Jag brukar skrapa med naglarna ibland.
    Det låter illa men man vill ju få ut eländet.

Jag hittade den här instruktionsfilmen på youtube. Äckelvarning!

• Anonym

Åh tänk om jag fixat det lika bra som han på videon...men det är svårt. Ska försöka trycka till lite...

• jinxan

Oj.. Jag som trodde jag var den enda som har såna!! En läkare sa en gång till mig att det var omöjligt att det kan finnas såna.. Men inte då!! :) skitirriterande är dom!!

• Anonym
    jinxan skrev 2010-07-16 23:11:12 följande:
    Oj.. Jag som trodde jag var den enda som har såna!! En läkare sa en gång till mig att det var omöjligt att det kan finnas såna.. Men inte då!! :) skitirriterande är dom!!
    Vilken knasig läkare!
    Jag tror att det är ganska vanligt. Men det är lite pinsamt, så det är väl inget man pratar om direkt. 

Jag har läst att vissa har gått så långt att de har opererat bort sina halsmandlar för att bli av med de där, men det känns också lite drastiskt. Halsmandlarna fyller ju en funktion. Dessutom tror jag inte att  det är särskilt lätt att få läkare att göra ett sånt ingrepp när det bara rör sig om lite olust.
Svar på tråden Vita prickar på halsmandlarna, hur får jag bort det?