• biologic

Gnisslande bromsar!

Lämnade in min Volvo V40 för att byta bromsklossar, bromsskivor och bromsbelägg (har jag för mig, kan ingenting om bilar måste jag erkänna, och kvittot har jag inte här just nu. Kanske var det även bromsok. Många tusenlappar blev det iaf) för en dryg månad sedan. Samtliga saker byttes där bak, och där fram byttes enbart bromsskivorna.
    Nu gnisslar bromsarna igen! De gnisslade förvisso redan innan, men nu har det blivit värre. Låter som ett högt, utdraget "SKRIIIIII" när jag mjukbromsar, vid tvärbroms låter det "boo-skriiii". Tycker mig även höra någon form av skrammel, men kan inte lokalisera var det kommer ifrån (hörs bara när jag har rutorna nere).

Vad göra? :S

• Svar på tråden Gnisslande bromsar!
  • Stinky

Ta lös bromsklossarna och stoppa kopparpasta bakom dem. Eller be någon som är händig med bilar att göra det. Då är problemet troligtvis löst.

• Fikabröds Kungen

Ett billigt alternativ kan vara att du åker ut på en större väg sen  så ser du till att du är själv i bilen å på vägen sen tvärnitar du i ca 90 blås och tystnar inte bromsarna efter det ja då måste du riva dessa å på med pasta.

Vad är de för skrammel du hör då ?

Har du kollat så alla bromsdelar är bytta,både klossar,skivor

• biologic

Ptja, V40:n har bra resultat i Bilprovningens statistik... Ska testa det där med att tvärnita. Kanske måste byta mer?

Från kvittot, det som är bytt, fixat och behövs fixas:
    Bromsskivor fram (båda) inkl. belägg
    Bromsskivor bak (båda)
    Bromsok bakre (ett)
    Hydraulsystem - ABS luftad
    Kolvar på bromsok fram lite rostiga

Svar på tråden Gnisslande bromsar!