Den polska grytan med surkål kallas bigos - det är så gott! Ett riktigt långkok, äts bla nu till jul, jag älskar det! För övrigt används surkål till en mängd rätter i Polen, piroger, sallader osv...
Receptet på bigos, alla har sitt eget recept och variant på detta, jag har min lite försvenskade variant som jag brukar göra;
2 burkar surkål ( den vittvinmarinerade i stor vit konservburk är godast)
0,5 kg hackade färska champinjoner - går bra med burk också med ger inte lika mycket smak. Det bästa är om du har torkad svamp typ karl johan osv men det är inte lika lätt att få tag på här så... Så jag brukar ta 0,5 kg champinjoner, samt en burk svamp, tror den heter blandsvamp, finns att köpa i en röd ganska stor konservburk och någon näve torkad svamp.
1 glas rött vin
2 gula lökar
Kött - man tar var man har, lite nötkött, lite gris typ kare, eller bog. Man kan ha i typ wienier korv, gärna om du kan hitta lite polskkryddad korv typ Kielbaska något i den stilen - ju mer kryddad korv, desto godare smak.
Några torkade plommon 6-8 st, dela dem i hälften
Tomatpure - 3-4 msk
Lagerblad, kryddpeppar alternativt en "Bigos" kryddblandning från en polsk affär
Börjar med surkålen - jag gillar en surare bigos så jag häller bara av vattnet från surkålen och slänger ner den i en stor gryta. Vill man ha den mindre sur så kan man skölja av den lätt med kranvatten. Ha lite smör i botten och låt surkålen svettas i låg värme i 30 min, man kan hälla på vinet redan här om man vill ha vin i. Släng ner svamparna, plommonen, krydda med tomatpure och kryddor/kryddblandning. Stek köttet lite lätt i småbitar ihop med löken, släng sedan ner detta tillsammans med korvbitarna - allt ska vara i "munsbitar". Låt detta sedan puttra på svag värme i 2-3 timmar, ju längre desto godare. Blanda och håll koll på att det ej bränns. Krydda med mer salt, peppar, 5 lagerblad, 10 kryddpeppar, paprikapulver, mer tomatpure om så önskas. Detta är ett riktigt långkok som bara blir godare av att få stå riktigt länge, och är nästan alltid godare dagen efter. Jag brukar ha i ganska mycket kött och korv för att få en god smak, och har du tillgång så använd den klara kryddblandningen. Äts med polsk bröd - typ ryskt lantbröd.
Tycker man bara om surkål som den är så brukar man ofta äta en vanlig "middagssallad" med surkål som görs på en burk surkål, tryck ut saften så mycket det går. Finhacka en gul lök, och ett äpple. Riv en morot lite grovt. Blanda allt, slå ner 2-3 msk olja, krydda med salt och peppar.