• Nyfiken gul

Surkål!! Nån som vet vad man kan göra för gott????

Köpte en burk surkål idag för jag tycker det är gott...

Men det är ÅÅÅÅRATAL sedan jag åt det sist o har glömt hur man tillagar det...

Jag åt en polsk/ungers gryta en gång med surkål, kött o korv i... men har inget recept!!

Recept önskas tack!!!

• Svar på tråden Surkål!! Nån som vet vad man kan göra för gott????
  • Bupa

grattis! surkål är ju jättegott.

jag tror aldrig jag har ätit mat där kålen varit ingrediens. däremot har jag ätit mat med kål som tillbehör!
    tex potatis/potatismos med korvar och/eller skinka eller fläsk av något slag och till det ett jättelass med surkål.

man kan värma kålen om man vill, men jag tycker den är godast kall.

• Nyfiken gul

tack...

jo jag vet att man kan äta det som tillbehör...

men behöver lite fler användningsområden....

• Nyfiken gul

fler inspirerade tipsare????

lusläst kokboken hemma o det lilla jag hittade lät inte alls gott.....

• JFL

Du har väl förstås redan ätit upp burken, men till nästa burk så.
    Jag är lite tråkig men jag brukar bara severa den varma surkålen med stekt kolbas.
    Värmer den gör jag genom att först hacka 1-2 gula lökar som jag svettar i lite smör. Tar av kastrullen från plattan och har på en matsked paprikapulver, rör om, obs låt ej pulvret brännas, häll på surkålen och värm allt tillsammans. Mmm nu blev jag hungrig.

I kokböcker om ungersk mat bör du hitta fler recept på surkål, tex grytor.

• Ankmor

Min arbetskamrat är från Polen och gav mig detta receptet:
    (Det innehåller ingen korv men skall tydligen vara gott ialla fall)

Gulasz med surkål

½ kg nötkött - högrev eller dyl
    1 stor gul lök
    2 röda paprikor
    malen kummin, paprikapulver, salt & peppar (& ev. vegeta om du har)
    ½-1 burk surkål

Skär köttet i kuber 2x2cm ca, Bryn köttet i olja tillsammans med grovhackad lök.
    Strö ev. över 1 msk vegeta alt 1 msk grönsaksbuljongpulver. Låt puttra 2-3 minuter. Häll ½ liter vatten, puttra under lock ca 45 minuter, när köttet är nästan mjukt lägg i paprikan och 1 msk paprika pulver, blanda och strö över 1 tsk kummin.
    Skölj surkålen i en sil under rinnande vatten ca 2 minuter (för att få bort det allra suraste), lägg i surkålen och låt allt puttra på låg värme i ca 30 minuter, under lock.
    ÄT!

Jag har inte smakat på detta men hon äter surkål så gott som varje vecka så det borde ju vara gott. Lycka till !

• Mazarinen

Tips ang kummin!
    Många är inte så förtjusta i kummin -bita i en kumminbit är inte så gott så jag brukar lägga kummin i en äggtesil i slutet av koktiden av köttgrytan så blir det inga bitar i utan bara smaken!

Receptet som Ankmor skrev är ungefärlig vad en vanlig ungersk köttgryta består av fast paprikapulvret fräses det sista med löken, köttet brynes - häll på vatten så det täcker köttet, låt småputtra under lock i 1 timma, rör om då och då. Lägg i köttbuljong, lite vegeta, kummin i tesil, och surkål på burk. skär gärna ned slantar av morötter. Låt koka i ytterligare minst 30 min. Ju längre man kokar nötkött ju mörare blir köttet

Supergott!!

• E l l a

Den polska grytan med surkål kallas bigos - det är så gott! Ett riktigt långkok, äts bla nu till jul, jag älskar det! För övrigt används surkål till en mängd rätter i Polen, piroger, sallader osv...
    Receptet på bigos, alla har sitt eget recept och variant på detta, jag har min lite försvenskade variant som jag brukar göra;
    2 burkar surkål ( den vittvinmarinerade i stor vit konservburk är godast)
    0,5 kg hackade färska champinjoner - går bra med burk också med ger inte lika mycket smak. Det bästa är om du har torkad svamp typ karl johan osv men det är inte lika lätt att få tag på här så... Så jag brukar ta 0,5 kg champinjoner, samt en burk svamp, tror den heter blandsvamp, finns att köpa i en röd ganska stor konservburk och någon näve torkad svamp.
    1 glas rött vin
    2 gula lökar
    Kött - man tar var man har, lite nötkött, lite gris typ kare, eller bog. Man kan ha i typ wienier korv, gärna om du kan hitta lite polskkryddad korv typ Kielbaska något i den stilen - ju mer kryddad korv, desto godare smak.
    Några torkade plommon 6-8 st, dela dem i hälften
    Tomatpure - 3-4 msk
    Lagerblad, kryddpeppar alternativt en "Bigos" kryddblandning från en polsk affär
    Börjar med surkålen - jag gillar en surare bigos så jag häller bara av vattnet från surkålen och slänger ner den i en stor gryta. Vill man ha den mindre sur så kan man skölja av den lätt med kranvatten. Ha lite smör i botten och låt surkålen svettas i låg värme i 30 min, man kan hälla på vinet redan här om man vill ha vin i. Släng ner svamparna, plommonen, krydda med tomatpure och kryddor/kryddblandning. Stek köttet lite lätt i småbitar ihop med löken, släng sedan ner detta tillsammans med korvbitarna - allt ska vara i "munsbitar". Låt detta sedan puttra på svag värme i 2-3 timmar, ju längre desto godare. Blanda och håll koll på att det ej bränns. Krydda med mer salt, peppar, 5 lagerblad, 10 kryddpeppar, paprikapulver, mer tomatpure om så önskas. Detta är ett riktigt långkok som bara blir godare av att få stå riktigt länge, och är nästan alltid godare dagen efter. Jag brukar ha i ganska mycket kött och korv för att få en god smak, och har du tillgång så använd den klara kryddblandningen. Äts med polsk bröd - typ ryskt lantbröd.

Tycker man bara om surkål som den är så brukar man ofta äta en vanlig "middagssallad" med surkål som görs på en burk surkål, tryck ut saften så mycket det går. Finhacka en gul lök, och ett äpple. Riv en morot lite grovt. Blanda allt, slå ner 2-3 msk olja, krydda med salt och peppar.

• Nyfiken gul

oj o j oj...

Massa goda recept!!

Tack nu blev jag glad!

• Peztis

Min svärmor lärde mig att steka surkålen tillsammans med lök, olivolja (ganska mycket) och kryddor (salt, peppar, örtsalt, paprikapulver, cayennepeppar osv - inget konstigt). Supergott tillsammans med t ex stekta kycklingfiléer!
    Och så kan man koka lite blomkål som man sedan steker i smör och så serverar man allt med gräddfil och gärna lite ajvar.

Åh vad gott!!!! Och enkelt...

• madamH

I en skål surkål, majonnäs, Aivar, Blanda. Klart. Perfekt till grillat, kött,  korv, kyckling  ja allt

• kallebakom

hur smakar den rakt av ? är sur ? aldrig testat tyvärr,men svenka brunkålen på burk är god ! är kålen mjuk ?

Svar på tråden Surkål!! Nån som vet vad man kan göra för gott????