• Anonym (Ehm?)

"Ser" er partner när det blir stökigt hemma?

Kort o gott, min sambo har växt upp som så att hans mor alltid har städat och gjort allt åt han. Han har bott hemifrån i typ tio år, när vi träffades för två år sen bodde han i en svinstia, enligt mig. Dammsög inte förrän det verkligen VERKLIGEN behövdes, disken travade sig, damm överallt och kläder huller om buller. Desutom stuvade han undan saker i olika skåp istället för o slänga dom i soptunnan. Allt från reklam till chokladkartonger...
    Sen vi flyttat ihop så har han blivit så mycket bättre, jag är stolt och så. Men till problemet, han säger att jag msåte säga till honom när han ska städa och vad han ska göra!
    Vaddå, ser han inte att det är skitigt i handfatet, att det är dammråttor på golvet eller att det är disk och fläckar i köket?

Känner mej som hans mamma när det kommer till städning, inte ska man väl behöva instruera en vuxen människa om när det är dags att städa och vad som ska göras?! Jag har sagt åt honom att du ser väl själv att det inte är rent och var det inte är det. 
    Nej, säg vad jag ska göra, säger han då och suckar när jag ber honom göra något.
    Fler??? 

• Svar på tråden "Ser" er partner när det blir stökigt hemma?
  • Anonym (A)

Min man är precis likadan jag blir helt galen på honom men han har också blivit bättre sen vi flyttade ihop.

Min man har adhd och det gör att han är väldigt dålig på att tex städa och oftast när det ska städas så blir det bråk och tjafs och sen städar han inte ordentligt han bara städar det som syns mest.

Men jag vet att han inte gör det för att han är lat eller för att jag ska föra allt själv utan för att han är så och delvis att han mamma alltid städat åt honom.

• Anonym (Ehm?)
    Anonym (A) skrev 2010-07-16 23:31:02 följande:
    Min man är precis likadan jag blir helt galen på honom men han har också blivit bättre sen vi flyttade ihop.

Min man har adhd och det gör att han är väldigt dålig på att tex städa och oftast när det ska städas så blir det bråk och tjafs och sen städar han inte ordentligt han bara städar det som syns mest.

Men jag vet att han inte gör det för att han är lat eller för att jag ska föra allt själv utan för att han är så och delvis att han mamma alltid städat åt honom.
    Ska låta mitt barn dammsuga sitt rum så fort han kan dra dammsugaren efter sig... Hur ska man få mannen att göra något av egen fart, tror du? Man blir så trött! 
  • Adephi

*skrattar* jag har lyxen/oturen beror lite på situationen att ha en väligt pedant karl. Dock så är disk, damsugning, moppning, fönsterputs och tvätt det enda som han anser som städning. Så allt jäkla plockande jag jag oftast gör efter oss alla räknas inte oftast *suck*

Glömde visst.. skrubba badrummet är också städa.

Sen vad gäller det pedanta, tvätten ska vikas på ett visst sätt.. annars blir han tokig = han tvättar
    Sen när vi väl är igång och städar så kan han totalt snöa in på att vi måste rensa i garderob ex istället för att göra en hyffsad genomstädning innan besök dyker upp.. *Suuuuuuck*

Sen är det dock oftast jag som måste börja plocka/städa innan han drar igång, vi är olika på så sätt att jag helt gör alla måsten på förmiddag, han vill sitta i det oändliga med sitt kaffe och göra allt på eftermiddagen istället.

• Anonym (A)

Min son älskar att städa så det är ju tur att man har någon på sin sida :)

Ja du har faktist inge bra svar på det ni kanske kan sätta er ner och skriva upp hur ofta ni ska städa och vem som tar vilker rum osv eller så tar ni ett rum tillsammans så går allt mycket snabbare

• Anonym (tjej)

Jag förstår din kille! För jag är likadan. Försöker och vill verkligen vara bra på att städa! Men jag ser inte heller när det är stökigt förrän det blir riktigt stökigt. T.ex. när jag städar kan jag missa flera glas och andra grejer som står mitt framför ögonen på mig men jag SER dem inte!
    Ibland kommer jag in i perioder då jag får städryck och storstädar allt! Men min kille klagar ändå på mig, t.ex. säger han att han alltid får göra om jobbet efter mig för att jag slarvar. Fast jag gör inte det! Jag tycker att jag gör ett bra jobb!
    Missar massor av saker. Städar jag köket kan det ligga grejer kvar på hyllan micron står på som legat där hur länge som helst. Glömmer ta ut sopor, det måste bli 4-5 påsar som man kliver över i köket innan man inser att oj de där ska nog ut till soprummet. JAG SER DEM INTE!

Det är bara när vi ska få besök som jag plötsligt öppnar ögonen och ser skiten och får panik, storstädar i 3 timmar och sedan ser det bra ut. (enligt mig) Men då har jag säkert missat massa saker. Då ser det nog ut som ett vanligt hem om någon kommer på oväntat besök. T.ex. kan ikeakassar med tvätt vara intryckta i ett hörn, och då ser jag dem inte längre. Tvättbrädan kan stå kvar. missat att torka av skåpluckorna. tvätta speglarna.

Det är jättesvårt och jag skulle gärna vara som du som ser all skit och HUR Håller man ordning hela tiden egentligen??

• Anonym (Ehm?)
    Adephi skrev 2010-07-16 23:37:54 följande:
    *skrattar* jag har lyxen/oturen beror lite på situationen att ha en väligt pedant karl. Dock så är disk, damsugning, moppning, fönsterputs och tvätt det enda som han anser som städning. Så allt jäkla plockande jag jag oftast gör efter oss alla räknas inte oftast *suck*

Glömde visst.. skrubba badrummet är också städa.

Sen vad gäller det pedanta, tvätten ska vikas på ett visst sätt.. annars blir han tokig = han tvättar
    Sen när vi väl är igång och städar så kan han totalt snöa in på att vi måste rensa i garderob ex istället för att göra en hyffsad genomstädning innan besök dyker upp.. *Suuuuuuck*

Sen är det dock oftast jag som måste börja plocka/städa innan han drar igång, vi är olika på så sätt att jag helt gör alla måsten på förmiddag, han vill sitta i det oändliga med sitt kaffe och göra allt på eftermiddagen istället.
    Igenkänning! Men då är jag nog lite mer som din karl, klart tvätten måste vara snyggt vikt på rätt sätt... hah! Plocka gör jag oxå, annars blir det ju massa svordomar när grejerna är ivägen för städningen...... för plocka är ju inte städing. 
  • Anonym (tjej)

rättelse: Jag menade strykbrädan, inte tvättbrädan. Obestämd

• oOMayaOo

Hos oss är det motsatt problem än hos de flesta. Här är det jag, tjejen, som gärna stökar till det och inte "ser" när det börjar bli dags att städa.

• Anonym (tjej)
    Anonym (Ehm?) skrev 2010-07-16 23:42:08 följande:
    Igenkänning! Men då är jag nog lite mer som din karl, klart tvätten måste vara snyggt vikt på rätt sätt... hah! Plocka gör jag oxå, annars blir det ju massa svordomar när grejerna är ivägen för städningen...... för plocka är ju inte städing. 
    kan du inte lära mig hur man blir som du? Önskar verkligen att jag också brydde mig om hur tvätten var vikt. Den ligger skrynklig kvar i påsar och så står man där och rotar varje dag för att hitta kläder att ha på sig!
  • Anonym (PK)

Har det precis likadant här hemma.
    Min gubbe verkar inte se eller förstå vad som behövs göras.
    Han pissar ner hela toa stolen men har aldrig gjort rent den.
    Han rakar sig vid handfatet men torkar inte bort allt hår.
    Antal ggr han damsugit kan jag räkna på en hand och moppa har han aldrig gjort.
    Ja det finns en hel del man stör sig på och ändå har han blivit bättre under de 3år vi varit tillsammans.
    Jag undrar verkligen hur man får dom att förstå.. funderar seiöst på göra nåt städschema för att få nåt gjort.

Svar på tråden "Ser" er partner när det blir stökigt hemma?