• nammac

Har Arla har slutat med högpastöriserad mjölk???!?!!!

Hej

Skickade min sambo till affären häromdagen för att köpa mjölk men Arlas är inte längre högpastöriserad!

Har ni andra märkt det! Är de felmärkt eller gör de bara lågpastöriserad mjölk numer ?

Vad dricker ni istället för att få i er kalcium?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 08:12
    Syftar på när man är gravid :)

• Svar på tråden Har Arla har slutat med högpastöriserad mjölk???!?!!!
  • Lena

Varför inte drick lågpastöriserad mjölk? Har du ingen kyl?

• nammac
    Lena skrev 2010-07-17 08:09:41 följande:
    Varför inte drick lågpastöriserad mjölk? Har du ingen kyl?
    Man skall inte göra det när man är gravid, glömde nog skriva det ;)
  • Lelle87
    nammac skrev 2010-07-17 08:11:52 följande:
    Opastöriserade grejer får man inte äta.. ingen har sakt något om låg.. dom är ju ändå kokade.. 
  • La Lola
    Det du ska undvika är opastöriserat.

Så du har nog fattat lite fel.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Högpastöriserad smakar kokt o kan förvaras i rumstemperatur.
    Det är enda skillnaden mot lågpastöriserad.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mizzz

Arlas klöver mjölk är högpastoriserad. Men som de andra säger, det går lika bra med den vanliga!

• merenwen

Alla skadliga bakterier dör vid lågpastörisering, så det kan du dricka utan problem Och det används för att bevara smaken.
    Vid högpastörisering får man smakförändringar, och det används mer för produkter med högre fetthalt än mjölk.

Opastöriserat ska du, däremot, undvika.

• Hannathu
    Nej du har missuppfattat.  Det är Opastöriserat du ska undvika.

Som de andra skriver
    Alla sjukdomsalstrande mikrober försvinner med lågpastörisering
    Det är vanlig mjölk i vanliga paket! Den har aldrig varit högpastöriserad och de har inte ändrat produktionen på ngt sätt där...

Vid högpastörisering försvinner alla mikrober och då håller sig mjölken i rumstemp och väldigt länge, innan förpackningen är öppnad förståss för sen ska den oxå förvaras i kyla)
    Men den är dyr, smakar kokt, säljs i princip bara i småförpackningar (jigger samt 2-5dl) och oftast bara på sommaren för folk som ska campa, båtsemestra, vandra eller liknande som inte kan vara utan mjölk i morgonkaffet.
  • amalie79

Opastöriserad- mjölk som kommer direkt från mamma mu eller ur tanken. (min fd svärmor drar mjölken direkt från spenen ner i kaffemuggen : ))

Lågpastöriserad- "vanlig" mjölk.

Högpastöriserad-mjölk med lång hållbarhet innan den öppnas, typ Klöver. Klöver är såå mycket godare än vanlig, tycker jag. Men den är inte dyr, tvärtom är den billigare än vanlig mellanmjölk.

Detta är väl riktigt, eller?

• Hannathu

Klöver är inte UHTbehandlad så den går inte att förvara i rumstemp.

sen är den äcklig men det är ju min uppfattning

• nammac

okej, vilken tur... jag dricker mycket mjölk! Har nog fått det om bakfoten bara :)

• amalie79
    Hannathu skrev 2010-07-17 13:49:08 följande:
    Klöver är inte UHTbehandlad så den går inte att förvara i rumstemp.

sen är den äcklig men det är ju min uppfattning
    Nej, det stämmer, den står i kylen Men högpastöriserad är den. : )

Jag tycker den är jättegod, men har däremot upptäckt att den inte går att vispa vaniljsås på : )
  • Strumpan 78

Lite ot,, men det känns som TS fått svar på sin fråga. 
    Känner ni skillnad på klövermjölk och "vanlig"?
    Jag känner ingen skillnad, köper den ändå eftersom den är lite billigare och klarar sig lite längre oöppnad i kylen.

• Hannathu
    amalie79 skrev 2010-07-17 18:07:12 följande:
    Nej, det stämmer, den står i kylen Men högpastöriserad är den. : )

Jag tycker den är jättegod, men har däremot upptäckt att den inte går att vispa vaniljsås på : )
    Det stämmer, UHT är den som ger bra hållbarhet och andra förvaringstemperaturer - mjölken upphettas till 140grader (var förr det som kallades för högpastörisering om jag inte minns fel - i denna dödas även sporer av bacillus cereus vilket ingen annan form av pastörisering gör)

Vanlig pastörisering är 72 grader och Klöver ca 80grader - ger bara _lite_ längre hållbarhet och dödar inte speciellt mkt fler mikrober. Brukar mest användas på fetare produkter typ grädde.

Vilken vaniljsås är det som inte går att vispa på den? Jag har gjort massvis med vanlig marsan på jobbet med just klövermjölk
Svar på tråden Har Arla har slutat med högpastöriserad mjölk???!?!!!