tankar kring frånvarande pappa sedan tidig tonår
Det här är på gränsen till vad jag pallar skriva oanonym, (funderade göra det oanonym), men känner ändå att det är bäst med en aning skydd här. Behöver skriva av mig lite.
Det gäller relationen till min pappa; jag är hans enda vuxna barn.
Han har gift om sig, 20 år sedan. Men hans fru är fruktansvärt possessiv. Jag tror jag har sett min pappa på tu man hand EN gång sedan 1990. Vi bor långt ifrån varandra, vilket säkert spelar in, men ändå.
Jag kan störa mig som fan på att när jag skickar privata mail till min pappa (hej på dig, hur är det med dig, osv) , svarar han "vi mår bra" och signerar med bådas namn. Även i de fall jag uttryckligen behöver skriva till honom, kommer ett formellt och mycket ytligt svar undertecknat (typ) Göran och Evy.
Jag kan störa mig på att han sedan han gifte sig blivit helt frånvarande, och när jag frågar om hjälp lägger han över ansvaret på min mamma, som i sin tur bollar tillbaka ansvaret. Det här gäller inte så mycket nu, eftersom jag är stor nu, men det har skadat vår relation. Mycket bitterhet att tänka tillbaka på 20 år där han inte fanns med i bilden.
Jag kan inte riktigt komma över hur han varit så frånvarande. Alla säger att det är att bara gå vidare och vara hygglig tillbaka. Jag vet, men jag blir kall tillbaka, och passiv-aggressiv.
Jag tänker till exempel ibland FORTFARANDE på situationer i tidig tonår (senare också för den delen) då jag hade en hel del problem (inte psykiska, väldigt praktiska!) och när jag kontaktade honom prioriterade han alltid att vara med sin fru. Det har handlat om att till exempel flyttat från Norrland till Skåne, och att jag bad om en hand med att packa och ordna saker. Men att då få höra att "Evy har semester, så vi åker till Teneriffa, ska bli så skönt!"
Jag trodde frun skulle börja slappna av lite med åren, de är ändå i sextioårsåldern nu, men hon blir bara mer och mer fjärmad och ser till att haverera varenda försök till försoning igenom att inte tillåta honom att vara där för mig.
Som reaktion har jag tyvärr ersatt en far med ett behov att ha pojkvänner, även om de inte varit de bästa. Mycket för att jag känt mig ensam och i behov att ha en stöttande person som finns där. Jag kan inte för mitt liv tänka mig hur stark och frigjord jag blivit om jag hade haft en far som fanns närvarande. Tycker det är helt otroligt hur en pappa kan bli så ignorant mot sitt barn. De här tankarna har jag haft sedan tidig tonår, och jag vet att jag var mycket medveten om att jag först ringde pappa för att be om hjälp, fick nej, och då ringde nån kille som var intresserad, och att frånvaron av en far stod i direkt relation till hur jag gjorde mig beroende av pojkvänsmaterial. Vet att det störde mig tidigt.
Sen kunde "Evy och Göran" naturligtvis ha invändningar mot att jag "sprang ute på natten" och "hade pojkvänner", men tror inte de haft min analytiska förmåga att se sambandet mellan deras ignorans och behovet av att ersätta far med pojkvän...
Nu har jag i alla fall slutat ha pojkvän bara för att. Har blivit väldigt stursk och stark i och för sig. Men Känner en enoooooooorm bitterhet gentemot dem, på sistone till och med hat. Känner saker som att: ja, när ni blir gamla och sjuka kommer inte jag hjälpa för fem öre.
Om den där Evy sitter döende på hemmet är jag hennes enda "släkting", och då kommer jag inte bry mig med ett enda besök.
Är det någon som har liknande erfarenheter?