• Ansapansa

måla på tapet

vi ska flytta 1 dec till en lägenhet vars tapeter ser för hemska ut, färgerna är okej men dom är trasig. så jag vill måla om på tapeten.

har ni några tips på hur man kan göra det någolunda smärtfritt???

• Svar på tråden måla på tapet
  • Nyfiken gul

hur är tapeten trasig??

är det mycket trasigt här o där blir det inget lyckat att måla över för de fläckar med riven tapet syns igenom färgen.....

• Hjärtapåtråd

Skavanker syns mindre om ni väljer en matt färg. Så har det varit för oss. Bry er inte om att spackla skarvar. Blir bara extraarbete. De tapeter vi har målat har varit väldigt "pappriga" så dom har blivit fulare när vi har sandpapprat på spacklet.

• Ansapansa

i sovrummet är det ca 1½ gånger 1½ meter som är bortrivet.

har koll på vad jag ska göra,men det jag undrar är om jag måste måla med oljefärg för att mätta tapeten eller om det räcker att måla med vanlig väggfärg 2ggr???

• Lene1

Vi målade över våra gamla tapeter med väggfärg två gånger men reultatet blev sådär måste jag säga! Vi var jättenoga att slipa och spackla i skarvar och så men problemet var att tapeten "bubblade" sig på en del ställen när vi hade på färgen. Gick tillbaka när färgen torkade, nästan överallt men det blev någon bubbla kvar här och där. Skulle jag göra det igen skulle jag ta bort tapeten innan.

• ME 71

Man ska inte spackla skarvarna. Spacklet har en glattare yta än tapeten och det kommer att synas när man målar över.

Bättre att måla direkt på tapeten, ev. spackla små skavanker. Är hela väggen i dåligt skick är det bättre att tapetsera över med förbättringsväv först och måla sedan.

Svar på tråden måla på tapet