• GossarnasMor

Bilder med lågt bildformat vill jag framkalla - Går det ?!

Har en del bilder som har "låg" bildformat (639*480 &  640*480)
    Bilderna är tagna med digitalkamera med felisntällning.
    Inställningen är numera rätt.

MEN de bilder som är för låga för att framkallas via tex Fujidirekt vill jag på något sätt få framkallat ändå.
    Visst jag kan skriva ut dem på fotopapper och få i rätt storlek men skärpan är ju inte så kul.

Går det att göra fotostatkopior på dessa bilder ? Vart vänder jag mig då?
    Det gör inte så mycket om fotona blir i mindre format än 10*15 (vilket är det vi har i fotoalbumet)

Jag är desperat då det är bilder på barnens jul och födelsedag.

Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Bilder med lågt bildformat vill jag framkalla - Går det ?!
  • TheMother

Vägrar Fuji helt eller varnar de bara för att det inte går att framkalla bilden?
    När jag beställde sist så plockade några bilder bort, medan det på andra bilder varnades för att kvaliten inte skulle bli så bra. Men nog tyckte jag de blev bra :)

Mamma till Anton 080920
  • inze

De flesta hälsningskort, julkort m m som fixas här på FL är ju sällan större än så  om man hämtar resultatet direkt på FL och de flesta brukar säga att de blir OK att få på papper. Det kommer att varnas för låg upplösning var du än försöker beställa bilder så du kan lika gärna beställa hos Fujidirekt.

Ett alternativ om du är lite hemma på bildbehandling är att sätta ihop 2 bilder och sedan beställa den bilden. Då får du sedan skära eller klippa den så att du får 2 mindre bilder.

• GossarnasMor

Tack för svar!
    Fujidirekt tar inte emot mina bilder alls, det poppar upp en ruta om att de är för låga i format och understiger 50kb.

Ska prova att lägga ihop två bilder och se om det går... Tack för tipset!

• inze
    GossarnasMor skrev 2010-07-17 15:28:20 följande:
    Tack för svar!
    Fujidirekt tar inte emot mina bilder alls, det poppar upp en ruta om att de är för låga i format och understiger 50kb.

Ska prova att lägga ihop två bilder och se om det går... Tack för tipset!
    OK, jag testade med en bild som vara 600x450 och det fungerade men den var ca 100 kB. Testade med en på 36 kB nu och då förstår jag vilken ruta du pratar om.

Jag satte ihop min 36 kB bild så det blen en med 2 lika bilder som då blev 600x900 och 150kB. Då fungerade det bra på Fujidirekt, inte ens en varning om dålig upplösning.

Kan rekommendera gratisprogrammet PhotoScape om du inte har något annat lätt sätt att göra det på. I deras kombineraläge så drar man bara in bilderna på arbetsytan så sitter de ihop och sen bara sparar man den nya bilden.
  • GossarnasMor
    inze skrev 2010-07-17 18:50:42 följande:
    OK, jag testade med en bild som vara 600x450 och det fungerade men den var ca 100 kB. Testade med en på 36 kB nu och då förstår jag vilken ruta du pratar om.

Jag satte ihop min 36 kB bild så det blen en med 2 lika bilder som då blev 600x900 och 150kB. Då fungerade det bra på Fujidirekt, inte ens en varning om dålig upplösning.

Kan rekommendera gratisprogrammet PhotoScape om du inte har något annat lätt sätt att göra det på. I deras kombineraläge så drar man bara in bilderna på arbetsytan så sitter de ihop och sen bara sparar man den nya bilden.
    Lite sent svar men iaf. Jag har letat på nätet som en tok och har nu hittat en sida som kan framkalla mina bilder tillm9*13 format. Lite mindre men bilderna går inte förlorade iaf.
    Tack för ditt svar!
Svar på tråden Bilder med lågt bildformat vill jag framkalla - Går det ?!