• Anonym (jag)

    Månadslön Handels/Butiksjobb?

    Funderar på att byta bana, men det är än så länge på grubbelstadiet.

    Tänkte sluta på mitt nuvarande jobb som handläggare, och ta jobb i en inrednings/möbel affär tills jag kommer på om jag ska plugga vidare.

    Jag är 30 år.

    Men vad kan man ange som löneanspråk i butik?? Vad tjänar man?

    Jag har jobbat som fältsäljare i 4 år förut, och har bra resultat, men detta blir ju ett annat avtal (handels)....?

  • Svar på tråden Månadslön Handels/Butiksjobb?
  • Anonym (K)

    Jag är 27 och har jobbat inom Handels i 8 år och har i grundlön: 121kr /timmen.
    Sen har jag erfarenhetslön eftersom jag har varit anställd mer än 5år på ett ställe vilket ger 0,60 xtra i timmen.
    Sen har jag även ansvarstillägg på 1328kr/månad. Var anställd som vikarie i 3år innan fast tjänst. Blev ansvarig efter 2år.

    Jag har inte månadslön, utan timlön så det kan skifta väldigt i lön beroende på hur många helger man jobbar i månaden. Det är ju där OB-tillägget ligger.

    Jag jobbar heltid och brukar få ut runt 15 000-16 000kr vid en helg i månaden. Jobbar bara dag. Brukar börja 7 och sluta runt 13, 14 och 15. Jobbar många timmar på min helg. Får ut ca 18 000 vid två helger i  månaden.

    Nackdelen för de som arbetar inom Handel är att det baseras på hur många år man har jobbat inom Handel tidigare. Lönen höjdes rejält när jag hade nått 1års, 2års och 3års erfarenhet. Men innan dess tjänade jag ganska lite. Det var OB:n jag fick in pengarna från.

    Lycka till!

  • Anonym

    jag jobbar inom handels.har kassa avtal/kassaavtal you pick). vi har 19960 iom med nya avtalet som kom i april

  • Anonym (K)
    Anonym skrev 2010-07-17 11:49:30 följande:
    jag jobbar inom handels.har kassa avtal/kassaavtal you pick). vi har 19960 iom med nya avtalet som kom i april
    Får ni ut 19960kr i månaden? Det är bra! Jobbar ni mycket kvällar då?
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2010-07-17 11:49:30 följande:
    jag jobbar inom handels.har kassa avtal/kassaavtal you pick). vi har 19960 iom med nya avtalet som kom i april
    Du menade att ni har det före skatt?

    Ok, men om jag jobbat som fältsäljare i 4 år, räknas det in?

    Vad får man i timmen som nybörjare ungefär annars? Och hur mkt är ob på helgerna på, procentuellt?
  • Anonym (jag)
    Anonym (K) skrev 2010-07-17 11:45:10 följande:
    Jag är 27 och har jobbat inom Handels i 8 år och har i grundlön: 121kr /timmen.
    Sen har jag erfarenhetslön eftersom jag har varit anställd mer än 5år på ett ställe vilket ger 0,60 xtra i timmen.
    Sen har jag även ansvarstillägg på 1328kr/månad. Var anställd som vikarie i 3år innan fast tjänst. Blev ansvarig efter 2år.

    Jag har inte månadslön, utan timlön så det kan skifta väldigt i lön beroende på hur många helger man jobbar i månaden. Det är ju där OB-tillägget ligger.

    Jag jobbar heltid och brukar få ut runt 15 000-16 000kr vid en helg i månaden. Jobbar bara dag. Brukar börja 7 och sluta runt 13, 14 och 15. Jobbar många timmar på min helg. Får ut ca 18 000 vid två helger i  månaden.

    Nackdelen för de som arbetar inom Handel är att det baseras på hur många år man har jobbat inom Handel tidigare. Lönen höjdes rejält när jag hade nått 1års, 2års och 3års erfarenhet. Men innan dess tjänade jag ganska lite. Det var OB:n jag fick in pengarna från.

    Lycka till!
    Så efter 5 år får man 0,60 kr mer i timmen? Eller var det per krona du mena? Jobbar du med försäljning då?
  • Anonym (Butiksbiträde)

    Har jobbat i butik i tre år och tjänar 120 kr/timmen. Jobbar en helg i månaden och kvällen till tre dagar i veckan. Med OB tillägg och helgen tjänar jag lite drygt 20 000 innan skatt. Jobbar dock inte heltid (jobbar ca 140 timmar på en månad).

  • Anonym (K)

    Jag jobbar som avdelningsansvarig på golvet i en stor matbutik, men sitter även i kassan en gång i månaden. Mina 60 ören kunde egentligen kvittat. Gör en 100-lapp extra i månaden ungefär, så det är pissdåligt. Men det är bättre än ingenting alls. Den ligger utanför min vanliga timpeng i alla fall. Så den baseras på hur många timmar jag har jobbat den månaden. T ex 160h x 60 öre= 96kr.

    När du har jobbat som fältsäljare, vilket förbund tillhörde du då? För tillhörde du handels kan du tillgodoräkna de åren till erfarenhet!

    En bra lön kan jag få innan skatt: Lite drygt 25 000kr, vilket ger efter skatt nästan 19 000kr.

    En "dålig" lön kan jag få innan skatt: Lite drygt 19 000kr, vilket ger efter skatt 15 000kr.

    I slutet av 2006 hade jag ca 103kr/timmen.

    OB på vardagar är 18.15, vilket ger 50% extra fram till kl 20. Då är det 75% tror jag. (Jobbar aldrig det så jag vet inte helt säkert)

    OB på helger är lördagar efter 12: 100% och hela söndagen är 100%.

  • Anonym (K)

    60 örena får jag för att jag har varit på samma arbete i över 5år, det har inget med min grundlön att göra.

    Min grundlön har stigit hela tiden, eftersom min erfarenhet och ansvar har ökat. Och den årliga ökningen genom handels.

    Så har man en skitlön från början så behöver du inte vänta 5år på att få högre lön, det får du årligen ändå. =)

  • Anonym (!)

    Om man läser handels avtal så står det faktiskt branschvana dvs den bransch man tidigare har varit aktiv inom. En bransch kan vara ex färgfackhandel, bygghandel, dagligvaror, möbler etc etc

    Sen kan man komma överens om man kan tillgodose att man har tidigare erfarenheter utöver den aktuella tjänsten.

    Man kan alltid försöka förhandla fram bättre än vad just Handels std avtal ger. Men man ska ju kunna visa upp att man faktiskt har underlag till det man ställer krav på.

    Tyvärr är det så att det a.givarens marknad just nu, det finns troligtvis någon som är billigare att anställa än den som ställer krav. Även om det inte är rättvist!

    10Års Branchvana (3år stf BC, 3år HR)

    70anställda

Svar på tråden Månadslön Handels/Butiksjobb?