• Nyfiken gul

Vad är riktig middag för dig???

Fick en tanke i en annan mattråd som jag tänkte spinna vidare på.....

En del tyckte inte att husmanskost var riktig middag utan skulle helst vara något från den franska köket och med något krångligt namn... o husmanskosten var nåt som var oätligt o på sin höjd något barnen kunde acceptera i skolan...

Så nu undrar jag... vad är riktig middag för dig o er familj???

I min familj är riktig middag tex korvstroganoff med champinjoner o grädde, kokt pasta, rejäl sallad o bröd o ost.....

Husmanskost i veckorna...

och oxfile o pommes eller gaspacho är något vi kan äta på helgerna som lite lyx...

• Svar på tråden Vad är riktig middag för dig???
  • Noppe

Stek med potatis brunsås och kokta grönsaker
    eller kyklig med potatis och majs

• Bonanza

Riktig middag för mig är lagad middag. Omelett och soppa är lätta middagar, om man har ätit ordentligt till lunch bara. På helgerna äter vi lite godare mat, kanske hemmagjord pizza, tacos etc.

Husmanskost är vidrigt äckligt, så det blir det aldrig. En typisk vardagsmiddag här hemma kan vara kycklingfiléer med pasta och sås.

• Karpet

Menar du riktig middag som män äter hemma själv eller menar du riktig middag som man bjuder på om man har gäster?

• Karpet

Menar du riktig middag som män äter hemma själv eller menar du riktig middag som man bjuder på om man har gäster?

• Beppan812

Hos oss är det husmanskost som gäller och ibland på helgerna äter vi kanske lite annorlunda maträtter

• Nyfiken gul

Karpet...

Alltså riktig middag man äter hemma efter jobbet....

• MINI25

Nyfiken gul

jag behöver väl inte upprepa mig

men av ren nyfikenhet vem skrev om fransk mat med krångliga namn i den andra tråden?

• Miss Cee

Allt som är en fullvärdig kost, lagad på vettiga råvaror (och vällagat) är väl en "riktig middag". Sen om det är pasta eller oxfilé är väl skit samma.

Här äter vi pasta, klassisk husmanskost (som tex. köttfärslimpa och potatismos) eller grytor och ris, för att ta några exempel. Grönsaker till all mat och praktiskt taget alltid hemlagat.

• Karpet

Den enda husmanskost jag gillar är köttbullar, antingen i tomatsås/pasta eller med brunsås/potatis, ugnstekt falukorv, bruna bönor och fläsk och köttfärsbiffar.

Annars lagar jag gärna indisk mat, spansk mat och italiensk mat.

• miss kitty

jag är glad bara jag slipper nudlar....

(student)

• Nyfiken gul

MINI...

det var en gammal mattråd jag läste i sökfunktionen om just middag efter jobbet.....

så jag lovar att det inte var dig jag hade i åtanke!!

• AmandaPitkänen

ja här äts det mycket husmanskost! Gott tycker vi...

Jag äter inte så mycket "fin" mat.... har aldrig ätit skaldjur (vilket det oftast är i "fin fransk mat" ), har aldrig ätiti lax... är inte så jätteförtjust i fisk överhuvudtaget om det inte är torsk typ...

Men på vardagarna blir det husmanskost och väldigt lätt mat att laga, sen till helgen blir det oftast kanske kycklingfile, tacos, eller nåt annat gott kött, med potatis/pommes å sås (på ett ungefär altså)

• AmandaPitkänen

miss kitty: Slipper nudlar? Åh jag älskar nudlar och skulle kunna äta det ett par ggr i veckan! Helst såna snabbnudlar med biff eller kycklingsmak

Tänk så olika vi alla är! fantastiskt!

• Glad i hågen

"Riktig mat" är för mig på vardagen är hederlig husmanskost, bestående av fisk eller kött med potatis, ris eller pasta, plus en sallad. Helst mjölk till, eller vatten. Men det behöver inte vara så märkvärdigt, fiskpinnar med mos, spaghetti och köttfärssås t ex är helt ok. OCH nudlar med lite wokat

På helgen kan man piffa till det lite mer och kanske äta nån efterrätt också.

• BlevMamma04

Lagad mat är riktig middag för mig/oss.

Ugnstekt falukorv med broccoli och makaroner likaväl som fläskfilé med bananer och currysås med ris till.
    Eller ugnstekt sik med potatis & sallad till.
    Eller så kan det vara lasagne eller gryta gjord på ren eller älg kött, med grönsaker svamp och sallad till.

Men likaväl äter vi riktig mat såsom Lax med ris/potatis sallad och sås...

helger så äter vi i princip detsamma som under veckorna, men så har vi ju rätt dyr matbudget.
    Gärna fläskfilé på vardagar....

renstek/älgstek..

• Amine

Riktig middag är en måltid enligt tallriksmodellen (typ) eller i alla fall kött/fisk/kyckling + potatis/ris/pasta + grönsaker Och inte minst - äts på porslinstallrik (papperstallrik = inte riktig middag i mitt huvud)

• Alle

En riktig middag är för mig lagad mat.
    Vi äter middag ur svenska, franska, asiatiska, afrikanska, amerikanska m fl kök - husmanskost fast på olika språk helt enkelt. Ytterst sällan halvfabrikat och så gott som aldrig helfabrikat.

Angående att folk "dissar" husmanskost - då undrar jag om de verkligen vet vad husmanskost är för typ av mat?

• Valnöt

Bonanza:
    vad är husmanskost för dig?

• Dino78

Riktig middag för mig är helt enkelt ett lagat mål mat. Skiter totalt i vilket land rätten kommer från. Tacos, pizza, hamburgare, korvstroganoff, pyttipanna, köttbullar...det är riktig middag om jag tillagar det Kan tillägga att det blir åt det "riktiga" håller om man har tillbehör i form av potatis/ris/pasta...så hamburgare med bröd är inte en riktig middag men hamburgare och pommes är det

Svar på tråden Vad är riktig middag för dig???