• tusshh

behöver åsikter... smaklöst??

hur pass illa låter de med dubbeldop, asså båda syskonen på samma gång och hemma dessutom???

de är så att jag vill döpa våra barn men maken har varit emot de då han tycker de är hyckleri.. han har dock sagt att om det är nåt jag jätte gärna vill så får vi väl göra de ... han lider av panikångest och kommer aldrig att fixa att vara i kyrkan men ja hörde nånstans att de går att ha dop hemma hos sig...

de låter ju lovande me hemma dop men är de smaklöst att ha dop för båda barnen samtidigt, den ena är inte ens född än - har bf i dagarna men de ger mig ju tid att planera  för de blir ju inte än på 3-4 månader i så fall.. min första kommer då vara 16-17 månader..

va tycker ni??

• Svar på tråden behöver åsikter... smaklöst??
  • ID blir 3

Om du har anledning varför du ill döpa de hemma som detta med att din man inte klarar på grund av panikångest kyran så ska du göra det hemma.
    Skönt att kunna döpa båda på samma gång.
    Kör på det som känns rätt för er.

• Jungfrulycka

Jag själv hade hellre gått på ett "hemmadop" i trädgården än ett i kyrkan...lite mysigare och mer personligt.
    Fast det beror såklart på vad man gör av det..

• tusshh

så sant så...

ja får höra med folket i kyrkan å se vad dom säger... 

• Fija m 2 pojkar

Inte är det smaklöst!

Hemmadop har sina fördelar men också sina nackdelar. Vid hemmadop kommer prästen ensam, i kyrkan finns också en kyrkomusiker och en vaktmästare. Vid hemmadop kan man inte alltid återvända till den plats man döptes och inte ex vigas på samma ställe, som är viktigt för en del. Det gäller alltså att hitta den variant som har flest fördelar för er familj. För er är det säkert viktigare att din man inte får panikångest än att ha en kyrkomusiker.

Det förekommer att man döper flera syskon på en gång. Det ser jag inget konstigt i.

Vissa församlingar är inte så positiva till hemmadop, så glöm inte att berätta varför ni vill ha hemmadop när du pratar med pastorsexpeditionen.

lycka till!

/ Skånepräst

• M  i  a

Tycker inte alls det är smaklöst utan både praktiskt och mysigt att ha det hemma.

• lindis

Jag döptes samtidigt som min lillebror faktiskt. Han var några månader och jag var 4 år. Det var visserligen många många år sedan men inget konstigt tycker jag:) Det var i kyrkan.
    Jag hade gärna döpt min dotter hemma om vi hade bott större, så inget konstigt alls med det!
    Gå på magkänslan:)

• Clobberella

Varför skulle det vara smaklöst? Om de hade varit tvillingar, skulle man haft två dop då också för att det inte skulle bli "smaklöst"?  Sen tänker jag personligen inte låta döpa mina barn över huvud taget, men det är ju en helt annan fråga.

• sällsam

Nej, det är väl inte smaklöst att döpa båda barnen samtidigt. Det smaklösa är väl i så fall att döpa om man inte är religiös men det får ju stå för var och en. En sk namnsgivning är trevligare då för då behöver man ju inte blanda in prästen..

• tusshh

tack för alla svar, hade inte ens reflekterat över tvillingar som döps (hjärnhärdsmälta) ... ja ska sätta igång å planera me desamma å finns de inte nån präst som vill ställa upp på hemma dop får de väl bli namngivning istället, hur nu de funkar.. ska läsa på lite =)

Svar på tråden behöver åsikter... smaklöst??