• Pocahontas

När slutade ni med blöja? (ni som EC:ar)

Jag var blöjfri vid 6 mån enligt min mamma. Mina små tjejer (4,5 mån) säger till mer och mer om de ska kissa eller bajsa, men det kommer fortfarande kiss i blöjorna (speciellt vid amning) så vi är inte där än.
    Men när är det dags? Läste att vissa EC:ar men tar bort blöjor först mot 2 år, jag hade hoppats på lite tidigare. Jag förstår att det hjälper det sista steget att de får känna att det blir blött när de kissar på sig?

• Svar på tråden När slutade ni med blöja? (ni som EC:ar)
  • Senap

När man tar bort blöjan helt är ju upp till en själv hur bra man är på att läsa barnet. Barnet kan hålla sig först vid 18 månader. Musklerna som gör att de kan trycka på när de kissar kommer först men musklerna som gör att de kan hålla sig är inte färdigutvecklade förrän ung. 18 mån. Om ni har bra kommunikation så kan barnet vara blöjfri innan dess men det kan hålla sig först vid 18 månader alltså.

Vi körde rätt light där vi rutinpottade sonen vid mat/sov/bad och läggning osv.
    Vi hade blöja på barnen som back-up när vi var ute men när vi är hemma så har/hade de underbyxor.
    Sonen var helt torr dag och natt när han var 18 månader vilket var skönt eftersom han började dagis vid 20 månaders ålder.

Dottern är 13 månader nu och säger till och håller sig nu när hon behöver bajsa men kissar i blöjan om man inte är uppmärksam. Hon kissar även oftare än sonen gjorde. Ungefär var 20 min och vad jag minns så höll sonen sig längre. Men vi får se. Hon håller på och lär sig gå nu och då hade vi bakslag med sonen med.

My sugar is raw
  • kixan

Vi slutade med nattblöja runt 3 månader och helt och hållet runt 6 månader.

• nausika

Det kan ju vara praktiskt för föräldern om barnet slutar med blöja tidigt - även om man alltid måste hitta toalett med kort varsel då.

Men den litteratur jag lutar mig mot i mitt EC'ande betonar att EC inte handlar om att sluta med blöja tidigt. Det är mycket olika från barn till barn när det vill/kan sluta med blöja. Min dotter är ett och är blöjfri när vi bor på landet, men när vi bor i stan har hon blöja när vi inte är hemma. Livet i stan innebär alldeles för mycket resor, intryck och långa besök hos vänner för att det ska funka att hitta toaletter tillräckligt ofta. Dottern kan då tycka att vi ska strunta i toaletter helt. Det blir helt enkelt en inkonsekvent livsstil där barnet väljer det enklaste.

De flesta jag känner som använder EC inser efter ett tag att barnet har sina perioder. Man kan tro att barnet valt att bli blöjfritt för att två veckor senare få se ett barn som vägrar både toalett och potta. Min ettåring som bajsat på toalett varje morgon i månader vill just nu bara sitta under soffbordet och bajsa. Hon vinkar bort mig = att hon vill sitta där ifred. Jag respekterar hennes beslut och känner mig nöjd med att vi kommunicerar. Med EC-erfarenheten från det senaste året har jag förstått att det här beteendet är en fas i hennes utveckling. Snart kommer hon göra något helt annat.

• Pocahontas

Tack för att ni delar era erfarenheter!

Jag har för tillfället så fullt upp med totalt tio bajsar per dag att vi väntar lite med att tänka på kisset. Tänkte testa training pants när de har börjat äta riktig mat och förhoppningsvis bajsar lite mindre ofta.

• PetraMunchen

Vår son blev helt fri vid 23 månader. Men vi var lite lata på och drog ut på att sluta helt med blöja. Kunde säkert ha blivit utan några månader tidigare men vi hade fullt upp med annat och så gick han ju på förskola.

• Pocahontas
    kixan skrev 2010-08-01 16:06:47 följande:
    Vi slutade med nattblöja runt 3 månader och helt och hållet runt 6 månader.
    Använde ni tygblöjor? Jag tänkte växla till det nu. Tittade på högen blöjor vi var tvugna att ha med till landet för två dagar och blev skrämd... stackars naturen! Plus att jag tror det är lättare för mig att märka när de kissar och lära mig deras kissignaler med tygisar.

Nausika -> Jag köper inte riktigt att barn har en inprogrammerad tid att bli blöjfria - plastblöjor är ju ett ganska nytt påfund. Däremot kanske det kommer många olyckor i perioder, och så får man välja själv om man vill städa byxorna eller ha en blöja att byta. Det här med att det kommer en tid när man vill bajsa i fred under bordet kan jag också förstå helt - jag vill själv inte ha publik när jag gör mitt..!
  • kixan

Pocahontas: Jo, oftast bara en vikblöja utan ytterbyxa hemma (eller bara trosor) och pockets när vi var hemifrån för smidighetens skull.

A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • Pocahontas
    kixan skrev 2010-08-21 21:38:24 följande:
    Pocahontas: Jo, oftast bara en vikblöja utan ytterbyxa hemma (eller bara trosor) och pockets när vi var hemifrån för smidighetens skull.
    Jag fick just en hel bunt vikblöjor - har du tips på hur man viker? Satte ni byxor över eller satte ni ihop med vad-det-nu-heter? Jag har beställt ett gäng tryckknappar som jag tänkte sätta fast (och ev sy några sömmar i blöjan vikt om jag får tid).
  • Pocahontas
    kixan skrev 2010-08-22 10:07:20 följande:
    Jag vek såhär: www.9manader.nu/efter/utrforslag/tygisar/vikb...
    Då blir blöjan trekantig så man kan knyta med snibbarna fram på magen, det duger på en inte så rörlig bebis. Annars finns Snappi, det kanske är det du tänker på?
    Tack! Ska testa mig fram, det var bökigt att få på byxor imorse på det sätt jag vek, det här såg bättre ut.
Svar på tråden När slutade ni med blöja? (ni som EC:ar)