• enlitenbitkaka

Över axlarna på bröllop?

Ska påå bröllop i augusti men vet inte alls vad jag ska ha över axlarna. Måste man ha något?

Jag ska ha denna klänning; www.mq.se/upload/a%20kampanj/Urban%20Look/Helena/001_V10.12.jpg
    Sambon ska ha en ljusgrå Oscar Jacobson med vit skjorta och slips som matchar det mörlila fältet.

Vad kan passa till? Kofta känns lite torrt, kavaj för stelt och sjal för snofsigt.....Ska ha utsläppt/halvuppsatt hår som är långt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 12:49
    Om någon vill tipsa om passande skor så gör det gärna
  • Svar på tråden Över axlarna på bröllop?
  • Echidna

Jag tycker ändå att du ska satsa på en tunn sjal i ett fint tyg. Jag har varit både på dop och bröllop där folk har haft bara axlar men har samtidigt hört att man inte bör ha det. Jag brukar ha en tunn sjal i ett fin tyg och lägga över axlarna. Klänningen är dock superfin.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • sirisdotter

Söt klänning!   Sjal tycker jag.  T ex virkad trekant med glest, luftigt mönster i passande färg/vit.

• muffin

Om du känner och tror att brudparet anser att du är för bar så kan du ju ha något över men inte pga av att det är en gammal sed. Min svärmor är präst och hon brukar säga att sunt förnuft gäller liksom. Men om du nu ska ha nåt över så hade jag haft en tunn bolero med kanske bara en knapp eller helt öppen.

• enlitenbitkaka

Tipsa gärna om skor också, om ni vet vart jag kan hitta ett par passande Går bet där...

Det är min sambos bror som gifter sig och de är väl inte direkt supertraditionella och stela, men vill inte sticka ut för mycket i kyrkan Kommer inte ha något över axlarna under middagen.

• sirisdotter
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-17 12:51:34 följande:
    Tipsa gärna om skor också, om ni vet vart jag kan hitta ett par passande Går bet där...

Det är min sambos bror som gifter sig och de är väl inte direkt supertraditionella och stela, men vill inte sticka ut för mycket i kyrkan Kommer inte ha något över axlarna under middagen.
    Nej, självklart behöver ingen täcka axlarna utanför kyrkan!   Magdalena Ribbing hävdar envist att i kyrkan ska man inte visa upp sin sexighet med sådana "korsettliv"   som på bilden, den har ju varit mode bland brudar.

Intressant att en präst tycker det passar!

Det är inte för värdfolket eller de andra gästernas skull man skyler sig utan det gäller mer valet av kyrka som vigsellokal.
  • enlitenbitkaka
    sirisdotter skrev 2010-07-17 12:56:10 följande:
    Nej, självklart behöver ingen täcka axlarna utanför kyrkan!   Magdalena Ribbing hävdar envist att i kyrkan ska man inte visa upp sin sexighet med sådana "korsettliv"   som på bilden, den har ju varit mode bland brudar.

Intressant att en präst tycker det passar!

Det är inte för värdfolket eller de andra gästernas skull man skyler sig utan det gäller mer valet av kyrka som vigsellokal.
    I dagens samhälle med modet och hur det ser ut så kan jag inte tycka att det är att vara sexig oc utmanande bara för att man visar axlarna

Vill följa etiketten men har sådana problem med att hitta något som passar klänningen och fortfarande är "jag"
  • sirisdotter
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-17 12:59:42 följande:
    I dagens samhälle med modet och hur det ser ut så kan jag inte tycka att det är att vara sexig oc utmanande bara för att man visar axlarna

Vill följa etiketten men har sådana problem med att hitta något som passar klänningen och fortfarande är "jag"
    Nej, kanske det.  Intressant med Victorias klänning, som inte var så långärmad och täckt som Silvias och många andra kungligas klänningar!
  • Höstmåne

Fin klänning!
    Jag tror också att en tunn sjal kan vara lagom att ha till.

Vet inte riktigt vad du hade tänkt dig för skor? men kolla brandos.se där finns de massor med skor  

• UpsyDaisy

Du behöver bara ha något över axlarna i kyrkan, sen kan du klä av dig :P Faktiskt så finns det inga "måsten" direkt men det anses god stil att ha axlarna täckta på något vis i kyrkan. Lite WT varning annars.

• Hannathu

En snygg sjal i passande färg. Inte så mkt för att täcka axlarna utan ffa för att kyrkor ofta är ganska kalla och senare på kvällen brukar det vara skönt att svepa in sig i en sjal när det blir svalare ute

Svar på tråden Över axlarna på bröllop?