• Loris

Driftkostnad - lägenhet?

Jag vet att det är omöjligt att säga något exakt, men vad kan man räkna på ca i driftkostnad på en lägenhet?
    Dvs, uppvärmning av varmvatten, värme och hushållsel.

Lägenheten är från 1987

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Driftkostnad - lägenhet?
  • Echidna

Det beror ju på om du har varmvattensberedare, tvättmaskinm torktumlare, torkskåp och diskmaskin

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Lalalong

Vi bor i en marklägenhet, 3:a på 81 kvm. Vi betalar ungefär 1250 kr i månaden (i snitt, lite lägre på sommaren, lite högre på vintern) för uppvärmning (Typ ett luft/luft system, men det är inte en mojäng som sitter på väggen utan vi har ventiler i taket i varje rum som det kommer varmluft ifrån), hushållsel, vatten/avlopp och sophämtning.

Klara 060504, Alva 100117
  • Loris

Det vore med varmvattenberedare, tvättmaskin och diskmaskin.

• Lalalong
    Lalalong skrev 2010-07-17 13:19:11 följande:
    Vi bor i en marklägenhet, 3:a på 81 kvm. Vi betalar ungefär 1250 kr i månaden (i snitt, lite lägre på sommaren, lite högre på vintern) för uppvärmning (Typ ett luft/luft system, men det är inte en mojäng som sitter på väggen utan vi har ventiler i taket i varje rum som det kommer varmluft ifrån), hushållsel, vatten/avlopp och sophämtning.
    Vi har varmvattenberedare, diskmaskin och tvättmaskin. Finns visserligen torkskåp, men det använder i aldrig.
  • Echidna

hur stor är lägenheten? Jag har haft en tvåa på 70 kvm,  den hade tvättmaskin, torkskåp ( som jag itne använde), diskmaskin samt varmvattenberedare. Tror jag betalade ca 700 kr /mån för 5 år sen. Så om din motsvarar min, räkna m 1 000 kr/ mån.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Loris
    Lalalong skrev 2010-07-17 13:21:18 följande:
    Vi har varmvattenberedare, diskmaskin och tvättmaskin. Finns visserligen torkskåp, men det använder i aldrig.
    Det kändes faktiskt inte så farligt med 1250 i driftkostnad !

Vi har fått erbjudande om att flytta till en trea med kallhyra, i våran nuvarande lägenhet ingår allt i hyran (förutom hushållselen), så det har varit lite osäkerheten kring driftkostnad som har fått oss att tveka.
    Hyran är visserligen nästan 2500kr billigare än våran nuvarande lägenhet.
  • Loris
    Echidna skrev 2010-07-17 13:23:11 följande:
    hur stor är lägenheten? Jag har haft en tvåa på 70 kvm,  den hade tvättmaskin, torkskåp ( som jag itne använde), diskmaskin samt varmvattenberedare. Tror jag betalade ca 700 kr /mån för 5 år sen. Så om din motsvarar min, räkna m 1 000 kr/ mån.
    Den ligger på 80kvm
  • Lalalong
    Loris skrev 2010-07-17 13:27:34 följande:

Vi har fått erbjudande om att flytta till en trea med kallhyra, i våran nuvarande lägenhet ingår allt i hyran (förutom hushållselen), så det har varit lite osäkerheten kring driftkostnad som har fått oss att tveka.
    Är hyran 2500 kr billigare har ni god marginal! Även om ni måste ta i beräkningen att på vintern är det mer, men som sagt ni har ju mer marginal än de 12500 så.

Nu är det vad vi har, det är kanske dyrare hos er, det vet man ju inte. Men som sagt, ni har ju lika mycket till för att komma upp i de 2500 i lägre hyra så.
  • amalie79
    Loris skrev 2010-07-17 13:27:34 följande:

Att hyran är billigare kan ju vara för att lägenheten kostar att värma upp. Min etta på bottenplan (det spelar ju också roll för här är svinkallt på golven) är 1000 kronor billigare än något mindre lägenhet i ett annat område i byn som har varmhyra, så att säga. MEN då kostar den runt 1000 i el varje månad, så priset blir ju det samma i slutändan. Under vintermånaderna tom mer- upp emot tvåtusen, men då var det ju rekordvinter sis...

Och då höll jag temperaturen nere på 15 plus för att inte bli ruinerad. Samt att jag är borta 12 timmar per dygn, så här är det DYRT.

Så nej, det där med kallhyra gör jag nog inte om.
  • Loris

Tack för alla svar och synpunkter.
    Det känns bättre att ha "lite kött på benen" innan vi bestämmer oss för något! Solig

Svar på tråden Driftkostnad - lägenhet?