• Miss T

    Över gräns på barnens ålder?

    Hej,
    Jag undrar om det finns något övre gräns på barn som blir adopterade. Det står hela tiden barn lägst upp till 2 år. Vad innebär det?

  • Svar på tråden Över gräns på barnens ålder?
  • mor till två kina tjejer

    Vilken den övre gränsen är varierar säkert från land till land. I Kina, vilket är det land jag känner bäst till blir barnen för gamla för internationell adoption när de är 14 år gamla. Det är den kinesiska adoptionslagen som reglerar detta. Hur det är i andra länder vet jag som sagt var inte. Kanske regleras detta i Haag-konventionen - det vet jag icke.

    Jag tror att de kommer få barn till Sverige som är äldre än 7-8 år.

  • Purpurbräcka
    Det står hela tiden barn lägst upp till 2 år. Vad innebär det?
    Man kan välja ungefärlig ålder på barnet man ska adoptera, men man kan inte välja att barnet ska vara t.ex. max sex månader eftersom den yngsta kategorin är upp till två år.
  • Manchester
    Snöflinga skrev 2010-07-18 13:37:42 följande:
    Nej, 12 månader är väl ändå det lägsta?
    Det är olika i olika länder. Det finns fortfarande enstaka länder som tar emot ansökningar där man bara kan tänka sig barn upp till tolv månader, men det är numera ovanligt.

    Fram till för några år sedan hade vi dessutom en åldersgräns i medgivandena. Det kunde stå att man fick ta emot ett barn som var högst 18 månader, som ännu inte fyllt tre etc. Då var tolv månader det lägsta åldersmedgivande man kunde ha. Numera är det sällan ett medgivande bara gäller för en viss ålder. Det är egentligen bara om det finns någon särskild omständighet hos de/den sökande som gör att det anses direkt olämpligt med ett större (eller kanske mindre) barn än så. I den nämnd där jag sitter har vi vid ett enda tillfälle gett ett åldersbestämt medgivande sedan de nya reglerna kom. Annars har man helt enkelt medgivande för att ta emot "ett barn", inte en särskild ålder. Däremot brukar de sökande själva uttrycka en önskan om ett barn i en viss ålder. Men den önskan kan alltså inte formuleras helt fritt, utan måste stämma med landets regler, tex minst "ej fyllt två år".
Svar på tråden Över gräns på barnens ålder?