En dag i Mumindalen - räcker det?
Ska åka till Mumindalen i Åbo med en 5-åring och en 8-åring. Hinner man med det som finns under en dag? Eller bör man ha två dagar? Vad finns att göra där?
Ska åka till Mumindalen i Åbo med en 5-åring och en 8-åring. Hinner man med det som finns under en dag? Eller bör man ha två dagar? Vad finns att göra där?
Då vi var så tyckte vi att det var bäst att vara två dagar så hinner man med allting.
Vi var på muminteatern, gick på stigen där t.ex. häxan har sitt hus mm.
På kvällen då vi varit till Mumindalen gick vi omkring i Nådendal som är en väldigt mysig och vacker stad
Andra dagen var vi först en stund vid Mumindalen och åkte sen med båten till Väskis ö. En superbra resa var det
Hmm, svårt att svara på tycker jag, det beror på barnen. Vår dotter är sån att hon vill testa allt och leka på alla ställen, och då tar det länge. Tex. muminpappans båt hade hon kunnat stanna vid hur länge som helst. Och hon orkade inte heller så många timmar, tror vi var där ca 5 timmar per dag. Det finns en teater som har två uppsättningar, som visas flera gånger om dan. Den ena är musikbetonad och bara lite prat, och man hänger med någorlunda fastän man inte kan finska. Den andra föreställningen går turvis på finska och svenska. Snusmumriken har sagostund vid sitt läger på båda språken, och vid pappans båt var det nån sjömansskola, tror den var bara på finska tyvärr. Annars finns det ju dom olika husen att gå och titta i, och sagostigen där mårran, häxan och hattifnattarna bor, hängbroar, och några ställen där man kan pyssla. Om du kollar på deras hemsida får du en rätt bra översikt. Och som Cecci skrev så är Nådendal jättevackert och supermysigt med många restauranger vid vattnet.
Jag tyckte gott o väl att det räckte med en dag i muminvärlden. Jag tyckte för övrigt inte det var så mkt att ha, kanske berodde på att det var stekhett när vi var där att man inte riktigt hade ork heller. Vi hade 2 dagars biljett som ingick i resan, men vi var nöjda efter första dagen. Andra dagen tillbringade vi på hotellets bad... bodde på spa-hotellet i Nådendal som var helt underbart!
Vad kostar det att äta och dricka inne i parken? Hur tar man sig bäst dit från hamnen och hur lång tid tar det? Finns det mycket att handla?