• anne h

Dräktig kanin???

Försökte hitta den gamla kanintråden för att fråga, men hittar den inte överhuvudtaget.. så jag tar en ny tråd då;

VI har en kanin som parades 10 juni, dvärgvädurar.
    Ungarna borde kommit, förmodar jag? Men nej, så jag tänkte här att det kommer väl inga, fast hon är tjock så det förslår.. så höll jag i henne nyss, då kände jag att det rörde sig i hennes mage, på flera ställen..
    Hon är pigg och i god kondition förutom att den senaste veckan har hon legat utslagen, liksom hannen här, det har ju varit mkt varmt.. I dag när det kom regn blev hon betydligt piggare igen, samma som hannen.

ÄR det kaninungar på G eller var det bara tarmrörelser? Hon har fått ungar förut så vi vet ju att hon kan föda dem iaf. (tjuvparning då så vi vet inte hur många dagar hon gick då)
    Kan det ta så här lång tid?  

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Dräktig kanin???
  • lia76

En kanin är dräktig beroende på rasen, om det är en stor kanin är hon dräktig längre. Vanligast är 29-35 dagar efter parningen, men som sagt, detta beror helt på kaninrasen

(=
  • anne h
    lia76 skrev 2010-07-17 17:57:17 följande:
    En kanin är dräktig beroende på rasen, om det är en stor kanin är hon dräktig längre. Vanligast är 29-35 dagar efter parningen, men som sagt, detta beror helt på kaninrasen
    jo och dvärgvädur är som sagt inte en stor ras. De vi har ligger därtill på den undre skalan på stl. Därav min fråga.
  • anne h

37 dagar nu...

• JellyBean

Detta visste jag inte att kaniner bara var på smocken i en månad. Vad skönt om det hade varit samma med oss männniskor. :P

• anne h
    JellyBean skrev 2010-07-17 18:12:46 följande:

Detta visste jag inte att kaniner bara var på smocken i en månad. Vad skönt om det hade varit samma med oss männniskor. :P

kan inte annat än instämma..
  • lia76
    JellyBean skrev 2010-07-17 18:12:46 följande:

Hade vart nåt va
    Men ju större ett däggdjur är desto längre är de dräktig.

En elefant är dräktig i ca 22 månader :-P 
    (=
  • anne h
    lia76 skrev 2010-07-17 21:39:50 följande:
    Hade vart nåt va
    Men ju större ett däggdjur är desto längre är de dräktig.

En elefant är dräktig i ca 22 månader :-P 
    Man kunde tro att vår lilla tjej på 1.4 kg är av en stooooor sort.. det tog faktiskt 42 dagar för henne att få ungarna!!
    Men nu är de här, det var 7 st hon fick, en död så hon har 6 st små fina i livet där ute i boet, hoppas de klarar sig.  
  • lia76
    anne h skrev 2010-07-22 19:15:57 följande:
    Man kunde tro att vår lilla tjej på 1.4 kg är av en stooooor sort.. det tog faktiskt 42 dagar för henne att få ungarna!!
    Men nu är de här, det var 7 st hon fick, en död så hon har 6 st små fina i livet där ute i boet, hoppas de klarar sig.  
    Åh så mysigt
    SYnd att en dog bara, men har iallafall 6 små söta kaninungar. 

De ska nog klara sej ska du se  
    (=
  • anne h

sex små räcker definitivt för henne

Svar på tråden Dräktig kanin???