• Anonym (hmm)

bostadsrätt som kontantinsats vid lån?

hej,

är, som så många andra, sugen på hus.
    vi är ett par i 30-årsåldern med fasta jobb sen '03 och '06, får tillsammans ut ca 41000/mån.
    vi har väl runt 100' sparat då vi prioriterat lägenhet och bil (inga lån förutom CSN alltså).
    lägenheterna här, i liknande skick, säljs för 800' och uppåt och då är min fråga:
    om vi vill låna runt 1,8-2 miljoner, kan man "panta" bostadsrätten istället för kontantinsats (den är ju värd mer än 200' liksom)?

tack för svar!

• Svar på tråden bostadsrätt som kontantinsats vid lån?
  • Anonym

d tror jag inte. ni får ju sälja lägenheten o använda pengarna från den till kontantinsats

• chrissandra

Ni kan väl låna pengar med bostadsrätten som säkerhet och använda de pengarna till kontantinsatsen.

Tänkte ni hyra ut den?

• Anonym

Ni får sälja lägenheten, och det ni går plus får ni använda som insats till ett nytt boende om inte reglerna ändrats, kan även vara så att ni måste betala en del vinstskatt, enklast kollar ni detta med er bank.

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2010-07-17 21:13:09 följande:
    d tror jag inte. ni får ju sälja lägenheten o använda pengarna från den till kontantinsats
    fast man kan ju inte sälja lägenheten innan man har nån annanstans att bo, så hur menar du?
  • Anonym (hmm)
    chrissandra skrev 2010-07-17 21:16:23 följande:

Ni kan väl låna pengar med bostadsrätten som säkerhet och använda de pengarna till kontantinsatsen.

Tänkte ni hyra ut den?

nej, vi tänkte sälja den, men då ska man ju hittat ett hus först.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-17 21:19:23 följande:
    fast man kan ju inte sälja lägenheten innan man har nån annanstans att bo, så hur menar du?
    då får man ju ordna ett "tillfälligtt boende" , en bank tar ju inte en lägenhet i pant. utan det ni borde göra är att sälja lägenheten hitta en tillfällig lösning på lägenhet medans ni letar hus? kanske en liten hyresrätt.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-17 21:19:54 följande:
    nej, vi tänkte sälja den, men då ska man ju hittat ett hus först.
    tycker ni ska prata med er bank, kan inte reglerna idag, kan vara så att ni måste betala en del vinstskatt, men ni kan inte rätt av använda lägenhteten som kontantinsats
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2010-07-17 21:21:29 följande:
    då får man ju ordna ett "tillfälligtt boende" , en bank tar ju inte en lägenhet i pant. utan det ni borde göra är att sälja lägenheten hitta en tillfällig lösning på lägenhet medans ni letar hus? kanske en liten hyresrätt.
    chrissandra skriver att man kan ha lägenheten som säkerhet, det låter rimligare.
  • Janna84
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-17 21:19:23 följande:
    Då lägger man upp ett överbryggningslån som gäller fram till försäljning av befintlig bostad / tillträde till ny bostad.

Man kan pantsätta en bostadsrätt men det är en mindre bra säkerhet för banken så jag tror inte att de kommer gå med på det. Varför vill ni behålla lägenheten när ni ska köpa hus? En bostadsrättsförening kan gå i konkurs och om det händer så försvinner hela lägenhetens värde. Inte vanligt direkt men det förekommer.
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2010-07-17 21:18:50 följande:
    Ni får sälja lägenheten, och det ni går plus får ni använda som insats till ett nytt boende om inte reglerna ändrats, kan även vara så att ni måste betala en del vinstskatt, enklast kollar ni detta med er bank.
    vilka regler pratar du om?
    ja, självklart skattar man för vinst, vad menar du?
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2010-07-17 21:22:56 följande:
    tycker ni ska prata med er bank, kan inte reglerna idag, kan vara så att ni måste betala en del vinstskatt, men ni kan inte rätt av använda lägenhteten som kontantinsats
    alltså, vad pratar du om -när har man inte behövt betala skatt på det man tjänar vid försäljning..?
  • Anonym (hmm)
    Janna84 skrev 2010-07-17 21:23:55 följande:
    Då lägger man upp ett överbryggningslån som gäller fram till försäljning av befintlig bostad / tillträde till ny bostad.

Man kan pantsätta en bostadsrätt men det är en mindre bra säkerhet för banken så jag tror inte att de kommer gå med på det. Varför vill ni behålla lägenheten när ni ska köpa hus? En bostadsrättsförening kan gå i konkurs och om det händer så försvinner hela lägenhetens värde. Inte vanligt direkt men det förekommer.
    vi ska inte behålla lägenheten och vi har inte hittat nåt hus än -är det klarare nu?
    ursäkta om jag skrev rörigt.

nej, ingen som helst risk att den går i konkurs faktiskt.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-17 21:23:10 följande:
    chrissandra skriver att man kan ha lägenheten som säkerhet, det låter rimligare.
    vi hade bostadsrätt innan vi köpte hus. banken ville inte ta emot lägenhet som "pant" utan dom rådde oss till att sälja o sne lägga det som insats.
  • Janna84
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-17 21:23:55 följande:
    vilka regler pratar du om?
    ja, självklart skattar man för vinst, vad menar du?
    Jag tror hon syftar till att man kan slippa betala skatt på vinsten om man använder pengarna till ny bostad. Dock så skjuter man bara skatten framför sig och man får dessutom betala en slags ränta...
  • Anonym (hmm)
    Janna84 skrev 2010-07-17 21:27:38 följande:
    Jag tror hon syftar till att man kan slippa betala skatt på vinsten om man använder pengarna till ny bostad. Dock så skjuter man bara skatten framför sig och man får dessutom betala en slags ränta...
    ja, alltså betalar man skatt...
  • Janna84
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-17 21:26:33 följande:
    vi ska inte behålla lägenheten och vi har inte hittat nåt hus än -är det klarare nu?
    ursäkta om jag skrev rörigt.

nej, ingen som helst risk att den går i konkurs faktiskt.
    Förstår jag allt rätt nu? Ni har inga bostadslån idag och lägenheten är värd ca 800 000 kr? I såna fall är det inga problem för banken att lägga upp ett tillfälligt lån som motsvarar handpenningen fram tills dess att lägenheten är såld. Många gånger får man ett sådant överbryggningslån helt utan ränta, det fick vi när vi ställde frågan 

Banker tjänar pengar på lån så de vill gärna ha kunder som er med bra ekonomi (strulkunder blir däremot kostsamma). Därför ska ni även se till att diskutera boräntan med banken för många gånger kan man få en billigare ränta än vad som står skrivet.
  • Janna84
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-17 21:29:04 följande:
    ja, alltså betalar man skatt...
    Det beror på. Jag som investerar mina pengar och får hög avkastning skulle tjäna på att skjuta på skatten  De som däremot har sina sparpengar på sparkonto eller i tröga fonder gör bäst i att skatta på en gång.
  • Anonym (hmm)
    Janna84 skrev 2010-07-17 21:36:15 följande:
    Förstår jag allt rätt nu? Ni har inga bostadslån idag och lägenheten är värd ca 800 000 kr? I såna fall är det inga problem för banken att lägga upp ett tillfälligt lån som motsvarar handpenningen fram tills dess att lägenheten är såld. Många gånger får man ett sådant överbryggningslån helt utan ränta, det fick vi när vi ställde frågan 

Banker tjänar pengar på lån så de vill gärna ha kunder som er med bra ekonomi (strulkunder blir däremot kostsamma). Därför ska ni även se till att diskutera boräntan med banken för många gånger kan man få en billigare ränta än vad som står skrivet.
    ja, du förstår rätt.
    sorry, skrev nog rörigt.

ah, det var ett bra tips! tack!
  • Janna84

Ett annat tips är att ha rörliga bostadslån. Banken vill gärna att man binder vissa delar av lånen men det blir dyrare för er i längden och banken tjänar mer pengar. Enda fördelen med bundna lån är att man vet vad man ska betala varje månad under tiden som lånen är bundna. Vi ligger helt rörligt och kommer fortsätta med det även om räntan rusar upp mot 6-7 %. Det vi gör är att vi alltid sätter av pengar som motsvarar en ränta på 5 % (har ett särskilt konto för bostadslånen). Nu när räntan är under 2 % bygger vi upp en regäl buffert inför tider med högre ränta och kan därför fortsätta avsätta samma belopp oavsett hur räntebanan går.

Svar på tråden bostadsrätt som kontantinsats vid lån?