• Anonym (Orolig)

Böld på bröstet

Jag har under en veckas tid haft en böldliknande knöl nedanför min vänstra bröstvårta. Den gör ont när jag rör vid den från sidan men inte så mkt om jag bara smeker den. Jag trodde först att det bara va en finne men eftersom den inte verkar gå över så börjar jag bli lite orolig. Huden på bölden har börjat flagna och är till färgen lite som ett blåmärke och området runt är rött. Finns det ngn som känner igen sig och hur löste det sig för er??? Vill också påpeka att jag inte é gravid, har inga barn och därmed inte ammat.

• Svar på tråden Böld på bröstet
  • Anonym (Orolig)

Ungefär som en femkrona - kanske lite mindre.

• Anonym

Men du är inte svullet i bröstet för övrigt eller mår dåligt annars?

• EsMamma

Det låter som en riktig böld, den behöver antagligen tömmas. Sök läkare!

• Anonym (Orolig)

Nej jag mår inte dåligt på ngt sätt o é inte svullen i övrigt i bröstet men det kan väl va värt att kolla upp det. É det ngn som vet hur en eventuell tömning av en bröstböld går till och hur ont det gör Gråter.

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2010-07-17 23:39:44 följande:
    Nej jag mår inte dåligt på ngt sätt o é inte svullen i övrigt i bröstet men det kan väl va värt att kolla upp det. É det ngn som vet hur en eventuell tömning av en bröstböld går till och hur ont det gör Gråter.
    Jag tror att man gör det med kanyl, det är nog ingen fara ska du se! Är du jätterädd att det ska göra ont kan du kanske få bedövning. Hoppas de blir av med den kvickt!
  • Anonym

Hmm jag har haft någon liknande flera gånger. Brukar vara som en finne som växer "innåt", dvs inget som går att klämma ut eller så. Brukar försvinna av sig själv efter 1-2 veckor. Tror inte det är något farligt, du kan nog vänta och se att det går över. Blir den större så kan du ju ringa sjukvårdsrådgivningen.

• EsMamma

Jag hade 3 djupa bröstbölder när jag ammade mitt första barn. Det blev operation, man gjorde snitt in till bölderna som sedan lämnades öppna för att läka inifrån.

Men i ditt fall gör man förmodligen på ett annat sätt.

• Anonym

Ja men en bröstböld får man ju oftast efter en bröstinflammation då man haft feber i några dagar, som kommit av mjölkstockning. Eftersom TS varken har barn eller ammat känns det ju inte så troligt att hon skall ha bröstböld? Nu är jag inte sjukvårdskunnig men jag tror det att bröstböld är vanligast efter en mjölkstockning.

• Anonym (XXX)

Hejja!
    Prova med detta.
    Stryk (läs gnugga in) bakteridödande gel så kallad Handsprit på bölden ordentligt.
    Finns att köpa på apoteket.
    Jag har förr haft mängder med bölder & fått tömma dom i tid & otid.
    Ont som fasen har dom gjort ibland & ibland inte känt nåt.
    Sen jag började att stryka på Bakteriedödande gel så har jag sluppit dom smärtsamma tömningarna.
    Bölder torkar ut av sig själv på någon dag.
    lycka till...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-17 23:53:51 följande:
    Ja men en bröstböld får man ju oftast efter en bröstinflammation då man haft feber i några dagar, som kommit av mjölkstockning. Eftersom TS varken har barn eller ammat känns det ju inte så troligt att hon skall ha bröstböld? Nu är jag inte sjukvårdskunnig men jag tror det att bröstböld är vanligast efter en mjölkstockning.
    men det behöver ju inte vara bröstböld i den meningen, utan en böld som bara råkat hamna på bröstet
Svar på tråden Böld på bröstet