Lotta Love skrev 2010-07-18 11:58:10 följande:
Det kan ha med den tryckande värmen att göra. Katter blir snabbt uttorkade och om de äter torrfoder utan tillräckligt med vätska kan det bli obalans. Kräks katten då dessutom försvinner ännu mer vätska från kroppen. Se till att ha riktligt med drickmöjligheter utplacerade i hemmet, gärna på olika höjd. Katter föredrar att dricka ur glas eller porslin, inte plastskålar och liknande. Jag hade tagit katten till veterinär så snart som möjligt. De kan ge honom vätska via ryggskinnet och det brukar hjälpa (och är inte särskilt dyrt). Nu vet jag inte hur mycket din katt väger, men i relation till kroppsvikten ska han/hon dricka en viss mängd/dag. Flertalet katter verkar inte göra det. Sedan kan det givetvis också vara en hårboll, någon tarmstörning eller olämpligt katten ätit. Självklart reagerar man när katten normalt inte kräks. Tänk också på att satsa på bra torrfoden, förslagsvis Royal Canine eller Hills. Billigt torrfoder (allt på ICA t ex) innehåller mycket salter, vilket i sin tur torkar ut katten ännu mer liksom extramaten i form av salta smörgåspålägg etc. Ger du katten blötmat ur burk, försök tillsätta lite vatten och röra ut så det blir som en soppa (inte För mycket vatten, dock). På det sättet får katten i sig extra vätska. Även här gäller det att generellt undvika de billiga sorternas burkmat, eftersom de innehåller för mycket salter. Ta ett långprat med din veterinär kring kattens kosthållning rent allmänt. Det lönar sig i längden!
tack för bra svar! jag ska ställa ut några vattenskålar till, vi har 2 st framme annars, men som du säger, de dricker ju gärna från våra vattenglas om de får tillfälle, så det får väl bli ett stort glas/skål i Tvrummet med..
Och jag ska ge dem mera blötmat(utspädd), det älskar dom så det blir inga problem!