• Piff

Katten kräks?

Vi har två katter, pga att de börjar springa runt i våran säng och bråka runt 3-4 tiden på natten (varje natt) stänger vi sovrumsdörren när vi lägger oss.
    Två gånger senaste veckan har det legat kräks på golvet (osmält torrfoder), ingen av kissarna verkar må dåligt, men något måste ju vara fel om de kräks? Det har de aldrig gjort tidigare...
    Kan det vara värmen? Borde vi åka till vetrinären och undersöka katterna?

• Svar på tråden Katten kräks?
  • mion

Alla katter kräks det gör mina med..  dom får ju i sig hår när dom tvättar sig bla inget att vara orolig för....

• Piff
    mion skrev 2010-07-18 11:05:00 följande:
    Alla katter kräks det gör mina med..  dom får ju i sig hår när dom tvättar sig bla inget att vara orolig för....
    Fast våra har aldrig gjort det tidigare, och vi har haft dom i 10 månader...
  • Kya

som mion skrev, alla katter kräks. de äter hår och spyr upp det igen, så kallade hårbollar. det är så deras matsmältningssystem ser ut. det är dessutom inte ovanligt att de slickar upp spyan igen och gör rent efter sig, det kan vara därför ni inte märkt något tidigare.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • emelyl

Min katt kräks ofta - han är långhårig o det är ofta hårbollar!

Dock upptäckte vi att han ett tag bara spydde torrfoder. Fick då rådet att byta till ett specialfoder - dock fortsatte kräkandet. Provade även med medicin (prokolin - för oroliga magar, då vet trodde det var stess eller magsår). Funkade tillfälligt.

Har nu slutar helt med torrfoder - får bara blötmat. O nu kräks han inte mer än 'normalt' (dvs hårbollar). Förmodligen klarar hans magen inte torrfoder...

Testa att utesluta om möjligt! :)

• mion

Men mina spydde säkert inte heller i början inget jag ens tänkte på men ju äldre dom blir ju mer hår o mkt löst hår så det är verkligen inget o oroa sig för utan helt normalt...

• Lotta Love

Det kan ha med den tryckande värmen att göra. Katter blir snabbt uttorkade och om de äter torrfoder utan tillräckligt med vätska kan det bli obalans. Kräks katten då dessutom försvinner ännu mer vätska från kroppen. Se till att ha riktligt med drickmöjligheter utplacerade i hemmet, gärna på olika höjd. Katter föredrar att dricka ur glas eller porslin, inte plastskålar och liknande. Jag hade tagit katten till veterinär så snart som möjligt. De kan ge honom vätska via ryggskinnet och det brukar hjälpa (och är inte särskilt dyrt). Nu vet jag inte hur mycket din katt väger, men i relation till kroppsvikten ska han/hon dricka en viss mängd/dag. Flertalet katter verkar inte göra det. Sedan kan det givetvis också vara en hårboll, någon tarmstörning eller olämpligt katten ätit. Självklart reagerar man när katten normalt inte kräks. Tänk också på att satsa på bra torrfoden, förslagsvis Royal Canine eller Hills. Billigt torrfoder (allt på ICA t ex) innehåller mycket salter, vilket i sin tur torkar ut katten ännu mer liksom extramaten i form av salta smörgåspålägg etc. Ger du katten blötmat ur burk, försök tillsätta lite vatten och röra ut så det blir som en soppa (inte För mycket vatten, dock). På det sättet får katten i sig extra vätska. Även här gäller det att generellt undvika de billiga sorternas burkmat, eftersom de innehåller för mycket salter. Ta ett långprat med din veterinär kring kattens kosthållning rent allmänt. Det lönar sig i längden!

• amalie79

Om min katt äter torrfoder längre perioder så kräks han upp det och då är det osmält. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Så nu äter han mestadels mjuk mat. Eftersom den lilla katten älskar att tugga så får hon en del torrfoder och då får han i sig lite med- men små mängder är inga problem. Men om han skulle äta bara det, då kräks han upp det. Hans mage tål väl inte riktigt uteslutande torrmat, antar jag.

• amalie79

En annan grej, mina katter gör också sådär på morgonen, men jag har ingen dörr att stänga. Om de blir för jobbigt så går jag upp och ger dem lite mat- sen går de och lägger sig igen och kan sova flera timmar till. Min stora katt har inte gått upp än : )

• IaOnDaFluff

Min ena katt spydde ofta upp torrfodret osmält när vi gav henne vanligt foder.
    Nu har vi gått över till foder för katter med känslig mage och nu är det kanon.
    Nu spyr hon som en vanlig katt, ibland! Helt värt pengarna för att få ha en gladare kisse.

• Piff
    amalie79 skrev 2010-07-18 12:20:56 följande:

En annan grej, mina katter gör också sådär på morgonen, men jag har ingen dörr att stänga. Om de blir för jobbigt så går jag upp och ger dem lite mat- sen går de och lägger sig igen och kan sova flera timmar till. Min stora katt har inte gått upp än : )

haha, jaa det har vi med testat, att fylla på matskålen, ofta funkar det om skålen är tom men nu håller de igång och leker, jagar varandra över sängen, ut i tv rummet och tillbaka över sängen. Sätter gärna klorna i tårna med ibland, inte kul att vaka så :P haha.
  • Piff
    Knitting Angel skrev 2010-07-18 11:49:44 följande:
    Om katterna är ute kan det vara mask eftersom att det kan få katter att spy. Om de är innekatter endast vet jag inte vad det kan vara.
    det är (nästan) bara innekatter,  får vara ute ibland om vi åker till mina föräldrar som bor på landet, men de är ju inte vana så vid det - äter inga vilda djur
  • Piff
    amalie79 skrev 2010-07-18 12:19:27 följande:

Om min katt äter torrfoder längre perioder så kräks han upp det och då är det osmält. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Så nu äter han mestadels mjuk mat. Eftersom den lilla katten älskar att tugga så får hon en del torrfoder och då får han i sig lite med- men små mängder är inga problem. Men om han skulle äta bara det, då kräks han upp det. Hans mage tål väl inte riktigt uteslutande torrmat, antar jag.

konstigt, jag funderade på om det var så att han hetsäter och att det blir för mycket för magen så att allt kommer upp igen.. (han är Väldigt gottesugen jämt, äter gärna och mycket)
    tycker bara att det är konstigt att det kommit först nu och inte hänt tidigare, men någon gång måste ju vara den första såklart :)
  • Piff
    Lotta Love skrev 2010-07-18 11:58:10 följande:
    Det kan ha med den tryckande värmen att göra. Katter blir snabbt uttorkade och om de äter torrfoder utan tillräckligt med vätska kan det bli obalans. Kräks katten då dessutom försvinner ännu mer vätska från kroppen. Se till att ha riktligt med drickmöjligheter utplacerade i hemmet, gärna på olika höjd. Katter föredrar att dricka ur glas eller porslin, inte plastskålar och liknande. Jag hade tagit katten till veterinär så snart som möjligt. De kan ge honom vätska via ryggskinnet och det brukar hjälpa (och är inte särskilt dyrt). Nu vet jag inte hur mycket din katt väger, men i relation till kroppsvikten ska han/hon dricka en viss mängd/dag. Flertalet katter verkar inte göra det. Sedan kan det givetvis också vara en hårboll, någon tarmstörning eller olämpligt katten ätit. Självklart reagerar man när katten normalt inte kräks. Tänk också på att satsa på bra torrfoden, förslagsvis Royal Canine eller Hills. Billigt torrfoder (allt på ICA t ex) innehåller mycket salter, vilket i sin tur torkar ut katten ännu mer liksom extramaten i form av salta smörgåspålägg etc. Ger du katten blötmat ur burk, försök tillsätta lite vatten och röra ut så det blir som en soppa (inte För mycket vatten, dock). På det sättet får katten i sig extra vätska. Även här gäller det att generellt undvika de billiga sorternas burkmat, eftersom de innehåller för mycket salter. Ta ett långprat med din veterinär kring kattens kosthållning rent allmänt. Det lönar sig i längden!
    tack för bra svar! jag ska ställa ut några vattenskålar till, vi har 2 st framme annars, men som du säger, de dricker ju gärna från våra vattenglas om de får tillfälle, så det får väl bli ett stort glas/skål i Tvrummet med..
    Och jag ska ge dem mera blötmat(utspädd), det älskar dom så det blir inga problem!
  • Yumba

Våra katter (innekatter) spyr konstant men har minskat sedan vi bytte foder.
    Nu får de "digistive" (royal canin)

• Piff
    IaOnDaFluff skrev 2010-07-18 12:29:13 följande:
    Min ena katt spydde ofta upp torrfodret osmält när vi gav henne vanligt foder.
    Nu har vi gått över till foder för katter med känslig mage och nu är det kanon.
    Nu spyr hon som en vanlig katt, ibland! Helt värt pengarna för att få ha en gladare kisse.
    haha, "nu är det kanon, nu spyr hon som en vanlig katt" rolig mening :P
    vi får väl se hur det utvecklas, det har hänt 2 gånger på en vecka ca, blir det vanligare så får vi försöka med sånt foder!
  • Piff
    Yumba skrev 2010-07-18 22:38:26 följande:
    Våra katter (innekatter) spyr konstant men har minskat sedan vi bytte foder.
    Nu får de "digistive" (royal canin)
    konstigt att det är så olika, våra har aldrig spytt tidigare,
    eller, den ena har väl kräkts en gång, men då hade hon ätit en stor tammtuss och något annat konstigt som magen inte gillade, men förövrigt har det aldrig hänt (som vi sett) inte hårbollar heller (däremot är ALLA möbler/mattor/kläder fulla med katthår)
  • Majsan70
    Piff skrev 2010-07-18 22:37:51 följande:
    tack för bra svar! jag ska ställa ut några vattenskålar till, vi har 2 st framme annars, men som du säger, de dricker ju gärna från våra vattenglas om de får tillfälle, så det får väl bli ett stort glas/skål i Tvrummet med..
    Och jag ska ge dem mera blötmat(utspädd), det älskar dom så det blir inga problem!
    Köp en fontän istället är mitt råd! Katter dricker mer när de har rinnande kallt vatten att tillgå. Klart det bästa jag gjort för både hund och katter!
  • Piff
    Majsan70 skrev 2010-07-18 22:43:31 följande:
    Köp en fontän istället är mitt råd! Katter dricker mer när de har rinnande kallt vatten att tillgå. Klart det bästa jag gjort för både hund och katter!
    jaså, vad är de tför något då, och var kan man få tag på en sån :O
  • Majsan70
    Piff skrev 2010-07-18 22:52:13 följande:
    jaså, vad är de tför något då, och var kan man få tag på en sån :O
    Finns olika varianter och finns i djuraffärerna. Just nu har vi en Drinkwell för stora hundar som vi köpte för 399 spänn hos Huveröd. Innan hade vi en Cat It. Det är helt enkelt rinnande kylt och filtrerat vatten. Eftersom katten är ökendjur så dricker de bäst ur rinnande källa. Mina katter dricker mycket mer nu efetr att ha fått fontän mot innan när vi inte hade. Även hunden dricker bättre.

Googla på de olika namnen så får du fram info.
Svar på tråden Katten kräks?