• Anonym (vad göra?)

Min 3-åring slår och sparkar mej..

Har en son på 3 1/2 år, som jag älskar så otroligt mycket, men samtidigt driver han mej till vansinne!
    Han vägrar lyssna på mej! Spelar ingen roll vad jag säger, han forsätter att göra det han vill ändå.
    Vi kan sitta i soffan och se på en film, t ex. Plötsligt börjar han sparka på mej.
    Jag ber honom vänligt men bestämt att sluta, eftresom det gör ont. Han fortsätter ändå med sitt sparkande.
    Jag säger återigen till honom, men han bara fortsätter.
    När jag frågar varför han sparkar mej, svarar han att han gör det för det är roligt.
    -Men jag tycker inte det är roligt, säger jag då. Det gör ont!
    Han bara flinar åt mej och fortsätter.
    Jag frågar om han vill något? Men han svarar att det bara är roligt att sparka mej.
    Jag väljer då att flytta på mej, men det resulterar bara i att han följer efter mej och fortsätter sparka.
    Tilslut blir jag riktigt arg på honom och ryter till.
    Då blir han ledsen och börjar gråta.
    Jag sätter mej med honom i mitt knä, och när han lugnat ner sej pratar vi om det som hänt, och han säger att han förstår.
    Men nästa dag är det samma sak igen...
    De gånger han sparkar mej, så är det helt oprovocerat som jag kan se det.

Andra gånger kan han börja slå mej, och då är det oftast i samband med att han inte får som han vill. Jag säger nej, och han svarar med att slå mej.
    Det fortsätter han att göra tills det rinner över för mej och jag skriker på honom.

Jag vill verkilgen inte skrika på honom. Jag mår så dåligt över att det måste gå så långt att han blir ledsen och börjar gråta, men jag vet inte hur jag ska hantera det!

Han gör inte så här mot sin pappa, utan det är bara mot mej han gör så.
    När hans pappa säger till honom, så lyssnar han på honom. Han behöver aldrig ryta till.

Detta har hållt på i säkert 8-9 månader i alla fall, fast jag kan nog säga att det eskalerat det sista.

Han blev storebror för drygt ett år sen, och han gillar verkligen sin lillebror. Han gör aldrig något mot honom.
    Vi försöker hitta på roliga saker hela familjen, men även att vi gör saker ensamma med honom, så han verkligen får all uppmärksamhet ibland.

Jag får hela tiden höra att det är 3-års-trots. Det går över.
    Och jag VET att det med största sannolikhet går över, men det hjälper ju inte mej nu!
    Det är ju nu jag behöver hjälp!

Har du några bra tips på hur jag ska göra? För det känns som om jag testat allt, men inget hjälper...

Hur ska jag på bästa sätt hantera situationerna som uppstår?

• Svar på tråden Min 3-åring slår och sparkar mej..
  • Anonym (Bli tuffare!)

Din son försöker att dominera över dig och få kontrollen över dig. Du måste bli "mycket tydligare" mot honom och markera mycket starkare än du gör. Du måste ha en nolltollerans där du markerar direkt, så att han förstår att det är helfel det han gör. Lyft t.ex. in honom i hans rum där han måste stanna i 3 minuter. Sedan ska han be om ursäkt. Nu låter det som att du är för mesig och ger honom tid att fortsätta sparka på dig.
    Jag tror inte att det här beteendet kommer att försvinna av sig själv om du inte sätter ner foten. Det kan tvärtom bli värre ju äldre han blir. Vill du ha respekt i framtiden så måste du bli tuffare mot honom nu, tyvärr.

• KlasStures mamma

Jag hade sagt ifrån på skarpen (utan att höja rösten) från första spark. Spark nummer två då hade jag tagit tag i benet och sagt ifrån igen. Tredje sparken hade det blivit en konekvens. Tex. Inte se mer film, in på rummet eller liknande. Slag och sparklar är det nolltolerans på. alltid konsekvent likadant när han börjar. från första. Inga snälla tillsägelser eftersom du vet att det inte fungerar.

Uppmuntra mycket och ofta bra uppförande så han märker skillnad =)

• saltabanditen

Jag resonerar en gång - ingen gång, två gånger - dålig ovana.
    Således ber jag vänligt första gången, på skarpen andra gången, konsekvenser tredje gången.

Eftersom jag anser att konsekvenser ska vara helt avhängigt på beteendet så skulle jag inte straffa med indragen TV, skamvrå eller in på rummet eller liknande.
    Om jag vill ha bort sparkar då vi sitter tillsammans ser jag till att vi inte gör det utan sätter mig i en fotölj, på en stol eller liknande.
    Skrik och ilska från ditt håll löser ingenting utan blir mer en rolig effekt. Lugn, fin och bestämd är det som gäller.

A och o är att vara konsekvent.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Anonym (vad göra?)

Tack för era svar!
    Kanske är jag för mesig, även om jag inte tycker det..
    Tycker trots allt att de svar ni skrivit är precis så jag gör, fast jag kansek utryckte mej så det missförstods..
    Jag ska hur som helst försöka bli mer tydlig till sonen när jag säger ifrån, och säga ifrån på skarpen med en gång.
    Att sätta mej i en forölj eller stol hjälper tyvärr inte, dåhan sprakas där ockås..

Jag vet att det inte hjälper att skrika och bli arg, men när jag sagt ifrån ordentligt utan att han bryr sej, bara hånflinar åt mej, ja då rinner det över och jag blir arg.
    Jag är inte mer än människa, så det finns gränser för mej med..

• saltabanditen
    Anonym (vad göra?) skrev 2010-07-18 13:53:09 följande:
    Tack för era svar!
    Kanske är jag för mesig, även om jag inte tycker det..
    Tycker trots allt att de svar ni skrivit är precis så jag gör, fast jag kansek utryckte mej så det missförstods..
    Jag ska hur som helst försöka bli mer tydlig till sonen när jag säger ifrån, och säga ifrån på skarpen med en gång.
    Att sätta mej i en forölj eller stol hjälper tyvärr inte, dåhan sprakas där ockås..

Jag vet att det inte hjälper att skrika och bli arg, men när jag sagt ifrån ordentligt utan att han bryr sej, bara hånflinar åt mej, ja då rinner det över och jag blir arg.
    Jag är inte mer än människa, så det finns gränser för mej med..
    Jag tror att alla fattar att du är en människa. Sinnet kan rinna av den bästa.
    Men att mantra "lugn o fin" har hjälpt månag gånger.

Seriöst. Om absolut inget annat hjälper, om du prövat precis allt du kommit på skulle jag faktiskt sparka tillbaka. Inte hårt men tillräckligt för att visa obehaget. Appropå det där med att sinnet kan rinna av en. Cool
    Annat mindre drastiskt men lite samma som bygger på skuldkänslor är att öppet visa hur ledsen du blir. Tror inte att något barn gillar att se sin förälder riktigt ledsen.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Anonym (Bli tuffare!)
    saltabanditen skrev 2010-07-18 14:00:01 följande:
    Jag tror att alla fattar att du är en människa. Sinnet kan rinna av den bästa.
    Men att mantra "lugn o fin" har hjälpt månag gånger.

Seriöst. Om absolut inget annat hjälper, om du prövat precis allt du kommit på skulle jag faktiskt sparka tillbaka. Inte hårt men tillräckligt för att visa obehaget. Appropå det där med att sinnet kan rinna av en. Cool
    Annat mindre drastiskt men lite samma som bygger på skuldkänslor är att öppet visa hur ledsen du blir. Tror inte att något barn gillar att se sin förälder riktigt ledsen.
    Jag tror absolut inte på idén att sparka tillbaka! En förälder måste kunna få respekt på annat sätt än genom våld och tårar.

Annars sjunker ju föräldern lika lågt som barnet, alltså till barnets nivå. Nej det är viktigt att TS markerar DIREKT med hela sitt uttryck att det är oacceptabelt. Nu verkar det som att hennes tolerans är lite för hög och hon väntar för länge.
  • saltabanditen
    Anonym (Bli tuffare!) skrev 2010-07-18 15:25:13 följande:
    Jag tror absolut inte på idén att sparka tillbaka! En förälder måste kunna få respekt på annat sätt än genom våld och tårar.

Annars sjunker ju föräldern lika lågt som barnet, alltså till barnets nivå. Nej det är viktigt att TS markerar DIREKT med hela sitt uttryck att det är oacceptabelt. Nu verkar det som att hennes tolerans är lite för hög och hon väntar för länge.
    I princip håller jag med dig och det var därför jag försökte markera när absolut inget annat fungerat.
  • Birgitta L

Svar till Anonym (vad göra?):

Skoja bort det. Fånga hans ben och busa lite när han försöker sparka dig. Han söker uppmärksamhet genom att sparka och det är inte så konstigt eftersom han fick en bror för ett år sedan och alltså "slåss" om uppmärksamhet. Sparka tillbaka som någon skrev ska du definitivt inte göra, då lär du honom att det är helt ok att sparkas och det liksom bestraffning förstärker beteendet. Kan du göra något på tu man hand med honom utan lillebror lite då och då så är det väldigt bra. Alltså gå hemifrån och göra något kul bara du och han.

• Anonym (vad göra?)

Tack för era svar!
    Jag skulle aldrig få för mej att sparka tillbaka, även om tanken fakiskt har funnits där någon gång.. Men jag vill inte på något sätt skada honom, för trots allt så är han ju bara ett barn.

Jag brukar hitta på sakrer med honom, bara han och jag, vi går tills kogen, är ure och cyklar, åker till affären osv.. Men kanske han behöver ännumer egentid med bara mej? *funderar*

Idag bröt jag ihop och började gråta inför honom.
    Då var han i full färd med att rycka upp våra morötter! Jag sa till på skarpen direkt att han inte fick göra så, och genast började han slå mej!
    Just då kom hans pappa och fråga de vad som stod på.
    -Jag orkar inte mer nu, sa jag och gick in och började storgråta.
    Min sambo (som alltså är sonens pappa) kom efter och undrade hur det var med mej, och jag grät och pratatde ut med honom.
    Han gick sen och hämtade sonen, som då fick se att jag grät och var ledsen.
    Han blev helt tagen!
    Jag förklarade för honom avrför jag var ledsen och han sa förlåt och gav mej den goaste kram jag fått på länge!
    Sen frågade han både mej och sin pappa flera gånger om jag var ledsen.
    -Inte nu, svarade jag.
    När jag sen frågade honom om han förstod varför jag varit ledsen, så sa han direkt vad det berodde på.

Förhoppningsvis har han nu på allvar tagit till sej att även en mamma kan ha känslor och bli sårad. Kanske förstod han det inte förut, eftersom jag egentligen inte visat det tidigare, utan bara blivit arg...

• Anonym (Fråga)
    Anonym (vad göra?) skrev 2010-07-18 20:44:56 följande:

Tack för era svar!
    Jag skulle aldrig få för mej att sparka tillbaka, även om tanken fakiskt har funnits där någon gång.. Men jag vill inte på något sätt skada honom, för trots allt så är han ju bara ett barn.

Jag brukar hitta på sakrer med honom, bara han och jag, vi går tills kogen, är ure och cyklar, åker till affären osv.. Men kanske han behöver ännumer egentid med bara mej? *funderar*

Idag bröt jag ihop och började gråta inför honom.
    Då var han i full färd med att rycka upp våra morötter! Jag sa till på skarpen direkt att han inte fick göra så, och genast började han slå mej!
    Just då kom hans pappa och fråga de vad som stod på.
    -Jag orkar inte mer nu, sa jag och gick in och började storgråta.
    Min sambo (som alltså är sonens pappa) kom efter och undrade hur det var med mej, och jag grät och pratatde ut med honom.
    Han gick sen och hämtade sonen, som då fick se att jag grät och var ledsen.
    Han blev helt tagen!
    Jag förklarade för honom avrför jag var ledsen och han sa förlåt och gav mej den goaste kram jag fått på länge!
    Sen frågade han både mej och sin pappa flera gånger om jag var ledsen.
    -Inte nu, svarade jag.
    När jag sen frågade honom om han förstod varför jag varit ledsen, så sa han direkt vad det berodde på.

Förhoppningsvis har han nu på allvar tagit till sej att även en mamma kan ha känslor och bli sårad. Kanske förstod han det inte förut, eftersom jag egentligen inte visat det tidigare, utan bara blivit arg...

Hej ts, tänkte bara, om du är kvar, fråga om det har blivit nån ändring då jag är precis i den sits du var. Och gråter så mkt över det med.
Svar på tråden Min 3-åring slår och sparkar mej..