• Isabellesmamma89

Äter inte som hon ska

Min dotter på 3,5 månad äter inte riktigt som hon ska. Imorse åt hon 180 ml som hon brukar göra, efter det har hon ätit 80 ml o 100 ml. Emellanåt när hon äter så är hon jätte hungrig men hon bara skriker.
    Hon får minifom droppar. Vi blir orolig när hon inte äter som hon ska.
    Någon mer med samma problem som vet vad det kan bero på?
    Kan det vara värmen kanske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 00:00
    Idag 21/7 åt hon bara 510 ml sammanlagt, en vanlig dag brukar hon äta ca 900 på en dag. Detta skrämmer mig, tycker det är för lite. Kan det vara så eller bör jag kontakta läkare?

• Svar på tråden Äter inte som hon ska
  • LaDolce

Kolla hennes tunga, kan vara torsk. En vit beläggning på tungan ska du kolla efter. Då brukar dom inte vilja äta. 

• mariaheterjag

Här är en till med samma problem. Har en 4 månaders kille som i ca en månads tid varit jättekrånglig med maten. Idag har han ätit två ordentliga mål på hela dagen. Ett på morgonen och ett på kvällen. Där mellan så märker man att han är hungrig men han bara skriker så fort vi försöker mata. Håller på och stoppar in fingrarna massa i munnen och slår liksom bort flaskan. Det är som att han inte tar flaskan! Men han har liksom flaskmatats sen han var en månad. Har börjar med smakisar nu och det går mycket bättre. Längtar tills man slipper ge ersättning mer om det ska vara såhär...

• Isabellesmamma89

Kan det vara värmen eller vad kan det vara? På bvc säger de ingenting om det när jag berättade det idag...
    Hon brukar dra ut flaskan eller spotta ut den. Hon bara tramsar.

• Nemiia

Svarade i din andra tråd men svarar här med eftersom jag känner igen mig och har levt med detta i 7,5 mån. Att barn äter olika mängd under dagen är inget konstigt, när dom ammar så vet man inte hur mycket dom får i sig men det funkar ändå. MIn tjej har alltid vart liten i maten och strulat med den, vissa barn är så tyvärr. Ofta har det varit så här också att hon "bara" ätit 80-100 ml men då brukar dom oftast vilja äta lite oftare och då är det ingen fara. Min tjej kunde dock klara sig på 80 ml i fyra timmar utan att säga till och sedan inte vara speciellt hungrig ändå. Vi har alltid fått truga det är jobbigt men det är bara så hon är. Inget barn i sverige svälter, utan dom äter när dom behöver även om vi som föräldrar kan tycka att det är för lite. Men är barnen glada och pigga och utvecklas som dom ska, så behöver man inte vara orolig. Det är mer jag som förälder som får jobba på att inte sätta för stora krav vad det gäller maten.

Sedan vi gick över helt till välling vid 6 mån så äter hon bättre men inte helt bra.
    Försök att ta det lite med ro och tänk som min BVC sköterska sa till mig 80 ml är 80 ml och bättre än noll.

• Isabellesmamma89

Det känns skönt att höra det :)

Självklart är det ju bättre med lite mindre än ingenting alls. Men äter hon mindre så kan det gå 2-3 timmar mellan måltiderna istället för 4 timmar som det annars brukar gå.

• Nemiia
    Isabellesmamma89 skrev 2010-07-19 22:14:25 följande:

Det känns skönt att höra det :)

Självklart är det ju bättre med lite mindre än ingenting alls. Men äter hon mindre så kan det gå 2-3 timmar mellan måltiderna istället för 4 timmar som det annars brukar gå.

ja då får hon nog i såg ungefär lika mycket ska du se. Bra dock att hon vill äta oftare om hon äter mindre, det är ju ett bra tecken!
Svar på tråden Äter inte som hon ska