Min son kom igång med talet efter att dom konstaterat att han hade vätska bakom trumhinnan, för stora halsmandlar och för stor körtel bakom näsan.
Dom tog bort körteln, tog bort stora delar av mandlarna och satte rör i båda öronen, han hade jätte dåliga öron och hörde väldigt lite, vilket jag konstaterat LÅNGT tidigare för att hörde inte oss när vi ropade eller försökte prata med honom.
Jag använde stödtecken och fick ta på honom för att han skulle reagera att jag pratade med honom.
Han opererades för 2 månader sen och innan dess kunde han bara säga enstaka ord och det var svårt att höra vad han försökte få fram.
Nu talar han 3 ordsmeningar ibland 4 ord, han säger krångliga ord, han härmar vad dom säger på tv:n och det roligaste är nog att han HÖR flygplan och blir helt galen av lycka och skriker "klyklan" samt pekar och springer efter för att se!!
Om tungbandet är kort så kan han ha svårt att slicka sig runt munnen och räcka ut tungan, testa det :).
Om barnet inte hör kan vara lätt att testa, det absolut enklaste sättet är när barnet är vänd från dig, några meter bort och påväg åt ett annat håll, då säger du det barnet älskar väldigt mkt, i mitt fall sa/skrek jag "vill du ha glass"?!
Han reagerade inte utan fortsatte framåt, så jag sprang ikapp honom och satte mig ner framför honom och frågade "vill du ha glass"?!
Då hörde han mig och blev helt tokig, "glass-glass-glass-glass", hoppade upp och ner som en jojjo.
Han är två år.
// Lisa