• Latika

Extremt röd i rumpan efter diarre - smärta. Vad göra?

Min son håller på att få tänder och har haft diarré i ett dygn. Bajset är extremt löst och frätande vilket har gett stora röda utslag som smärtar enormt. Han är ledsen och man får knappt torka honom i rumpan vilket inte är så lätt eftersom han bajsar hela tiden. Usch så jobbigt!
    Vi har smört in med Inotynol men verkar inte hjälpa något. Någon som vet vad som hjälper att smörja med eller vad som kan få magen lite hårdare igen?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Extremt röd i rumpan efter diarre - smärta. Vad göra?
  • April Mamma

Man kan smörja med Borago som även kan användas till skorv i hårbotten, apoeket.

• Probably the best    in the

Torka inte, skölj direkt under kranen och ha på vanlig rapsolja. Lufta lufta lufta!

Och inotyol brukar allt hjälpa men inte jättefort.

Majsvälling är gott för irriterade magar.

• karilee73

Pudra med potatismjöl. Fungerar alltid!

• Birry

Grön banan (måste inte vara supergrön, men ganska) har satt stopp på våra barns magar. Av allt vi provat var det (och temporärt bort med "glutenvälling") det som funkade!

Sen som skrivet ovan, inotyol funkar, men inte på stört.

Lycka till!!

• Majestic

Inotynol och potatismjöl är suvve. Blåbärspuré funkar bra, morot, kokt ris. Ta lite flytande Alvedon på fingret och massera hans tandkött, brukar hjälpa! Lycka till!

I´m because we are...
  • Amazina

Torka inte utan skölj bort bajset! Smörj! Lufta!

• Bast

Bepanthen är kanoners för röda rumpor! En kombination av det och Inotyol är braaaaaa! Inotyol är bra mot bajset, det lägger sig som en hinna mellan bajs och rumpa. Men Bepanthen är suveränt mot det röda, och det funkar även för en rödvarm vuxenrumpa, tex vid sk "infanterield" mellan skinkor eller lår

• Snart vår tur

Duscha av bajset. Lufta..sen smörj med Weledas zinkpasta..lufta igen..på med blöja. När min tjej varit röd har jag gjort såhär..sen när hon somnat för natten har jag tagit bort blöjan så hon bara ligger på den liksom. De ligger ju rätt stilla första timmen när de somnat. Har han fortfarande diareé är det såklart svårt att lufta..men annars är det det bästa. Ammar du fortfarande så är det ju bra att smörja med bröstmjölk oxå.

• mandelblomma

Morotsoppa stoppar diareer eller bara att ge morotspure på burk med en klick riktigt smör i.
    Kokt potatis mosad med riktigt smör i.
    Risvatten.
    Blåbär - observera att en del barn kan bli värre i magen av det, men för de flesta så är det stoppande.
    Och fortsätt med inotyol, det är den bästa salvan ändå. Ta tjocka lager!

• MrsAlonso

tvätta absolut inte med vatten!!!torkar ut och gör det värre (enkel kemi!)

vi hade värsta problemen med lillan för hon är allergisk mot mjölkprotein och innan vi visste detta hade det  hemska diarreer som följd + sår i hela stackars rumpen.
    jag fick rådet att ta en fuktig tvättservett (tycker ICAs egna aloe vera utan parfym är klart bäst av alla!)
    ...dränka in den i olja (bebisolja eller rapsolja) och torka försiktigt med det.

låta lufta en bra stund, innan nästa blöja....badda med lite olja först, sen ett tunt lager inotynol.
    då finns en skyddande"hinna" till nästa gång stackarn skall bajsa och det svider inte lika mkt i huden + att det får chans att vila från det frätande... fungerar kanon!

efter 2 dagar var det röda borta!! efter ytterligare 1 dag hade "skav"såren läkt. BÄSTA tipset jag nånsin (och enda jag följer slaviskt!!!) fått av alla "förståsigpåare"!!! lycka till!

• beabus87

Min son har precis samma problem just nu. Vi har dock testat majsvälling förut på honom och hans mage tyckte inte om det. Han fick magknip och kunde inte sova på en hel natt... Ska testa att smörja in rumpan med olja som ni tipsat om.

• smurffi

Cavilon från apoteket! Sprayar på o låter torka i 30s Den bildar en hinna på huden, nästan som tejp eller lim och huden får läka i lugn o ro..fick tipset av en sjuksköterska. Denna är speciellt bra när krämer inte fastnar längre.bäst att ta på direkt..

Svar på tråden Extremt röd i rumpan efter diarre - smärta. Vad göra?