• mintur2010

Matmängd för spädbarn

Hej
    Ger en blandning av bröstmjölk och ersättning, men båda på nappflaska för tillfället och undrar lite över mängden för ett barn som bara är en vecka.

Vi ger nu runt 90ml per matning och hon äter ca var 3 el. 4 timme. Hur vet man om det är tillräckligt?

• Svar på tråden Matmängd för spädbarn
  • Viggo och pyrets mamma

En generell regel är att det alltid ska finnas lite kvar i flaskan när bebisen inte vill ha mer, dricker hon mer än så, så öka på mängden lite. Då vet man att bebisen fått äta tills den är helt nöjd, ska man annars göra i ordning lite extra så är det lätt att den lille ätit precis så mycket så att den värsta hungern stillats. Men jag tycker dte låter helt normalt att hon äter var 3-4:e timme, så om det är så att hon äter upp allt som det är idag så kan det inte handla om många ml till som ev skulle behöva ökas på. Och om hon växer som hon ska så är det nog inget du behöver oroa dig över. Stort grattis till lilltösen!

-Mammas älskling 080425-
  • nevadita

...fick höra ett tips;
    10 ml/antal dagar...
    så om bebis är tre dagar - 30 ml, sju dagar 70 ml osv

(tills man är uppe i rek mängd enligt förpackningen på ersättning då... )

grattis o lycka till med Liten

..?:*¨¨*:?...Krumelura...?:*¨¨*:?..
  • Milliemolly
    nevadita skrev 2010-07-18 18:27:35 följande:
    ...fick höra ett tips;
    10 ml/antal dagar...
    så om bebis är tre dagar - 30 ml, sju dagar 70 ml osv

(tills man är uppe i rek mängd enligt förpackningen på ersättning då... )

grattis o lycka till med Liten
    fick också detta rådet på BB tills bebis är 10 dagar och då köra på ca mängden 100ml sedan.......................6 ggr om dagen, dvs var 4:e timme. (vi blandar Nan och gör på 120 ml vatten)

Min son är nu 5,5 v och vi kör så fortfarande och det funkar bra. Ibland orkar han inte äta hela och ibland är ahn hungrig innan 4 timmar - men på ett ungefär.
  • Viggo och pyrets mamma

Min son kom dock aldrig upp i mer än 120 ml per mål trots enbart ersättning tills han var 4mnd, han tyckte helt enkelt inte om ersättning (men iom att jag inte hade nån mjölk så hade vi inte så mycket val), så han åt aldrig mer än bara det som behövdes (men växte som han skulle), så vi började ge honom gröt från han var 4 mnd och då ratade han bara ersättningen mer och mer, på nätterna kunde han äta 20 ml per tillfälle, med resultatet att han åt minst 4 ggr per natt även när han var 4 mnd. Men så fort vi började ge honom välling så åt han rejält, höll sig mätt längre och blev så mycket mer nöjd. Vad jag menar är bara att man inte ska stirra sig blind på portionsstorleken som står på förpackningen. Lycka till!

-Mammas älskling 080425-
  • mintur2010

Vår dotter var stor vid födseln, hela 54 lång och 4,2 kg så vi har fått rekommendationen att nu vid 7 dagar ligga runt 90/100 ml per måltid samt att mata mellan 6-8 gånger per dag.

• Viggo och pyrets mamma

Min son var också relativt stor när han föddes, han var 53 lång och strax under 4 kg, men tipset med att det ska finnas mat kvar fick jag av BVC, och jag tyckte det verkade vettigt iaf, sen lär man ganska snabbt att känna sin egen lilla bebis och  vet ungefär hur mycket de brukar äta..... tills de hamnar i en tillväxtfas

-Mammas älskling 080425-
  • Milliemolly

min son var också stor............55 lång och 4,4 kg

jag trodde att de hade att "ta av" men det var tydligen extra viktigt att ahn åt upp sig. Vi får gå på extra viktkontroller mellan de vanliga BVC besöken fast han är stor och lång

Svar på tråden Matmängd för spädbarn