• Nadjalainen

Åksjuketuggummi Calma, v.13 - okej?

Går in i v.13 på tisdag och ska ut och resa lite. Är otroligt åksjuk så jag brukar få tugga  Calma åksjuketuggummi från Apoteket. Har dock inte behövt det dessa veckor men nu blir det aktuellt. Läste bipacksedeln på fass.se och där står det följande att läsa under överskriften "Graviditet":

Rådfråga din läkare innan du tar Calma om du är gravid. Under graviditet bör Calma endast användas efter särskilt övervägande. Under de sista graviditetsveckorna skall Calma inte användas då det finns risk att dimenhydrinat kan åstadkomma sammandragningar.

Har någon här behövt göra det och vad fick ni för svar? Kan det räcka att ringa sjukvårdsrådgivningen eller måste jag belasta vårdcentralen med en sån här simpel (?) sak?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Åksjuketuggummi Calma, v.13 - okej?
  • Ingiz

Annars finns det en bra åksjuketablett, Postafen, som inte ska vara några problem att ta under grav. Jag behövde bara fråga eftersom jag är laktoskänslig. Annars står det om postafen i bipacksedeln såhär:  Graviditet

Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

Lycka till!

• Nadjalainen

Calma var tydligen big no no som gravid.
    Postafen är slut på alla stadens trehundranånting apotek.

Fick köpa armbandet. Är duktigt nervös att det bara är humbug. Men försöker intala mig att det inte kan vara det då de säljs på apoteket. Right?

Önska mig lycka till. Tåget går om 1,5h!!

• bem84

Precis samma problem hade jag idag. Var runt på alla apotek i vår lilla stad men Postafen var slut överallt och Calma fick jag inte tugga som gravid... hon på apoteket försökte få mig att köpa ett sånt armband men jag tyckte att det var dyrt att testa för en enda resa... kanske värt att prova om man fortfarande är gravid-illamående oxå.

Sitter iallafall på X2000 nu utan Postafen, men peppar, peppar, än så länge går det bra. Jag kan ju tillochmed surfa på Internet! Flört

Hoppas det går bra för dig med!

Min sambo sa förresten innan jag åkte att jag skulle sätta ett plåster för naveln, då blir man inte åksjuk. Jag tyckte han verkade knäpp tills han förklarade att det sa alltid hans mamma när han var liten... hon hade nämligen räknat ut att han oftast mådde illa för att han förväntat sig det. Smart mamma där. :)

• Ingiz

Postafen är tydligen slut överallt! Även på apotekets nätbutik.

För mig hjälpte inte armbanden ett jäklans dugg så det var att kasta pengar i sjön.

Undra varför postafen är slut?

Hoppas allt gick bra för er!

• La Lola
    Ingiz skrev 2010-07-19 20:00:01 följande:
    Postafen är tydligen slut överallt! Även på apotekets nätbutik.

För mig hjälpte inte armbanden ett jäklans dugg så det var att kasta pengar i sjön.

Undra varför postafen är slut?

Hoppas allt gick bra för er!
    Tillverkaren har svårt att få fram fler tabletter just nu.
    Tror att det skulle komma en ny laddning till apoteken den 24 (!).

Min dotter har just varit på semester o min syster fick det svaret när de skulle köpa postafen till Alma.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ingiz
    La Lola skrev 2010-07-19 21:17:17 följande:
    Tillverkaren har svårt att få fram fler tabletter just nu.
    Tror att det skulle komma en ny laddning till apoteken den 24 (!).

Min dotter har just varit på semester o min syster fick det svaret när de skulle köpa postafen till Alma.
    Aha! Ja, så kan det ju bli.

Skönt att man inte är i början av graviditeten nu då - då had ejag nog dött eller så.
  • Nadjalainen

Nu är jag hemma och klarade verkligen 8 h på tåg, åkandes baklänges, läsandes och godisätandes!! Jag är sjukt imponerad över armbanden. Oavsett om det var placebo eller inte   -   det funkade!!

Men de var jäkligt tajta. Jag som har yttepyttehandleder dessutom. Men värt varje krona och varje märke som knappt vill försvinna *haha*

Svar på tråden Åksjuketuggummi Calma, v.13 - okej?