Råd sökes - innekatt vill ut
Jag blir snart tokig här hemma, samtidigt som jag blir väldigt ledsen.
Vi har 2 hankatter hemma, kastrerade kullsyskon. Som är 1,5 år gamla.
Vi bor i en rymlig 2:a på BV utan balkong, och kommer inom kort att flytta till en 4:a 3 tr med balkong, pga tillökning i familjen.
En av katterna går, sedan ett tag tillbaka, omkring i lägenheten och jamar beklagande, främst vid dörren och fönsterna. Han har de senaste dagarna börjat hoppa mot dörrhandtaget och hänger ofta kvar på det.
Vi förstår ju att han vill ut, och dem har varit utebåda två vid fler talet tillfällen, kopplade.
Till saken hör att vi bor ganska så centralt med mycket vägar runt omkring och det kommer inte bli mindre trafik när vi flyttat. Flytten som sker inom en månad gör att vi inte vill släppa ut någon av dem nu. Och eftersom nya lgh ligger på 3:e vån kommer det bli lite mer komplicerat vid in och ut släpp, är även orolig för att denna jamande katt kommer vilja hoppa upp och ut från balkongen (OBS! Jag vet att det är nya regler för katt på balkong och att nät el dyl. måste sättas upp)
Jag söker råd och tips på vad och hur vi kan/ska göra med våra busiga kelgrisar. Dem är underbart mysiga för övrigt, den ena kommer och gosar på kvällen/morgonen och ska dela huvudkudde, "säger till" när han är hungrig, den andra sover gärna en stund under täcket på kvällen. Så dem är väldigt sällskapligt mysiga!
Kan man lämna bort en katt eller mår dem bäst av att fortsätta vara tillsammans? Hur kommer den ev. kvarvarande katten må ensam?
Orolig för tokigheter eftersom dem växt upp tillsammans och varit med varann sedan födseln.
Blir så ledsen när han står och jamar vid dörren. för jag vet att han verkligen vill ut men att vi inte vill släppa ut pga kommande flytt och för mycket trafik. Känns så fruktansvärt egoistikt, men vi skulle samtidigt vilja avvakta och se hur dem kommer att trivas i nya lgh som är nästan dubbelt så stor innan vi vidtar eventuella åtgärder, eller är det försent då?