• Madebyday

Råd sökes - innekatt vill ut

Jag blir snart tokig här hemma, samtidigt som jag blir väldigt ledsen.

Vi har 2 hankatter hemma, kastrerade kullsyskon. Som är 1,5 år gamla.
    Vi bor i en rymlig 2:a på BV utan balkong, och kommer inom kort att flytta till en 4:a 3 tr med balkong, pga tillökning i familjen.

En av katterna går, sedan ett tag tillbaka, omkring i lägenheten och jamar beklagande, främst vid dörren och fönsterna. Han har de senaste dagarna börjat hoppa mot dörrhandtaget och hänger ofta kvar på det.
    Vi förstår ju att han vill ut, och dem har varit utebåda två vid fler talet tillfällen, kopplade.

Till saken hör att vi bor ganska så centralt med mycket vägar runt omkring och det kommer inte bli mindre trafik när vi flyttat. Flytten som sker inom en månad gör att vi inte vill släppa ut någon av dem nu. Och eftersom nya lgh ligger på 3:e vån kommer det bli lite mer komplicerat vid in och ut släpp, är även orolig för att denna jamande katt kommer vilja hoppa upp och ut från balkongen (OBS! Jag vet att det är nya regler för katt på balkong och att nät el dyl. måste sättas upp)

Jag söker råd och tips på vad och hur vi kan/ska göra med våra busiga kelgrisar. Dem är underbart mysiga för övrigt, den ena kommer och gosar på kvällen/morgonen och ska dela huvudkudde, "säger till" när han är hungrig, den andra sover gärna en stund under täcket på kvällen. Så dem är väldigt sällskapligt mysiga!

Kan man lämna bort en katt eller mår dem bäst av att fortsätta vara tillsammans? Hur kommer den ev. kvarvarande katten må ensam?
    Orolig för tokigheter eftersom dem växt upp tillsammans och varit med varann sedan födseln.

Blir så ledsen när han står och jamar vid dörren. för jag vet att han verkligen vill ut men att vi inte vill släppa ut pga kommande flytt och för mycket trafik. Känns så fruktansvärt egoistikt, men vi skulle samtidigt vilja avvakta och se hur dem kommer att trivas i nya lgh som är nästan dubbelt  så stor innan vi vidtar eventuella åtgärder, eller är det försent då?

MadeByDay - väntar November bebis
  • Svar på tråden Råd sökes - innekatt vill ut
  • Aruten

Jag hade två katter innan, och dom var också kullsyskon. Vi var tvungna att lämna bort ena. Det gick faktiskt bra för hennes syster. Hon saknade henne i början och gick och letade efter henne men det gick över. Efter två veckor så var hon precis som om hon aldrig haft en syster.

Och eftersom dina katter har varit ute några gånger så har säkert den ena katten fått smak på att vara ute. Katter är ju utedjur egentligen och älskar att vara ute. Och får dom en gång testa på det härliga utomhus så vill dom alltid vara ute sen.

Mina katter var innekatter från början men efter att dom fått gå ut ett par gånger så var det kört att ha dom inne hela tiden. Då ville dom alltid ut sen. Kan ni inte gå ute med katten oftare i koppel så den får rasta sig ordentligt?

Hoppas det löser sig.

• Aruten

Jag tycker också att du ska vänta med att ev. lämna bort ena katten tills ni flyttat, kanske finns större chanser där också för att vara ute mer i koppel?

• saltabanditen

Jag skulle i första hand börja gå ut med katten i sele, varje dag innan jag funderade på något annat.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • frökenelisabeth

Jobbig sits. Jag har också en innekatt som har fått vara ute lite, och nu på sommaren är hon riktigt tydligt missnöjd över att behöva vara inne.... Jag kan ha henne ute på innergården, men hon får inte vara där ensam (jag måste sitta med där nere), och det är man ju inte så jättesugen när hon går igång kl fyra på morgonen....

Hoppas det löser sig ts! Är ju synd om de små liven när man märker att de inte riktigt trivs....

• Madebyday
    Aruten skrev 2010-07-18 22:42:04 följande:
    Jag tycker också att du ska vänta med att ev. lämna bort ena katten tills ni flyttat, kanske finns större chanser där också för att vara ute mer i koppel?
    Där vi bor just nu har vi en liten park utanför fönstret, men också massa trafik.
    Så länge vi bor i denna lgh så har vi bäst möjlighet att gå ut med dem på "mest lämpade" ställe.

När vi flyttat så kommer vi vara en till i familjen och ha mindre tid att ta ut dem med sele/koppel. Därför känns det också dumt om vi, medans vi bor i 2:an, "passar på" att gå ut med dem.
    Känns lite jobbigt också eftersom min pappa och hans sambo, tycker att vi ska göra oss av med katterna då det KAN finnas vissa risker med att ha katt och en liten bebis.
    Jag känner på mig att det nog är det bästa för alla, katt som bebis.
    Men vill inte känna mig dum och egoistisk om vi först provar och ser efter hur det går.
  • saltabanditen
    Madebyday skrev 2010-07-18 23:31:31 följande:
    Där vi bor just nu har vi en liten park utanför fönstret, men också massa trafik.
    Så länge vi bor i denna lgh så har vi bäst möjlighet att gå ut med dem på "mest lämpade" ställe.

När vi flyttat så kommer vi vara en till i familjen och ha mindre tid att ta ut dem med sele/koppel. Därför känns det också dumt om vi, medans vi bor i 2:an, "passar på" att gå ut med dem.
    Känns lite jobbigt också eftersom min pappa och hans sambo, tycker att vi ska göra oss av med katterna då det KAN finnas vissa risker med att ha katt och en liten bebis.
    Jag känner på mig att det nog är det bästa för alla, katt som bebis.
    Men vill inte känna mig dum och egoistisk om vi först provar och ser efter hur det går.
    Vad är det du vill då?
    Om du har bestämt dig för en sak så spelar det ingen roll hur mycket eller vad vi andra föreslår.

Vilka risker menar du att det finns?
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Madebyday
    saltabanditen skrev 2010-07-18 23:55:24 följande:
    Vad är det du vill då?
    Om du har bestämt dig för en sak så spelar det ingen roll hur mycket eller vad vi andra föreslår.

Vilka risker menar du att det finns?
    Självklart vill vi att katten/katterna ska trvias. Det är deras välbefinnande i första hand i denna fråga!!

Har hört vänner som också har katt, som berättat att deras BM "skällt ut" dem för att dem har katt och bebis. Det finns många risker; allergier och att katten går och lägger sig i sängen tillsammans med bebis är några ex.
  • Tricia

Risker med att ha katt och bebis? Alltså, det kan finns risker med allt. Angåend allergirisk finns undersökningar som visar tvärtom, att om barn växer upp med djur blir de mindra allergiska så det kan ju vara hur som helst med det där.

Skaffar man djur måste man se till att ta hand om dem och anpassa sitt liv efter dem, det var ju trots allt derat val. Men för katternas skull, om ni nu väljer att omplacera dem, eller åtminstone den ena som vill gå ut, tror jag att det kan vara bättre för dem/den att få komma någonstans dit där den kan få gå ut. OM ni nu hittar ett sånt ställe.

Tänkte ni inte över det här med katt o barn när ni skaffade dem? Katter lever trots allt ettt tag så nu måste tänkt på att de kommer finnas där när barnen kommer? Att den ena vill gå ut är en sak och att då fundera på ettt nytt hem för att de ska få möjlighet till det är en sak men att omplacera dem för att man får en bebis förstår jag inte alls.

Ursäkta om jag låter kärv men så många som bara skaffar djur utan att tänka till höger o vänster för att sen göra sig av med dem. Jag har en sån hund hos mig som omplacerats 3 gånger pga sådant. Menar inte att det är så för er, TS och jag förstår att man blir lite nojjjig när man ska få bebis. Men jag har haft djur både när jag växte upp o nu medmina små och varken jag eller de är allergiska...

• Madebyday
    Tricia skrev 2010-07-19 07:35:01 följande:
    Risker med att ha katt och bebis? Alltså, det kan finns risker med allt. Angåend allergirisk finns undersökningar som visar tvärtom, att om barn växer upp med djur blir de mindra allergiska så det kan ju vara hur som helst med det där.

Skaffar man djur måste man se till att ta hand om dem och anpassa sitt liv efter dem, det var ju trots allt derat val. Men för katternas skull, om ni nu väljer att omplacera dem, eller åtminstone den ena som vill gå ut, tror jag att det kan vara bättre för dem/den att få komma någonstans dit där den kan få gå ut. OM ni nu hittar ett sånt ställe.

Tänkte ni inte över det här med katt o barn när ni skaffade dem? Katter lever trots allt ettt tag så nu måste tänkt på att de kommer finnas där när barnen kommer? Att den ena vill gå ut är en sak och att då fundera på ettt nytt hem för att de ska få möjlighet till det är en sak men att omplacera dem för att man får en bebis förstår jag inte alls.

Ursäkta om jag låter kärv men så många som bara skaffar djur utan att tänka till höger o vänster för att sen göra sig av med dem. Jag har en sån hund hos mig som omplacerats 3 gånger pga sådant. Menar inte att det är så för er, TS och jag förstår att man blir lite nojjjig när man ska få bebis. Men jag har haft djur både när jag växte upp o nu medmina små och varken jag eller de är allergiska...
    Ingen fara, reaktioner är bra så länge dem är vettiga :)

Ang riskerna så håller jag ändå med dig gällande allergier osv. Klart man borde bli mer immun mot något som man umgås med varje dag. Men klart man blir fundersam och smått orolig när man får höra saker hit och dit.

Självklart tar vi hand om våra katter, och skulle vi behöva omplacera någon eller båda så vill vi självklart att dem ska komma någonstans där dem har möjlighet att vara ute och inne.
    När vi skaffade katt hade vi inga planer på att blir med barn, det låg lite utanför vårat gemensamma tidsperspektiv. Men nu är vi här och inga konstigheter med det, bebis är så välkommet och kommer få så mycket kärlek.
    Även om jag kanske fick det att låta så, så var det inte meningen att det skulle verka som den ev. omplaceringen var pga bebis ankomst. Utan självklart för kattens/katternas egna skull.

Så din "kärvhet", din ärlighet och dina åsiker är välkommna :)
  • Aruten
    Madebyday skrev 2010-07-19 07:12:08 följande:
    Självklart vill vi att katten/katterna ska trvias. Det är deras välbefinnande i första hand i denna fråga!!

Har hört vänner som också har katt, som berättat att deras BM "skällt ut" dem för att dem har katt och bebis. Det finns många risker; allergier och att katten går och lägger sig i sängen tillsammans med bebis är några ex.
    Nej då det går superbra med katt och bebis! Jag har aldrig haft problem men sonen och katten. Så länge han inte drar henne i svansen och jag min BM har aldrig sagt något om vår katt.
  • Aruten

Och det där med allergi, så har min BM sagt att ett barn under året kan i stort sett inte bli allergiskt emot päls. Men hon kan ju ha fel. Men hon har sagt att sånna allergier yttrar sig efter året i så fall.

• saltabanditen
    Madebyday skrev 2010-07-19 07:12:08 följande:

Nej jag menar, har ni redan bestämt att omplacera katterna så är det värdelöst att föreslå saker du kan göra.
    Men jag kanske har tolkat fel där?
    Tänker bla på att du skriver att det vore bäst för alla, som att du på förhand har bestämt dig för detta alternativ.
  • frökenelisabeth
    Tricia skrev 2010-07-19 07:35:01 följande:

Förstår dina åsikter absolut, men det kan ju vara svårt att planera sitt liv in i minsta detalj. Skaffar man katt när man är 20 kan det vara svårt att veta vad som händer när man är 30. Man kanske inte träffar någon, man kanske inte KAN få barn, allt är ju möjligt. Bebisar och katter går bra de flesta fall, men det kan ju också vara så att man har otur och det inte funkar. Och i ett sådant läge förstår jag utmärkt att man måste prioritera sin bebis framför katten.

Men jag skriver verkligen under på att man ska tänka efter noggrannt innan man skaffar katt/hund och har man väl skaffat då har man ett stort ansvar gentemot djuret.
  • Madebyday
    saltabanditen skrev 2010-07-19 12:16:33 följande:
    Nej jag menar, har ni redan bestämt att omplacera katterna så är det värdelöst att föreslå saker du kan göra.
    Men jag kanske har tolkat fel där?
    Tänker bla på att du skriver att det vore bäst för alla, som att du på förhand har bestämt dig för detta alternativ.
    Nej, det har jag inte bestämt.
    Vill bara höra andra åsikter och förslag innan vi bestämmer något,
  • Skogstokig

Näta in balkongen på den nya lägenheten. Kombinera ev. med koppelpromenader. Aktivera katten inomhus med lek. Prova Feliway och Zylkéne.
    Om inget annat fungerar, omplacera till ett bra hem. Men släpp absolut inte ut katten i tätbebyggt område med en massa trafik!

• Kinya

Näta in balkongen är mitt bästa tips! Mina katter tycker om det. Du kan ju inreda balkongen lite mysigt med lite klätterväxter, höga hyllor osv.

Svar på tråden Råd sökes - innekatt vill ut