• Amber1975

Min hund dricker bara ute

Min hund har alltid varit lite smårädd för att dricka vatten. Vet inte om det är rörelsen i vattnet eller blänket som skrämmer honom. Nu har min pappa haft honom och nu har hunden fått för sig att han bara ska dricka ute. Då verkar han inte rädd alls. Ställer jag ner en skål med vatten inne dricker han inte även om han är jättetörstig. Han kan sticka nosen i skålen en gång, men sedan drar han sig tillbaka. Tar jag samma skål och sätter den ute dricker han. Snälla finns det någon som har några råd? Vill ju att han ska kunna dricka inne när han blir törstig och inte vara tvungen att vänta tills någon kan ta ut honom.

• Svar på tråden Min hund dricker bara ute
  • tina32

Vår hund tycker det är väldigt mycket godare att dricka ur vattenkannor av nån anledning... (Så klart sådana utan gödningsmedel eller annat i!!) Men du kanske kan testa nått sånt, att ha vatten på lite olika ställen i olika former och se om han söker sig till det?

• Lathundarna

En frisk hund varken svälter sig till döds eller låter sig torkas ut. Testa byt till en skål av annat material?

• Amber1975

Tack för era svar.

Har testat massa olika skålar, men han vågar inte dricka inne. Förmodligen skulle han väl inte låta sig torkas ut, men det är inte kul att se honom gå runt och flämta och vara jättetörstig i den här värmen. Han väntar helt enkelt till han ska ut. Finns det nåt blött på golvet slickar han direkt i sig det.

Har även testat att ha vatten på olika ställen, men det hjälper inte. Såfort han nuddar vattnet med nosen studsar han bakåt och dricker inte mer.

• Lathundarna

Vad händer om ni väntar ut honom? Att han helt enkelt inte får nåt vatten ute - alls.

• Joico

Gör en hundglass då häll godis/foder i vatten och frys in...
    Men som sagt, han kommer nog inte att gå törstig hur länge som helst, utan att dricka.

• skorpionen80

Vill han dricka från kranar?

Har du provat ställa vattenskålen ute, fast liiiite närmare dörren för varje gång?

Kan det vara något med ljuset som reflekteras i vattenytan inne? Kolla lampor, fönster etc, prova ge honom vatten när det är mörkt, fast jag gissar du redan testat allt sånt.

• Amber1975

Jag vågar inte vänta ut honom. Han har varit tvungen att få dropp för uttorkning tidigare då han fått i sig för lite vatten och det inget jag vågar riskera. Han har blivit superhängig pga vattenbrist och då pallar jag inte låta honom vara utan längre

Ja precis, det verkar vara en kombination att ljuset reflekteras i vattnet och att vattnet rör sig när han stoppar dit tungan. Ibland vågar han sig dit med huvudet, men såfort han tagit första slurken vågar han inte igen. Fast ute verkar det inte spela någon roll alls hur mycket det skvalpar eller vilken skål han dricker från. Däremot vågar han inte dricka ur sjöar och liknande. Ja jag vet inte. Det är ju helt klart nåt som skrämmer honom och jag vet inte hur jag ska vänja av honom med det.

• Lathundarna

Har ni testat vattenfontän för hundar?

• hmcc

Lägg i kattmat eller nåt annat som hunden bara inte kan motstå och kolla hur han beter sig då.

Vatten som man kokat kycklig i är också en höjdare om man frågar mina jyckar

• Majsan70

Jag säger som Lathunden...prova med en vattenfontän. De dricker mycket bättre då vattnet är kallt och cirkulerande.  De bästa köpen jag har gjort till mina katter och hunden måste jag säga.

• Amber1975

Tack för era tips

Ska testa vattenfontän, har faktiskt inte tänkt på det. Vore så skönt om det skulle funka.

Har testat att lägga i hans favoritgodsaker i vattnet, men det funkar tyvärr inte. Han går runt och kollar en kort stund och sedan ger han upp.

Svar på tråden Min hund dricker bara ute