vad innebär egentligen pco?
som rubriken lyder vad innebär det egentligen att ha pco?
har efter 10 år helvete fått diagnosen pco och eventuellt framfall(nu vad det innebär vet jag ej)
som rubriken lyder vad innebär det egentligen att ha pco?
har efter 10 år helvete fått diagnosen pco och eventuellt framfall(nu vad det innebär vet jag ej)
Är det något mer specifikt du funderar på? Har du googlat pco så att du vet symptomen osv?
Säger samma sak som Mollina: Vad undrar du över? och varför har de senaste 10 åren varit ett helvete?
I korta drag så innebär PCO att man har ett hormonproblem som gör att man inte har regelbunden ÄL. Bieffekter kan vara viktproblem och ökad behåring.. Men det finns de som har problem med vikten men regelbunden ÄL. Jag har kraftigt påverkade äggstockar med inte problem med vikt eller behåring.
Vill man inte bli gravid så rekommenderas man ofta att äta p-piller om man vill ha koll på sina blödningar..
Fördelen med PCO är att äggstockarna "mognar" inte i samma takt som hos de utan PCO, dvs man har ofta väldigt många ägg av bra kvalité högt upp i åldrarna.
Många tror att det är omöjligt att bli gravid om man har PCO, men det finns en massa hjälp att få! Ta kontakt med en bra gyn eller en fertilitetsklinik! Det vanligast är troligen att man får hormonstimulering med hjälp av Pergotime, sen så följer man upp med ett VUL kring dag 12-14 för att se att och hur många blåsor som är på väg att mogna. Man vill ju inte ha för många då det ökar risken för flerbörd.. Efter VUL får man själv hålla koll med stickor att ÄL är på väg. Eftersom det för mig tar lite tid att bli gravid så använder jag storpack från www.planera-graviditet.se för att inte ruinera mig nu när vi försöker få syskon..
Hojta till med dina funderingar så ska jag försöka besvara så gott jag kan...
Ladycocos, Vad bra att du svarade. Jag blir så ställd av sådana där stora frågor, vet liksom inte var jag ska börja.
Att ha pco innebär ju olika från person till person. Jag har oregelbunden mens och viss övervikt och en tendens till manlig behåring.
Sen har jag haft problem med trötthet och ojämt humör som skulle kunna hänga ihop med pcon men det är inget jag fått bekräftat av läkare eller så utan bara mina egna funderingar efter att ha läst på nätet..
TS, vad har du för symptom?
Mollina. Jag känner igen det där med humöret och tröttheten.. Av en läkare fick jag hör att det har att göra med hormonerna samt att vi ofta har en viss insulinkänslighet, det är bla det som bidrar till viktproblemen.. Jag fick tipset att testa GI-kost. För mig funkar det jättebra att skippa kolhydraterna!! Faktiskt så att jag blir förvånad över hur enormt mkt energi jag får de gånger jag kör på ordentligt GIkost...