• anab

Stockholm..Vad bör man se och göra?

Vi ska åka till Stockholm och behöver lite tips på vad man ska se och göra. Vi kommer vara där i 2 dagar och är ett ungt par som inte har varit så mycket i Stockholm tidigare.

• Svar på tråden Stockholm..Vad bör man se och göra?
  • frökenelisabeth

Jag tycker att det är superhärligt att promenera runt i städer och bara titta, man får så mycket intryck. Gamla stan och Söder är trevliga promenadområden.

Vill man åka någon guidad tur kan det ju vara trevligt med en båttur runt, om vädret är fint.

• arkeologitjejen

Så här års så skulle jag nog rekommendera att ni tar en delfinbåt och åker runt och tittar på stan på en guidad tur. Annars beror det väl på intressen. Festa, gärna på söder runt medborgarplatsen, olika museer tex vasamuseet och Skansen. Annars vet jag inte riktigt. Man är lite bortskämd när man bott här hela livet.

Linnea 080310 & BF 100930
  • anab

Tack för svaren.

Vi tänkte promenera i stan en del, men är det något speciellt du tycker vi ska se under promenaderna? Skrattande

Vilka museer är värda ett besök? Tycker ni att man ska besöka gröna lund? Var finns den bästa shoppingen?

• Suck och suck

Gå på Skansen. Ett måste!
    Promenera på Djurgården.
    Gå till Junibacken (ja, även om man är vuxen )
    Åka Djurgårdsfärja
    Gå till Kaknästornet
    Åka till Mariaberget och se på utsikten
    eller ännu hellre Fåfängan, där har ni utsikt över hela Stockholm och ett härligt kafé
    Gå i Gamla Stan, promenera från T-centralen och gå förbi Riksdagshuset.
    Gå ner till Kungsträdgården, flanera, flanera
    Åka till Hagaparken
    (Oj, vad mycket motion man måste få som turist! )

• Suck och suck

Nä, besöka Gröna Lund skulle jag inte för min del!
    Stadsmuseet är värt ett besök.
    Sen ska du gå och handla på Drottninggatan
    och gatorna kring city, promenera till Hötorget, om du går vidare kommer du fram till Observatoriekullen (där kan du ju alltid gå upp )
    Fjällgatan kan du gå till. Då går du från Slussen, utmed kajen, mot söder. Först kan du ta en glass på Fjällgatans café,
    sen kan du gå vidare mot Fåfängan.

• Suck och suck
    frökenelisabeth skrev 2010-07-18 23:56:58 följande:
    Vill man åka någon guidad tur kan det ju vara trevligt med en båttur runt, om vädret är fint.
    Åh, jag har alltid varit så avundsjuk på alla turister som tar en sån där tur.
    Har inte kommit mig för att det kan vara "tillåtet" även för mig som är stockholmare, att åka en sån.
    Ungefär som det också har känts löjligt att gå in i en souvenirbutik och köpa sverigegrejer. Får jag det liksom?
  • hellekis

Om ni gillar museum så Vasa museet och Naturhistoriska (se till att gå på cosmonova) samt livrustkammarn på slottet. Det är mina favoriter.

sen som någon sagt, skansen e underbart att bara promenera runt i!

Bra och roliga ställen att käka på
    nyfikengul.se/      (ligger nere vid vattnet, urmysigt och man grillar maten själv!)
    www.kohphangan.se/      skiiitmysigt! men boka bord! 

• frökenelisabeth
    Suck och suck skrev 2010-07-19 00:07:10 följande:
    Åh, jag har alltid varit så avundsjuk på alla turister som tar en sån där tur.
    Har inte kommit mig för att det kan vara "tillåtet" även för mig som är stockholmare, att åka en sån.
    Ungefär som det också har känts löjligt att gå in i en souvenirbutik och köpa sverigegrejer. Får jag det liksom?
    Javisst man glömmer gärna bort att man kan turista i sin egen stad. Men det är ju fantastiskt kul att upptäcka nya saker där man bor!

Åk båten, men skippa sverigegrejorna tycker jag
  • Suck och suck

Det  är rätt roligt att de gjort som ett litet strög ifrån Slussen till Medis(Medborgarplatsen) också. De har tagit bort bilarna där en bit.
    Sen kan man avsluta den promenaden med att sitta vid någon uteservering på Medborgarplatsen.

• Suck och suck
    frökenelisabeth skrev 2010-07-19 00:12:36 följande:
    Åk båten, men skippa sverigegrejorna tycker jag
    Nä, jag menade inte att ts skulle gå in i en souvenirbutik,
    jag bara kom och tänka på att JAG tycker det är förbjudet, då jag bor i Sverige.
    Såg en strandkasse i en pressbyrå med en dalahäst på. Min dotter ville köpa den. Då sa jag :"Nä, en sån där är till för turister!" sen kom jag på mig själv.
    "Vaddå, hon kan väl få köpa en dalahästväska även om hon är svensk."
Svar på tråden Stockholm..Vad bör man se och göra?