Stockholm..Vad bör man se och göra?
Vi ska åka till Stockholm och behöver lite tips på vad man ska se och göra. Vi kommer vara där i 2 dagar och är ett ungt par som inte har varit så mycket i Stockholm tidigare.
Vi ska åka till Stockholm och behöver lite tips på vad man ska se och göra. Vi kommer vara där i 2 dagar och är ett ungt par som inte har varit så mycket i Stockholm tidigare.
Jag tycker att det är superhärligt att promenera runt i städer och bara titta, man får så mycket intryck. Gamla stan och Söder är trevliga promenadområden.
Vill man åka någon guidad tur kan det ju vara trevligt med en båttur runt, om vädret är fint.
Så här års så skulle jag nog rekommendera att ni tar en delfinbåt och åker runt och tittar på stan på en guidad tur. Annars beror det väl på intressen. Festa, gärna på söder runt medborgarplatsen, olika museer tex vasamuseet och Skansen. Annars vet jag inte riktigt. Man är lite bortskämd när man bott här hela livet.
Tack för svaren.
Vi tänkte promenera i stan en del, men är det något speciellt du tycker vi ska se under promenaderna?
Vilka museer är värda ett besök? Tycker ni att man ska besöka gröna lund? Var finns den bästa shoppingen?
Gå på Skansen. Ett måste!
Promenera på Djurgården.
Gå till Junibacken (ja, även om man är vuxen )
Åka Djurgårdsfärja
Gå till Kaknästornet
Åka till Mariaberget och se på utsikten
eller ännu hellre Fåfängan, där har ni utsikt över hela Stockholm och ett härligt kafé
Gå i Gamla Stan, promenera från T-centralen och gå förbi Riksdagshuset.
Gå ner till Kungsträdgården, flanera, flanera
Åka till Hagaparken
(Oj, vad mycket motion man måste få som turist! )
Nä, besöka Gröna Lund skulle jag inte för min del!
Stadsmuseet är värt ett besök.
Sen ska du gå och handla på Drottninggatan
och gatorna kring city, promenera till Hötorget, om du går vidare kommer du fram till Observatoriekullen (där kan du ju alltid gå upp )
Fjällgatan kan du gå till. Då går du från Slussen, utmed kajen, mot söder. Först kan du ta en glass på Fjällgatans café,
sen kan du gå vidare mot Fåfängan.
Om ni gillar museum så Vasa museet och Naturhistoriska (se till att gå på cosmonova) samt livrustkammarn på slottet. Det är mina favoriter.
sen som någon sagt, skansen e underbart att bara promenera runt i!
Bra och roliga ställen att käka på
nyfikengul.se/ (ligger nere vid vattnet, urmysigt och man grillar maten själv!)
www.kohphangan.se/ skiiitmysigt! men boka bord!
Det är rätt roligt att de gjort som ett litet strög ifrån Slussen till Medis(Medborgarplatsen) också. De har tagit bort bilarna där en bit.
Sen kan man avsluta den promenaden med att sitta vid någon uteservering på Medborgarplatsen.