• M  och  M

Hur introducera smakportioner vid 4 månader?

Min tjej är nu 3½ månad och äter bara ersättning. Jag har tänkt börja ge henne smakportioner när hon blir 4 månader och nu är jag lite nyfiken hur vi går tillväga för att göra detta?

Hur mycket?

Hur ofta?

Och hur länge fortsätter man så innan man ökar på?

• Svar på tråden Hur introducera smakportioner vid 4 månader?
  • RackarnsMamma

Hej..min son blev precis 4 månader och vi har precis introducerat..
    han äter bara ersättning annars..

Vi började med mangopuré.. 1 tsk vid lunch tid..
    Sen nästa dag samma sak. Vi märkte att det gick bra och den 3e dagen fick han lite mer. Men inte så han blir mätt och inte orkar den "riktiga maten han får" (ersättningen)

Märker man att bebisen gillar det och det funkar bra för magen så kan man ge lite mer efterhand.

• RackarnsMamma

Nu har vi bytt till potatis/palsternackapuré..det gick bra igår och idag.. så imorgon ger vi han kanske litelite mer..
    Man får testa sig fram, meningen med smakportionerna är inte att mätta bebisen..utan för att vänja in och titta så att det går att äta =)!

• M  och  M
    RackarnsMamma skrev 2010-07-19 09:39:16 följande:
    Hej..min son blev precis 4 månader och vi har precis introducerat..
    han äter bara ersättning annars..

Vi började med mangopuré.. 1 tsk vid lunch tid..
    Sen nästa dag samma sak. Vi märkte att det gick bra och den 3e dagen fick han lite mer. Men inte så han blir mätt och inte orkar den "riktiga maten han får" (ersättningen)

Märker man att bebisen gillar det och det funkar bra för magen så kan man ge lite mer efterhand.
    Okej spännande Finns det någon anledning till varför ni valde att börja med mangopuré? De flesta hör man börjar med potatis
  • Begga

Jag har börjat med gröt med båda mina men det är ungefär samma som purén; börja med en liten smak på tungan första dagen, en tesked andra dagen, och lite till den tredje.  OM barnet vill ha mer senn har jag låtit barnet styra mängden.  När de börjar spotta ut och vrida bort huvudet ointresserad då räcker det för dagen.

Purén har jag senn, efter att gröten kommit ordentligt igång, börjat med potatis men akta konsistensen !  Blir lätt som limm om man håller på för mycket med den att mosa, blanda, mosa mer, röra om etc. 
    Har senn övergått till morot, sötpotatis, palsternacka, ärtor.  Gärna med potatisen som "bas" och det nya som tillägg blandat i.  Då finns det något bekant i det hela.  Iallafall de första par nyintro.  Späder ut med kokvattnet eller bröstmjölk.

Nästa steg för lilleman kommer att vara pasta, ris och kött.

• RackarnsMamma
    M och M skrev 2010-07-19 11:45:00 följande:
    Man börjar alltså bara ge smakportion EN gång om dagen?
    En del ger 2 gånger..
    Man kan börja med det som rekommenderas från 4 mån.
    På burk finns det blåbär, potatis&majspure, potatis&palsternacka, mango, katrinplommon..och lite till.
    Man kan bärja med det man tycker passar bäst, många väljer att inte ge något sött i början av olika orsaker..
    Men så länge barnet tycker om det och vänjer in att äta med sked så är det upp till var och en vad man vill börja med (av det som rekommenderas)..

Om du t.ex prövar med potatis..ungefär 1 tsk..en tidpunkt då barnet är glatt..
    Men det komemr säkerligen se ut som att ebbisen INTE alls gillar det, men nog är det intressant med något nytt i munnen.. Funkar det jätte dåligt, så vänta någon dag och testa sen igen.
  • Cillisen

Va jag har läst så är det en smart idé att börja med att ersätta lunchen först. Så börja med att ge en tesked potatis, majs, palsternackapuré vid målet vid lunch och ge sedan ersättning före eller innan smakisen. Vår son e snart 4 mån och fick smaka lite idag på en tesked, han va inte särskilt intresserad. Vi köpte potatis/plasternackapuré och har fryst in det överblivna i istärningstuber så e de bara att ta upp och värma till. Jag blandade i lite bröstmjölk i potatisen.

• RackarnsMamma
    Cillisen skrev 2010-07-19 14:26:24 följande:

Va jag har läst så är det en smart idé att börja med att ersätta lunchen först. Så börja med att ge en tesked potatis, majs, palsternackapuré vid målet vid lunch och ge sedan ersättning före eller innan smakisen. Vår son e snart 4 mån och fick smaka lite idag på en tesked, han va inte särskilt intresserad. Vi köpte potatis/plasternackapuré och har fryst in det överblivna i istärningstuber så e de bara att ta upp och värma till. Jag blandade i lite bröstmjölk i potatisen.

nej men man ska väl ändå inte ersätta någon måltid? inte nu när detbara ska introduceras?
  • Alfonsina

VI har också börjat nu vid 4 månaders ålder. Potatis/palsternacka var det han fick först. Gick inte alls hem. Men majs/potatis gillade han så fick han i ett par dagar. Dock förstod han inte riktigt att han skulle gapa utan räckte bara ut tungan för att få mer. Så jag avvaktade i någon vecka och nu går det bättre. Ger 1-2 gånger om dagen beroende på dagshumöret, både hos honom och mig.

Provade någon sorts risgröt igår och undrar om det är den han har regaerat lite på? Det var bla tomatpuré i och det känns "starkt" tycker jag. Min syster får fortfarande även som vuxen utslag i armvecken av tomater och det var precis vad Carl har nu, små röda prickar i armvecken. Ja, iaf så tar vi det lugnt och låter honom styra hur mycket han vill ha.

Vi har inte gett någon frukt än, vill få igång grönsakerna först.

Har hela tiden köpt färdiga burkar då vår BVC-tant tyckte att det går lika bra som att göra egna smakportioner.

Svar på tråden Hur introducera smakportioner vid 4 månader?