• Mammatill2troll

    Rågsikt i stället för vanligt mjöl

    Är så himla sugen på att göra pannkakor idag,,
    Tyvärr har jag ingen bil och kommer inte till affären för att köpa mjöl,men vi har rågsikt
    Är det någon som vet om det  blir gott att göra pannkakor på?och om det funkar överhuvudtaget?

    Jag sökte lite på google men fick inte fram något.

  • Svar på tråden Rågsikt i stället för vanligt mjöl
  • Ezder

    Rågsikt är siktat, vitt mjöl precis som vetemjöl, men med ca 40% råg. Råg innehåller mindre gluten, och har alltså sämre bakegenskaper ("sammanhållning"). Det har också en lite annan smak.

    Så gör du pannkakor, men skyll på mjölet om det går sönder, och förvänta dig en lite "mustigare" smak.

  • Mammatill2troll
    Ezder skrev 2010-07-19 12:32:32 följande:
    Rågsikt är siktat, vitt mjöl precis som vetemjöl, men med ca 40% råg. Råg innehåller mindre gluten, och har alltså sämre bakegenskaper ("sammanhållning"). Det har också en lite annan smak.

    Så gör du pannkakor, men skyll på mjölet om det går sönder, och förvänta dig en lite "mustigare" smak.
    Jag får se hur jag gör..Har ju en kräsen sambo som inte alls tyckte att det lät lockande.Sonen däremot skulle nog äta =) Tack för svaret
  • MBert

    Jodå, det funkar utmärkt. Jag tror inte de kommer märka någon större skillnad.

    Rågsikt är som sagt mest vetemjöl, och du kommer inte märka någon skillnad i "sammanhållning" eftersom man inte knådar en pannkakssmet (det är först när man knådar till bröd som man märker skillnad i glutenhalt på vete och råg).
    Det är äggen som håller ihop pannkakorna, men låt gärna smeten stå och dra till sig lite (och bilda lite "sammanhållning" genom autolys) så blir det nog bra.

    Lycka till!

  • Ezder
    MBert skrev 2010-07-19 16:01:17 följande:
    Jodå, det funkar utmärkt. Jag tror inte de kommer märka någon större skillnad.

    Rågsikt är som sagt mest vetemjöl, och du kommer inte märka någon skillnad i "sammanhållning" eftersom man inte knådar en pannkakssmet (det är först när man knådar till bröd som man märker skillnad i glutenhalt på vete och råg).
    Det är äggen som håller ihop pannkakorna, men låt gärna smeten stå och dra till sig lite (och bilda lite "sammanhållning" genom autolys) så blir det nog bra.

    Lycka till!
    Nja nja nja... Jag har gjort pannkakor utan ägg de senaste 9 åren och de håller ihop utmärkt.
  • MBert
    Ezder skrev 2010-07-19 16:24:55 följande:
    Nja nja nja... Jag har gjort pannkakor utan ägg de senaste 9 åren och de håller ihop utmärkt.
    På bara rågsikt och mjölk?
    Har man inte ägg får man ha något annat protein som håller ihop dem. Har man ägg i är det de som i stort sett håller ihop pannkakorna. De lär inte påverkas särskilt mycket i bytet av mjöl.
  • Ezder
    MBert skrev 2010-07-19 17:04:00 följande:
    På bara rågsikt och mjölk?
    Har man inte ägg får man ha något annat protein som håller ihop dem. Har man ägg i är det de som i stort sett håller ihop pannkakorna. De lär inte påverkas särskilt mycket i bytet av mjöl.
    Vetemjöl, ibland grahamsmjöl, Solhavre, lite finhackad rödlök och rivna morötter för smakens skull, pannkakorna blir jättebra. Det finns så mycket myter om vad man måste ha i ditten och datten, som vegan testar man sig fram och då visar det sig att mycket av det är just myter.
  • MBert
    Ezder skrev 2010-07-20 10:35:00 följande:
    Vetemjöl, ibland grahamsmjöl, Solhavre, lite finhackad rödlök och rivna morötter för smakens skull, pannkakorna blir jättebra. Det finns så mycket myter om vad man måste ha i ditten och datten, som vegan testar man sig fram och då visar det sig att mycket av det är just myter.
    Fast då är det ju inte klassiska pannkakor. Klart man kan vända ner rivna morötter med mjöl och havremjölk och steka. Gott
  • Ezder
    MBert skrev 2010-07-20 10:38:01 följande:
    Fast då är det ju inte klassiska pannkakor. Klart man kan vända ner rivna morötter med mjöl och havremjölk och steka. Gott
    Nä, så kan det vara. Det där med äkta och klassiskt och riktig bolognese och tradsitionellt julbord och äkta sachertårta och naturliga färgämnen från löss känns inte heller så viktigt efter några år som vegan. xD
Svar på tråden Rågsikt i stället för vanligt mjöl