• Mrsbe

Är det rätt att smiska sina barn?

Ser på The Tyra Banks show där de diskuterar smisk av sitt barn. En kvinna berättar att hon fortfarande smiskar sin son då han är 16 år och hon säger sig bli förolämpad genom att andra INTE smiskar sina barn.
    De hävdar att deras barn inte lär sig respekt för sina föräldrar om de inte blir smiskade.

Jag anser att det är fel.

Vad anser du? Är det rätt att smiska sina barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att smiska sina barn?
  • Alcarinque

Vad då rätt? Barnaga är olagligt i Sverige sedan ett antal år tillbaka...

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • slangen

Nej!!!!! absolut inte!!!    såg oxå programmet men var tvungen att byta kanal för jag blir så arg!!!!

• lillkorpen

Är det rätt att slå sin fru i uppfostrande syfte? Är det rätt att slå sin man för att han inte fäller ner ringen på dass? Osv osv...

Det är så förminskande att säga "smiska", det handlar ju om att slå ett barn. Rynkar på näsan 

Vissa människor, som av en eller annan anledning inte vet bättre, blandar ofta ihop våld och rädsla med respekt. Tragiskt.

• skoladan

Det är självfallet FEL, men i USA är aga tillåtet. Det är ju så att olika länder har olika lagstiftning. Det är inget man kan göra nåt åt.
    I USA talar man helt öppet om att man agar barnen. Sen har dom ju nångräns där de tycker att det övergår i misshandel, vilket inte är tillåtet. Men aga i uppfostrande syfte är tillåtet i USA.
    Jagsåg ett program i USA med folk som är emot aga och där man nämnde Sverige som exempel på ett land där aga är förbjudet. Den som nämnde det sa också att Sverige är ett  land där barnen är minst lika väluppfostrade som amerikanska barn, och det UTAN aga.
    Vem vet, kanske kommer ett förbud mot aga i USA också, men nu är det tillåtet!

• kalin

ja, jag tycker det ar upp till var och en hur man vill uppfostra sina ungar

• Melly
    kalin skrev 2010-07-19 17:00:32 följande:
    ja, jag tycker det ar upp till var och en hur man vill uppfostra sina ungar
    Hur tror du att man kan "uppfostra" genom att använda våld mot nån som är mycket mindre och helt försvarslös? Vad tror du att barnet lär sig utav det?
  • kalin
    Melly skrev 2010-07-19 17:08:01 följande:
    Hur tror du att man kan "uppfostra" genom att använda våld mot nån som är mycket mindre och helt försvarslös? Vad tror du att barnet lär sig utav det?
    ingen aning..kunde inte bry mig mindre...har bara sagt att jag inte lagger mig i hur folk uppfostar sina ungar
Svar på tråden Är det rätt att smiska sina barn?