• Här och nu

Säger du nej till obehagliga undersökningar?

Om en läkare vill undersöka dig i rumpan/slidan och du känner att du inte vill; säger du nej då? Ifrågasäter du?Skulle du anmäla om det gjordes utan lov, så länge det inte handlar om ditt liv? Jag svarar ja på frågorna. Kräver respekt för min kropp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 19:42
    Obs! Gäller inte om du uppenbart har ont i underlivet eller baken. Alltså inga planerade gyn-besök.

• Svar på tråden Säger du nej till obehagliga undersökningar?
  • Menhir

Man har alltid rätt till sin kropp och rätt att neka undersökningar och behandlingar. Undantag givetvis om man inte är i stånd (fysiskt eller psykiskt) att fatta sådana beslut.

Men har jag nu sökt läkare för besvär i baken eller underlivet så vore det ju rätt meningslöst att neka till undersökning. För utan undersökning blir det ju ingen behandling för besvären och den enda (ända!) som förlorar på det är jag själv.

• amalie79

Nej, om jag söker läkare så har jag ju problem av ngt slag och litar på att de vet vad de ska göra. Men självklart får han inte peta mig i musen om jag söker för ont i öronen. : ) Lite rimligt får det ju vara!

• VirrigaVerna

Om undersökningarna är motiverade så självklart får de undersöka mig.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • BlommyNess12
    VirrigaVerna skrev 2010-07-19 17:36:08 följande:
    Om undersökningarna är motiverade så självklart får de undersöka mig.

samma här

• Cinza

Så länge undersökningarna är medicinskt motiverade får läkaren självklart göra dem även om de är obehagliga. Ingen hoppar väl jämfota av glädje över en rektalundersökning, men söker man t.ex för akut buk gör man klokt i att låta läkaren göra sitt jobb.

• Här och nu
    Menhir skrev 2010-07-19 16:58:23 följande:
    Man har alltid rätt till sin kropp och rätt att neka undersökningar och behandlingar. Undantag givetvis om man inte är i stånd (fysiskt eller psykiskt) att fatta sådana beslut.

Men har jag nu sökt läkare för besvär i baken eller underlivet så vore det ju rätt meningslöst att neka till undersökning. För utan undersökning blir det ju ingen behandling för besvären och den enda (ända!) som förlorar på det är jag själv.
    Då är det ju en annan sak, men man kan ändå kräva att de informerar noga om vad de gör, va försiktiga och medvetna om obehaget.
  • Här och nu
    BlommyNess12 skrev 2010-07-19 17:37:25 följande:

samma här

Ibland känner man att det inte är motiverat o att annat kan kollas först.
  • Här och nu
    Cinza skrev 2010-07-19 17:42:10 följande:
    Så länge undersökningarna är medicinskt motiverade får läkaren självklart göra dem även om de är obehagliga. Ingen hoppar väl jämfota av glädje över en rektalundersökning, men söker man t.ex för akut buk gör man klokt i att låta läkaren göra sitt jobb.
    Jag litar inte på att detta måste göras direkt utan ifrågasätter om man kan göra på annat sätt. Det har gått alla ggr jag känner till.
  • Här och nu

Enligt min erfarenhet tyder det på att ändtarmsundersökningar tas till lite väl snabbt.

• Novemberstjärnan

Jag har sagt nej. Av det skälet att dr var i min ålder och dessutom väldigt attraktiv. Fel eller rätt, jag vet inte. Ville inte att han skulle stoppa in ett finger i min bak. Han hämtade då en kvinlig kollega som gjorde det på mig ist.

Svar på tråden Säger du nej till obehagliga undersökningar?