• Stor mamma

Barnaga/misshandel eller...

Vet inte riktigt men Barnaga o misshandel är ju samma sak

men nästan 80 procent har ju knipsat,daskat till lätt eller smällt på fingrarna eller luggat sitt barn

Vad är det för skillnad på barnaga o det???

JAg ser ingen skillnad alls utan jämnställer dessa, men då fick jag höga protester över detta. Hade jag fel i att jag anser det är samma sak??
    Eller har jag fel

• Svar på tråden Barnaga/misshandel eller...
  • Selfish Geene

För mig är det helt uteslutet att använda någon form av våld mot mitt barn!

"barnaga" är bara ett omodernt ord för misshandel, precis som kvinnomisshandel förut kunde kallas för "familjegräl".

• pluvdo

När jag var runt fem år gammal var jag väldigt jobbig. En gång snäppte det för min pappa och han daskade till mig hårt på låret. Det var den enda gången jag någonsin blev smiskad/slagen av mina föräldrar under hela min uppväxt. (Och den första gången jag kan minnas som jag sett min pappa ledsen och riktigt ångerfull.) Det tycker jag inte är barnaga. Det där spontana som kan komma någon enstaka gång så föräldern daskar till ur ren desperaton och ångrar sig sekunden senare tycker jag inte är barnaga.

Men om ett barn inte uppför sig och föräldern då bestämmer sig för att smiska barnet eller för all del OFTA ur desperation smiskar till det, då tycker jag det är barnaga. Att jag räknar ofta förekommande spontansmisk för barnaga, men inte om det sker någon enstaka gång, beror väl på att jag tycker att om man "råkar" smiska ungen ofta så skall man söka jobb både för barnets beteende och sina egna nerver.

Att någon gång råka smiska till sitt barn under barnets uppväxt tror jag dock är ganska ofrånkomligt för de flesta.

• Selfish Geene
    pluvdo skrev 2010-07-19 17:41:14 följande:
    När jag var runt fem år gammal var jag väldigt jobbig. En gång snäppte det för min pappa och han daskade till mig hårt på låret. Det var den enda gången jag någonsin blev smiskad/slagen av mina föräldrar under hela min uppväxt. (Och den första gången jag kan minnas som jag sett min pappa ledsen och riktigt ångerfull.) Det tycker jag inte är barnaga. Det där spontana som kan komma någon enstaka gång så föräldern daskar till ur ren desperaton och ångrar sig sekunden senare tycker jag inte är barnaga.

Men om ett barn inte uppför sig och föräldern då bestämmer sig för att smiska barnet eller för all del OFTA ur desperation smiskar till det, då tycker jag det är barnaga. Att jag räknar ofta förekommande spontansmisk för barnaga, men inte om det sker någon enstaka gång, beror väl på att jag tycker att om man "råkar" smiska ungen ofta så skall man söka jobb både för barnets beteende och sina egna nerver.

Att någon gång råka smiska till sitt barn under barnets uppväxt tror jag dock är ganska ofrånkomligt för de flesta.
    Visst kan man "råka" slå till sitt barn! Man kan "råka" våldta någon också (inte alla våldtäktsmän har uppsåtet att våldta)
    Det gör kanske handlingen något mindre ondskefull, men det förändrar inte faktumet att barnet blivit misshandlat
  • Mariohn

Båda sakerna är otroligt fel men man måste ändå göra skillnad på det ena och det andra. Jag har blivit brutalt misshandlad som barn och vill inte jämföras med någon som vid ett tillfälle fick en dask på fingrarna.

Det är skillnad på att vid ett tillfälle daska till någon på handen och på att under flera år systematiskt misshandla någon med olika tillhyggen, sticka nålar i någon osv.  

• Mariohn

Jag tror inte heller att konsekvenserna av en dask på fingrarna och en systematisk misshandel blir desamma. 

• Selfish Geene
    Mariohn skrev 2010-07-19 18:06:02 följande:
    Jag tror inte heller att konsekvenserna av en dask på fingrarna och en systematisk misshandel blir desamma. 
    Att tafsa på småflickor är inte heller samma sak som att brutalt våldta dom, det är olika grader av samma sak.
  • Mariohn
    Selfish Geene skrev 2010-07-19 18:08:49 följande:
    Att tafsa på småflickor är inte heller samma sak som att brutalt våldta dom, det är olika grader av samma sak.
    JApp. Jag försvarar som sagt inte någon form av hård hantering av barn. Men jag tycker att det är skillnad.

Jag tycker t ex att ett barn som brutalt misshandlas ska omhändertas av socialen men jag tycker inte att det bör ske med ett barn vars mamma daskade till det på fingrarna en gång och sedan genast bad om ursäkt och förklarade för barnet att det var fel, man får inte göra så och uppriktigt menar det och aldrig gör om det.

Jag tror inte heller att ett barn som en gång blir daskad på fingrarna mår bättre av att omhändertagas och placeras hos en ny familj. 
  • pluvdo
    Selfish Geene skrev 2010-07-19 18:00:02 följande:
    Visst kan man "råka" slå till sitt barn! Man kan "råka" våldta någon också (inte alla våldtäktsmän har uppsåtet att våldta)
    Det gör kanske handlingen något mindre ondskefull, men det förändrar inte faktumet att barnet blivit misshandlat
    Så du försöker påstå att min pappa MISSHANDLADE mig när han daskade till mig på låret en gång när jag stundtals var en okontrollbar skitunge under större delen av min uppväxt?

Jag skulle då inte kalla det för MISSHANDEL.
  • Lillsnufflan
    Stor mamma skrev 2010-07-19 16:38:25 följande:
    men nästan 80 procent har ju knipsat,daskat till lätt eller smällt på fingrarna eller luggat sitt barn
    Har du något stöd för det påståendet eller är det bara din personliga uppskattning? Själv har jag faktiskt aldrig sett någon göra detta och heller aldrig gjort det själv, men det betyder ju inte att du nödvändigtvis inte har rätt. Men jag tycker 80% låter högt...
  • Mariohn
    pluvdo skrev 2010-07-19 18:25:08 följande:
    Så du försöker påstå att min pappa MISSHANDLADE mig när han daskade till mig på låret en gång när jag stundtals var en okontrollbar skitunge under större delen av min uppväxt?

Jag skulle då inte kalla det för MISSHANDEL.
    Nej. Min mormor som är världens snällaste tant daskade till mig på fingrarna ibland när jag försökte sno hennes knyppling. Jag skulle verkligen aldrig anklaga henne för att ha misshandlat mig :´)  
Svar på tråden Barnaga/misshandel eller...