• Lizzyy

    Fotografiskt minne?

    Hejsan!


    Jag har en flicka som fyller 5 i höst.


    Hon är helt otrolig på att komma ihåg saker. Hon glömmer inget, kan benämna saker sedan hon var 1,5-2 år. Hon kommer ihåg hur många gånger hon varit på ett ställe. (upp till 13 ggr) Vilket jag sen kan bekräfta med hjälp av min filofax.. Man kan inte lura henne på något sätt. Kan säga vilka färger min mamma (som vi bor långt ifrån) har på gradiner, fönsterbläck, takpannor en ngt klädesplagg hon hade då och då.

    Har hon bara extremt bra minne, eller är det ngt annat? Jag kan inget om sådant här, ni får gärna hjälpa mig..

    //A

  • Svar på tråden Fotografiskt minne?
  • Anonym

    Jag har fotografiskt minne (räknat till 98%) bilder, inte text.

    Jag kommer ihåg som din dotter, behöver bara vara i en mataffär en gång, hittar saker väldigt lätt i böcker när jag läst dom (te x i skolan). Även att man har koll på hur många gånger osv om jag väljer det.

     Det är inget negativt direkt och för mig har det varit väldigt smidigt att ha. Jag har även ett högre IQ. Tycker du att det ställer till problem för henne eller är du bara allmänt intresserad? : )

  • Lizzyy

    Nej det är inget problem, man vill bara få koll. Samt att många i vuxenvärlden säger emot henne, bara för att de är vuxna, och "ska" komma ihåg bättre. Då bryter hon ihop.

    Sen kan hon ha lite egenskaper för sig (ticks?) som att hon måste öppna boken på det sättet. Ha just den kudden, om vi släcker lampan före henne så tänder hon och släcker igen. Och det kan vara problematiskt. Eller om jag städad på hennes rum när hon varit borta, och inte ställt helt i ordning så blir hon tjurig. Sån har hon alltid varit.

    Så det kanske är därför hon aldrig har gått vilse, eller kommit bort sig? För att hon har bra minne...

     

Svar på tråden Fotografiskt minne?