• Gwendolyn

Ni som bor i Mark/Skene...

.. hur är det att bo där? Vi funderar på att flytta ut från Göteborg och då hittade vi Skene. Vi vet dock inget om samhället och komunen. Hur är skolorna, fritidsaktiviteterna, barnomsorgen osv. Finns det några som pendlar till Göteborg? Hur går är vägarna och hur lång tid tar det? Är det svårt att komma in i samhället?

Tja, vi behöver hjälp med att bilda oss en uppfattning.

• Svar på tråden Ni som bor i Mark/Skene...
  • dinos

jag är född i skene och haar bott där en stor del av mitt liv innan jag flyttade till halmstad. samhället är inte stort och det finns väl inte direkt mycket att göra men det är oftast lugnt och stilla. det är lätt att komma dit även om vägen från göteborg inte är den roligaste. från skene sett tar det ett tag innan man kommer till motorvägen. det tar ca 45 minuter till en timme att köra med bil. sen går det bussar ganska så ofta. om det inte har ändrats för mycket sen jag bodde där så finns det bra skolor och förskolor. kanske inte alltför många men några stycken finns det.

man kan säga att skene, kinna och örby hör ihop och hittar man inget i skene kan man alltid välja kinna eller örby alla har de skolor och dagis. att komma in i samhället är lätt men man får se upp så man inte kommer till kinna utan att upptäcka det :) det är inte stort. skene med omnejd är fint..

• dinos

hej igen

jag kan säga att jag har bott i kinna och örby också.

är ofta hemme i örby där min mamma och hennes man bor.

• Gwendolyn

Tack för svaret.
    Vi får väll ta och åka dit oxå för att se oss omkring.

• Funshine

Inflyttad Örby bo här. Tycker själv inte att det var några problem att komma in i samhället men då gick jag ju i och för sig i skolan. Kan ju bli lite knivigare om man som vuxen flyttar hit och fortfarande jobbar kvar i gbg. Men det finns ju alltid öppna förskolan etc. När det gäller omgivningen så älskar jag det här stället nu när vi har en liten bebis på väg. Tyst och skönt inte allt för mkt avgaser etc. Har själv börjat fundera kring barnomsorg/skola och alla tycks bara ha bra saker att säga. På det hela taget idylliskt och ett bra ställe att uppfostra barn. Enda nackdelen är väl att det är ganska dåligt med saker att göra häromkring, det finns ju affärer men utbudet är inte jättestort och biosalongerna (1 i kinna och 1 i skene) har inte direkt de bästa ljud/bildupplevelserna..

• lilla mej

det är ett stort shopping center på uppgång i skene i gammla kungsforsfabriken. Så då blir det lite bättre med affärer osv sen är det ju bara 3 mil till Borås.... bor förtillfället i en storstad utomlands men kommer helt klart dra mig hem till landet när det är dags för bebis verkstad. Ts skrev lite i din gäst bok.

• Klaar

skene.. suck säger jag ur ungdoms synpunkt, vet dock ej hur det är ur föräldra synpunkt. jag bodde där som liten och är ofta och hälsar på mina kompisar. jag skulle inte flytta dit med mina barn men det beror väl på vem man umgås i och hur mycket man vet om folket där. men som sagt jag vet inte hur det är att bo där med barn (skola dagis osv...)

har 2 kompisar som flyttar över till min kommun i januari! de e så tjia på skene så de flyttar.

• Lilja07

Örbybo här- jaha trodde att jag nästan var ensam om att bo här..

Om ni har tänkt på Skene: Bussarna till & från Gbg är bra, det är många som pendlar, dom går relativt ofta- dom kan ju inte gå efter allas tider Det kanske tar en timme-1 & en kvart, beror på vilken buss man tar. Är lite osäker där...
    Skolor & förskolor är jätte bra! Både i Skene, Kinna & Örby! Fritidsaktiviteter: det finns en del, det vanligaste typ. Överallt.

Med handen på hjärtat så tycker jag att marks kommun är bra. Man har ju inte långt till shopping platser direkt. Där vi bor så är det idylliskt för barn.
    Hoppas ni hittar vad ni letar efter

• True

Här kommer mina tankar om Marks Kommun:

Om du skall bo i Skene så tycker jag att du ska bo på Sandvallsäng!
    Där är väldigt fint, trevligt och grönt område, nära naturen och en stor sjö som är härlig att bada i på sommaren!

Örby tycker jag är för "utspritt"... visst det är fint vid sjön... men that´s it.
    Kinna är ju lite större än Skene... men inte så mkt roligare.

Jag flyttade från Mark (växte upp där) för ett antal år sedan - bor i Stockholm nu.
    Jag skulle dock ALDRIG flytta tillbaks till Mark (vill inte bo kvar i Sthlm heller)...
    Visst - naturen i Marks kommun är fin och det går ganska smidigt att pendla in till t ex Gbg. Positivt också är att det är BILLIGT att bo i Mark - husen är otroligt billiga, maten i affärerna är också väldigt billig!

MEN... det finns endel negativa sidor också...
    * Alla känner alla - vilket bidrar till en massa snaskiga ryktesspridningar.
    Ibland känns det som om Mark-bor inte har så mkt annat för sig än att snaska sig i andras bekymmer och problem och prata om det på byn sedan...

* Många personer i Mark är väldigt inskränkta ... de lever i sin lilla värld och livet flyter på i en ganska (enligt mig) ostimulerande gång.

* Det KAN vara svårt att lära känna nytt folk.. för alla har redan sina umgängeskretsar och är inte så intresserade av att lära känna nya... desutom får många Mark-bor mindervärdeskomplex när det kommer folk från "storstaden", vilket leder till att de ser ned på en...

* Utbudet i Mark är ganska begränsat... finns inte så mkt att göra. Visst - det är tryggt att växa upp där när man är ett litet barn... men när barnen blir äldre ... så är det ganska trist att bo där... fast man har ju i och för sig nära till Gbg och Borås.

Det var mina åsikter det... alla tycker ju olika!
    Jag kan förstå de som bor i Mark med små barn - det är tryggt och lugnt (lite FÖR lugnt), men jag skulle ärligt talat aldrig flytta dit igen. Har en massa vänner som bor kvar där... och det känns som om de lever sitt liv i tristess... så det är absolut inget alternativ för mig. Nu har jag i och för sig inte barn ännu - men jag tror inte (och hoppas inte) att jag kommer att flytta tillbaks dit och låta mina barn växa upp där.

Svar på tråden Ni som bor i Mark/Skene...