Anonym skrev 2010-07-19 22:22:04 följande:
Jag lider av lite tvångstankar om graviditet som jag inte har lust att gå in på här men jag har en enkel fråga. Om jag vore i vecka 14-15 skulle magen vara större på kvällen efter att jag har ätit eller är en gravidmage i den veckan konstant lika stor på både morgon och kväll? Skulle den vara hård eller degig? Skulle jag kunna ha mina gamla kläder om jag vore gravid i den veckan? Hur mycket är normalt att ha gått upp i vikt vid den tiden? Skulle brösten ha blivit större?
Det där är nog väldigt olika från kvinna till kvinna. Det finns ju inga "skall vara" i en graviditet utan det skiljer sig ju väldigt från både mellan olika personer och olika gravditeter.
Min mage har blivit större under kvällarna i samtliga graviditeter, men det där kan skilja väldigt från vecka till vecka. I denna graviditeten kände jag mig enorm på kvällarna i vecka 12 medan jag i vecka 17 funderade på om jag verkligen var gravid för då kände jag inget.
Det finns kvinnor som kan bära sina normala kläder fram tills vecka 30 utan problem, medan andra är och köper mammakläder med resår redan i vecka 8. Så ja, klart du kan ha dina vanliga kläder i vecka 14-15. Min jobbarkompis som väntar sitt första barn började med mammakläder i vecka 22. Det är 8 veckor senare än vad du är i nu.
Igen, det finns inget normalt att gå upp under en graviditet. Bebisen med sina tillbehör sägs väga 12-14 kg vid fullgången. Sedan kan mamman gå upp mycket i vikt i övrigt men det är ju extremt olika. Jag har gått ned i vikt varje gravditet......
Brösten då. Mina blev absolut större runt vecka 8-9 men det la sig efter ett par veckor men jag vet att de kommer att explodera i storlek när bebisen är född och mjölkproduktionen sätter igång.