• Anonym (Jätterädd)

Hjälp! Knöl i armhålan, livrädd!!

Fan fan fan, har en knöl i armhålan och var till vc idag, trodde det skulle vara en talgkörtel igen som förra ggn, men den här ggn skickade läkaren en remiss till sjukhuset för en provtagning.

Jag är SÅ RÄDD! jag är gravid i v 30 så om det är nåt så är det dålig tajming, och säkert inte bra för bebisen. Om det är cancer så kommer jag inte kunna hantera det. Om det är svullna lymfkörtlar pga infektion så är det inte heller bra för bebben. Har en ettåring hemma också som jag inte vill ska se min rädsla.

Hjälp mig att hantera det här! det värsta e ju denna ovisshet och väntan, först på provet sen på resultatet.

• Svar på tråden Hjälp! Knöl i armhålan, livrädd!!
  • MiisPiis

Hade en knöl i armhålan för ett tag sen, jätteorolig.....den gick över efter ca 2-3 veckor. När jag väl fått tid att kolla den, så var den alltså borta. HOPPAS det blir så för dig med!

• muffin

Jag hittade en knöl i mitt bröst när jag va runt v.10 el så med mitt andra barn. Det visade sig vara en ofarlig knöl som är rätt vanlig hos kvinnor mellan 20-30. Dessutom kan ju brösten bli ganska knöliga under graviditet. Förstår att du är nojig för det är man ju, särskilt som gravid. Men det är ju bra att dom vill vara extra noga och kolla den. Till mig sa dom att dom sticker i alla knölar, de tar liksom inga risker och det är ju bra kan jag tycka.

• McIris

Det kan inte vara en inflammation under huden? Har fått såna om jag rakat mig, som en liten kula under huden. Ömmar den? I sånt fall kan det vara en lymfkörtel som är svullen och det är inte alls farligt för barnet. Varför skulle det vara det?

Men det kan även vara en mjölkkörtel. De kan bildas och bli hårda när du är gravid. Jag är gravid och kände en hård större knöl i sidan av bröstet för några veckor sen. Fick en remiss till bröstmottagningen och gjorde UL. Men de såg bara mjölkörtlar och mjölkgångar. Dessutom hade knölen mjuknat och minskat när jag hade klämt på den. Nu har den blivit större och hårdare igen. Dessutom har jag fått fler.

Läkaren på mottagningen sa att de aldrig blir särskilt oroade när kvinnor kommer med knölar, det är ytterst ovanligt att de stöter på kvinnor som har farliga knölar. Jag förstår verkligen att du är rädd, det var jag också. Men snart är den kollad och du kan sluta oroa dig.

• Lattemorsa

Väntan är värst, och den oron kan jag inte säga så mycket för att lindra tyvärr.

Däremot tänkte jag bara nämna, att min mamma hittade en hård knöl i sitt ena bröst en dag.
    Jättekul, när vi har en del cancer i släkten... Man tittade på knölen med mammografi, och läkaren tyckte väl inte att det såg sådär jättekul ut. Så man gjorde även ett cellprov, en biopsi.

Den otäcka knölen visade sig vara en inkapslad körtel, som sannolikt hade blivit retad av bygeln i mammas bh, och slutligen hårdnat. Det var den enda gissning läkaren hade.

Helt ofarligt med andra ord, även fast det verkat hemskt olustigt från början...

Hoppas det är något harmlöst i ditt fall också, TS! Lycka till.

Jag bär den finaste titel en människa kan få - Mamma
  • Anonym (Jätterädd)

knölen är inte öm, hade känts bättre om den hade varit det "cancer gör inte ont" har jag läst. om det är svullna körtlar pga en infektion så är jag orolig för det är inte bra med infektioner när man skall föda...

ringde till sjukhuset där de skall ta prover o där lugnade de mig med att många gravida kommer med knölar, men kommer inte kunna släppa tankarna helt. tack för svaren.

• Anonym (hopp)

En kvinnlig släkting hittad en knöl i armhålan som tyvärr var spridd bröstcancer till lymforna. Den var hormonell. Gravida får ibland tex hormonell bröstcancer just pga att det snurrar så mycket mer hormoner i kroppen just då. Cancern är nämligen beroende av hormonerna för att växa.

MEN det är ovanligt att en knöl är cancer. Oftast är det en fettknöl, cysta, vätskefylld knöl osv.. finns en uppsjö av alternativ. Själv ska jag i morgon gå till VC för att par knölar bakom ena örat. 

• Anonym (Jätterädd)
    Anonym (hopp) skrev 2010-07-20 14:01:41 följande:
    En kvinnlig släkting hittad en knöl i armhålan som tyvärr var spridd bröstcancer till lymforna. Den var hormonell. Gravida får ibland tex hormonell bröstcancer just pga att det snurrar så mycket mer hormoner i kroppen just då. Cancern är nämligen beroende av hormonerna för att växa.

MEN det är ovanligt att en knöl är cancer. Oftast är det en fettknöl, cysta, vätskefylld knöl osv.. finns en uppsjö av alternativ. Själv ska jag i morgon gå till VC för att par knölar bakom ena örat. 
    hur gick det för henne? var hon gravid då hon upptäckte cancern? är det en speciell typ av cancer som kallas hormonell cancer??
  • Anonym (hopp)
    Anonym (Jätterädd) skrev 2010-07-20 16:30:46 följande:
    hur gick det för henne? var hon gravid då hon upptäckte cancern? är det en speciell typ av cancer som kallas hormonell cancer??
    Nej hon var inte gravid, det behöver man inte vara. Det gick bra den gången iaf. Hon lever och mår bra nu flera år senare, trots att hon fick en väldigt aggressiv variant (växte 100 grr fortare än icke aggressiv cancer). Men får man hormonell cancer är det inte möjligt att få bort den helt om man inte försätter kroppen i klimakteriet (för alltid).  Så det var nackdelen och det är hon ledsen över, 10 år för tidigt lixom...

Men jag tycker du ska utgå ifrån att allt kommer se bra ut och att det inte alls är cancer. För med största sannolikhet är det inte det. Dock är det mycket bra att du kollar upp det hela och inte blundar för det.

lycka till, kram! 
  • Anonym (Jätterädd)

Nu har jag fått besked, det va en mjölkkörtel som svullnat pga graviditeten. tydligen ganska vanligt. känner mig såå lättad

• McIris

Åh, vad skönt! Nu kan du njuta av bebben istället Jag hade ju också en knöl nu när jag var i v 12 i bröstet som visade sig vara en mjölkkörtel. Nu känner jag inte längre på brösten så länge jag är gravid, det är ju knölar överallt

Svar på tråden Hjälp! Knöl i armhålan, livrädd!!